Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-13, 22:17   #61
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Er da løsningen at alle som vil, skal ta ferie, når de vil, slik at det går ut over både eleven selv og læringsmiljøet i klassen?

Det at alle skal ha tilpasset opplæring betyr ikke at alle skal ha et individuelt opplegg til enhver tid. Jo flere situasjoner vi får som gjør at enkeltelever må ha individuelle opplegg over kortere eller lenger tid, betyr ressursbruk, som ofte ikke er mulig å få til. Hvis ungen din f.eks ikke er tilstede i 2 ukers intensiv jobbing med tieroverganger eller prinsippet for divisjon, eller whatever, så kan det ta lang, lang tid å rette opp i. Om man misser et tema i naturfag eller musikk, er ikke kritisk for den videre forståelsen. Men det er det faktisk i noen fag.

Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.

Gammel 23-09-13, 22:20   #62
Blånn
Bør lage seg en tittel selv

Blånn sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 17
Blånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de flesteBlånn er kulere enn de fleste
Standard

Rektor kan og skal foreta en individuell vurdering i hvert tilfelle. Formuleringen i retningslinjene er "skal normalt ikke innvilge". En vedlagt dokumentasjon på at man ikke fikk innvilget ferie i skoleferien kan veie så tungt at man allikevel får permisjon.

Behind every great man is a woman rolling her eyes.
-Jim Carrey-
Blånn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:23   #63
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.

Opplever du det som at det du beskriver bare blir føyset bort? Det er i så fall ikke meningen. Min første kommentar var til Kattas beskrivelse av sommerferien som to uker på leir, en uke på kontor og resten på SFO, for det tror jeg gjelder de færreste. Og disse legges det jo opp til at skal hensyntas.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:29   #64
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Opplever du det som at det du beskriver bare blir føyset bort? Det er i så fall ikke meningen. Min første kommentar var til Kattas beskrivelse av sommerferien som to uker på leir, en uke på kontor og resten på SFO, for det tror jeg gjelder de færreste. Og disse legges det jo opp til at skal hensyntas.

Det var også forrige tråd i minne. Jeg tror både Katta, Guava og jeg var temmelig sinte da, det var veldig mye "ikke jobb med sånn jobb da!"-lettvintgreier.

Jeg mener man må kutte høst og vinterferie. Og om man mener at barna virkelig trenger disse friukene, gjøre de fleksible sånn at alle barn kan få fri.

Gammel 23-09-13, 22:33   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var også forrige tråd i minne. Jeg tror både Katta, Guava og jeg var temmelig sinte da, det var veldig mye "ikke jobb med sånn jobb da!"-lettvintgreier.

Jeg mener man må kutte høst og vinterferie. Og om man mener at barna virkelig trenger disse friukene, gjøre de fleksible sånn at alle barn kan få fri.

Ja. Enten eller. Enten ingen fri eller at man kan velge mellom noen uker. Man trenger ikke velge mellom alle uker, det vil være fleksibelt nok dersom man kan velge mellom 2-3 ulike uker, da er det faktisk mulig å spre det rimelig fornuftig utover et kollegium. (Det hjelper jo ikke at høstferien alltid treffer den verste kursuka heller, men det kan ikke skolen ta hensyn til). Jeg sitter både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden her og dette er en kilde til frustrasjon og fortvilelse hvert bidige år. "Nei, du må faktisk finne annen pass til barna dine, vi kan ikke gi flere fri" er ikke noen god beskjed å gi. Dette er et reelt problem selv om arbiedsplasser strekker seg langt for å få det til og selv om det går greit på en eller annen måte.

Gammel 23-09-13, 22:34   #66
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På vår skole i Oslo får man ikke søke seg fri en eneste dag.

Samtidig fikk jeg i dag vite at en på snuppas kull skal på tre ukers ferie til "Østen". De hadde fått avslag på permisjonssøknaden, men skulle allikevel dra. Jeg aner ikke om det får noen konsekvenser for dem. Så spiller reglene egentlig noen rolle?

Nei, reglene spiller ingen rolle i grunnskolen, virker det som. Alle norske skoleelever har i utgangspunktet krav på plass i videregående skole det året de fyller 16, uansett hvordan vitnemålet deres fra ungdomsskolen ser ut, så i praksis er det umulig å "stryke" i grunnskolen. Jeg vil tro man i praksis kan ha ubegrense med fravær også, uten at det får konsekvenser annet enn at man kanskje ikke kommer inn på den videregående skolen man helst vil til.

I videregående skole har det ikke vært mulighet til å søke seg fri pga ferie så lenge jeg har jobbet som lærer (siden 98). Er man borte av slike grunner får man fravær og kan i verste fall risikere å ikke få vurdering i fag. Likevel forsvinner elever hos oss på feriereiser både titt og ofte, helt uavhengig av at det kan ligge både heldagsprøver og andre store vurderingssituasjoner på dagene de er borte, for de har vært vant til å få fri i grunnskolen.

