Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.
På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.
Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?
Nei, reglene spiller ingen rolle i grunnskolen, virker det som. Alle norske skoleelever har i utgangspunktet krav på plass i videregående skole det året de fyller 16, uansett hvordan vitnemålet deres fra ungdomsskolen ser ut, så i praksis er det umulig å "stryke" i grunnskolen. Jeg vil tro man i praksis kan ha ubegrense med fravær også, uten at det får konsekvenser annet enn at man kanskje ikke kommer inn på den videregående skolen man helst vil til.
I videregående skole har det ikke vært mulighet til å søke seg fri pga ferie så lenge jeg har jobbet som lærer (siden 98). Er man borte av slike grunner får man fravær og kan i verste fall risikere å ikke få vurdering i fag. Likevel forsvinner elever hos oss på feriereiser både titt og ofte, helt uavhengig av at det kan ligge både heldagsprøver og andre store vurderingssituasjoner på dagene de er borte, for de har vært vant til å få fri i grunnskolen.