Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Mens i andre yrker kan det være vanskelig å ta ut den forbeholdte kvoten, enten for mannen eller kvinnen. Da mister man den. Det er ikke som om begge kvotene kom på toppen av den eksisterende felles foreldrepermisjon, mesteparten ble kjønnsbestemt innen den som var der.
Ja. Min nåværende kjæreste har måttet gi fra seg permisjonen tre ganger. Han har et håndverkeryrke der han er en av fem i fylket, og det alle andre i samme båt driver for seg selv. Han kan ikke ta fri i ukesvis for de deltidsansatte kan ikke gjøre hans jobb, og vikarer finnes ikke. Og han er ikke alene om å være i den situasjonen. Problemet er vel her ikke selve ordningen ned fedrekvoten, men at det er så vanvittig vanskelig å få den overført på mor i slike tilfeller.
(Og nei, mannen kan heller ikke være syk, jeg har kjørt ham til legevakten med så sterke smerter at han lå på gulvet og vred seg - han gikk på jobb med sterke smertestillende. Og nå i sommer var han på jobb to halve dager i løpet av de 2,5 ukene med ferie han tok.)
Jeg er vel ikke mot fedrekvoten. Men jeg synes det er snodig at far har flere øremerkede uker enn mor. Og synes som sagt det burde være en viss fleksibilitet. Begge veier. Jeg vet om mødre (adopsjon) som ikke har fått overføre de to ukene etter "fødselen" til far fordi mor MÅ ha dem.
Forøvrig er det tragisk at menn må tvinges til å ta permisjon. Og så skulle jeg ønske at det var valgfrihet og at folk valgte rett av seg selv.