Gammel 23-09-13, 22:39   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvordan har det seg at de ikke skjønner at det er andre regler når de er kommet et hakk lenger? Det burde ikke være så vanskelig å formidle "nytt nivå, nye regler" egentlig hvis reglene var reelle? Bare prøv å utebli fra obligatoriske greier på universitetet, da kommer du faktisk ikke videre. Jeg synes skolen viser for lite muskler der det gjelder.

Gammel 23-09-13, 22:52   #68
Guava

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja. Enten eller. Enten ingen fri eller at man kan velge mellom noen uker. Man trenger ikke velge mellom alle uker, det vil være fleksibelt nok dersom man kan velge mellom 2-3 ulike uker, da er det faktisk mulig å spre det rimelig fornuftig utover et kollegium. (Det hjelper jo ikke at høstferien alltid treffer den verste kursuka heller, men det kan ikke skolen ta hensyn til). Jeg sitter både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden her og dette er en kilde til frustrasjon og fortvilelse hvert bidige år. "Nei, du må faktisk finne annen pass til barna dine, vi kan ikke gi flere fri" er ikke noen god beskjed å gi. Dette er et reelt problem selv om arbiedsplasser strekker seg langt for å få det til og selv om det går greit på en eller annen måte.

Jeg har inntrykk av at det gjelder stadig flere arbeidsplasser.
Man ønsker et samfunn hvor folk er tilgjengelige og med stor grad av effektivitet. Tidligere stengte industribedrifter og tok fellesferie, fri i romjul og den stille uke. Nå er det effektivitetskrav og få har mulighet til å stenge produksjon. Man forventer at kontorer, butikker og all mulig service er tilgjengelig store deler av døgnet og også på tradisjonelle fridager. En småbarnsfar som jobber på Kiwi har ikke nødvendigvis halv lørdag og søndag fri lengre.

Mange arbeidsgivere ønsker å strekke seg, men det er ikke lett. Folk forventer å bli betjent på Kiwi også i høstferien og de forventer at det står en lege klar for å fikse et brudd om man faller i slalombakken i vinterferien.
Ikke bare skal det være betjent på Kiwi. Man skal helst slippe kø også. Det samme forventes hvis lille Per venter på legevakta med brudd.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 22:54   #69
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Men hvordan har det seg at de ikke skjønner at det er andre regler når de er kommet et hakk lenger? Det burde ikke være så vanskelig å formidle "nytt nivå, nye regler" egentlig hvis reglene var reelle? Bare prøv å utebli fra obligatoriske greier på universitetet, da kommer du faktisk ikke videre. Jeg synes skolen viser for lite muskler der det gjelder.

Jeg vet ikke hvorfor de ikke skjønner det. Som kontaktlærer hamrer jeg det inn fra første skoledag, når de spør sier jeg nei, jeg forklarer at de risikerer å ikke få vurdering. Det er akkurat som om de ikke klarer å tro at vi faktisk kan finne på å sette "truslene" ut i livet.

Vi viser muskler i den forstand at vi setter IV på mange av disse elevene. De tar det ikke alvorlig da heller, for hvis det er første halvår kan de jo fortsatt få vurdering til våren (sånn er loven nå), og hvis det er andre halvår på vg1 eller vg2 har de kanskje faget videre neste år (gjennomgående fag som norsk, fremmedspråk, kroppsøving) - og ellers kan de jo alltids ta faget som privatist. Det er gjerne siste halvår på vg3 at det begynner å gå opp for en del at de har rotet det til for seg selv, og for de fleste er det for seint da, og de ender opp uten vitnemål.

Gammel 23-09-13, 22:55   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Kanskje man burde ha kun eksamensvurdering?

Gammel 23-09-13, 23:07   #71
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Da tror jeg under halvparten av elevene hadde giddet å komme på skolen, altså.

Jeg synes ikke det er en god løsning. Standpunktkarakteren inneholder så mye mer enn en eksamenskarakter kan inneholde. Jeg liker at vi har en kombinasjon av de to typene vurdering.

Gammel 23-09-13, 23:19   #72
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Jeg vurderte skole som kun hadde eksamensvurdering da jeg gikk på vgs, men komforten (reisevei) tok meg. Jeg skjønner at det ikke passer for alle, men for sånne skippertaksdyr som meg hadde det vært en fin ting.

Men det er vel et problem for vgs det der at man har et lovverk som sier at man skal strekke seg langt for å gi vurdering og at det i realiteten er blitt en del av grunnskolen istedenfor starten på høyere utdanning slik man ofte så på det før.

Gammel 23-09-13, 23:40   #73
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg har aldri føysa over at det er eit ikkje-problem at små barn har lite tid med familien sin, men eg har vore sterkt ueinig med deg i slike diskusjonar før.

Eg synest det er eit minst like stort problem at 16-åringar begynner på helse og sosial med 2,2 i snitt og ikkje klarer å lese, fordi dei ikkje er i stand til å konsentrere seg om å hugse begynnelsen av ein setning heilt til dei kjem til slutten. Eg trur mykje av grunnen til fråfallsprobelmatikken i vidaregåande skule ligg her og eg trur at det einaste ein kan gjere er å jobbe med haldningar til skulen både frå foreldre- og samfunnside i tidlegare alder. I alle fall viser forskning at foreldre sine haldningar til skulen er den viktigaste faktoren for elevane sitt suksessnivå. Og eg meiner at "Det er ikkje så farleg, dei lærer ingenting den veka likevel"-haldninga som går igjen hos svært mange foreldre, både på FP og i resten av samfunnet, er direkte øydeleggjande for barna sin skulegang. På samfunnsnivå, it is.

