Sv: Foreldrepermisjonen og diskusjoner i etterkant
Når det gjelder dette med kvinner som blir mødre og før vs nå er det noe som har endret seg i negativ retning, og det er at det ligger i systemet eller i forventningene at man skal være så friske og glade alt for tidlig. Det at man før i tiden lå på barsel i flere dager og at familien tok over hus og hjem en periode slik at den nybakte moren fikk konsentrere seg om den nyfødte og seg selv i barseltiden tror jeg var bra, og det har vi mistet i overgangen til effektive føde- og barselopphold og mer kjernefamilie med likestilling enn kvinnefellesskap i storfamilien. Jeg tror på ingen måte at det er noen løsning å skru tilbake klokka, men det er viktig å ikke glemme at det koster å gå gravid og føde, det koster å amme og det er store omveltninger man skal igjennom både fysisk og psykisk. Det gjelder først og fremst barseltiden, men det er en prosess som kan vare ganske mye lenger. Dermed stiller aldri kvinner og menn likt når de blir foreldre. Menn kan aldri få opplevelsen av å ha et barn i magen, men de stiller på sett og vis friske og uthvilte i motsetning til mor.
Mens det før ble forventet at man skulle si opp jobben og bare være mor blir det nå forventet at mødre (og til en viss grad far) skal greie å sette biologien til side i større grad enn det som føles greit for mange.
Men hva høyre rører med nå sliter jeg med å forstå. For det er jo allerede idag en utfordring for menn å få forståelse for at de skal ha permisjon. Og menn som vil ha mer permisjon har en utfordring hjemme også. Det er ikke sånn at pappapermen er så gammel i dette landet heller, for selv om det har vært der endel år var det 4 uker i mange år. Det er først de siste 4-5 årene det har vært en permisjon som arbeidsgivere har merket noe særlig til. I tillegg må de forhandle på hjemmebane. Jeg har ingen tro på at det føles naturlig for flertallet å ha far hjemme såpass lenge, spesielt i og med at mor som regel er hjemme først og da vil det ofte være tungt å bryte av hvis man ikke må. Jeg er enig med høyre i prinsippet her, men jeg tror ikke det vil fungere ennå.