Både du og Katta har snakka om fleksibel haust- og vinterferie. Korleis forestiller de dykk at dette skal organiserast reint praktisk. Det høyrest jo forlokkande ut, men eg klarer ikkje heilt sjå føre meg korleis det skal gå opp, utan at ein må gjenta undervisningsopplegg fleire gonger over ein periode.

Elevar har opparbeida seg veldig mange rettar (mellom anna fordi EO-AUF-AP-linken har vore veldig sterk det siste tiåret), det er ikkje hjemmel i opplæringslova for å seie "Sorry, du møtte ikkje, ditt problem!". Elevane har eit rettigheitsnettverk som om dei skulle vore voksne og ansvarlege, men så viser det seg gjentatte gonger at dei ikkje er det. Og det er problematisk.

(Kilde: youtube.com)

Det er ein utbredt "Hva med meg-da?"-haldning her. Og elevane har dessverre veldig mange rettar. Eg var sjølv aktiv i Elevorganisasjonen for 12-13 år sidan, men når eg ser utviklinga, angrer eg litt på ein del av dei sakane eg var med på å kjempe for.

Kanskje man burde ha kun eksamensvurdering?

Den aller viktigaste delen av jobben som lærar, reint fagleg, er veiledningsbiten. I alle fall i mine auge. Det å ta tak i ein 3+ eller 4- og forklare og veilede og hjelpe eleven til å trene opp ferdigheitar og nå målet sitt på ein halv til ein karakter opp, vil bli heilt borte med kun eksamensvurdering. Det er og bakgrunnen for at eg reagerer negativt på FrP sitt forslag om anonym vurdering. Viss ikkje elevane skal få tilbakemeldingar undervegs på korleis dei ligg an og veiledning slik at dei kan gjere ting annleis og betre neste gong, trur eg ikkje skulen blir ein god plass å lære.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-13, 23:59   #74
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

På skolen vår ble dette innført nå ved skoleoppstart. Det var et eget punkt på begynnelsen på foreldremøtet for alle trinn.
Det ble spesiellt lagt vekt på fridagene ifm julen i år. Første skoledag er 2.januar - som er en torsdag. Det ble oppfordret til at barna møtte de to dagene i uke 1. Vi får nå se hvor mange som møter hos oss...

Mener du at ungene ikke skal gå på skolen første skoledag etter ferien, fordi det er på en torsdag? Hadde ikke ramlet meg inn at ikke ungene mine skulle troppe opp når skolestart er satt uansett ukedag. Om det er en slik tankegang foreldre har, skjønner jeg godt skolene har behov for å stramme inn og lage strengere regler!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 00:25   #75
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Smoothie, her.

Mener du at ungene ikke skal gå på skolen første skoledag etter ferien, fordi det er på en torsdag? Hadde ikke ramlet meg inn at ikke ungene mine skulle troppe opp når skolestart er satt uansett ukedag. Om det er en slik tankegang foreldre har, skjønner jeg godt skolene har behov for å stramme inn og lage strengere regler!

Nemlig akkurat just precis.

Jeg er utrolig spent på hvorfor i all verden dette er et problem. (Altså at juleferien er slutt en ti
torsdag.)

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 07:25   #76
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

På skolen vår ble dette innført nå ved skoleoppstart. Det var et eget punkt på begynnelsen på foreldremøtet for alle trinn.
Det ble spesiellt lagt vekt på fridagene ifm julen i år. Første skoledag er 2.januar - som er en torsdag. Det ble oppfordret til at barna møtte de to dagene i uke 1. Vi får nå se hvor mange som møter hos oss...

At det var????
Hvis dette er gjengs holdning hos dere så er det helt skammelig rett og slett. Snakk om å ha lite respekt for skolen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 07:34   #77
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er merkelig at disse diskusjonene dukker opp akkurat når jeg har bestilt ferie. I den forrige tråden fikk vi som har sånn midt på treet økonomi beskjed om å reise på telttur i stedet for til syden hvis det ble for dyrt. Vel, i sommer var vi på telttur med våre tre små og det var katastrofe. Aldri igjen, for å si det sånn. Til neste år drar vi til Kreta tidlig i juni. Vi sparte i overkant av 20 000 kroner på å reise da framfor i høysesongen når skolen har ferie så det var da eller ikke i det hele tatt, men sånt som dette betyr ikke diddeliskvatt for 80% av brukerne her inne ellerno da de fleste har betydelig bedre økonomi enn oss.

Jeg nekter å bære byrden av at det begynner elever som ikke kan lese på helse og sosial med 2.2 i snitt på mine skuldre som Nokon skisserer over her. Min unge kan lese ganske godt allerede og her kan man fortsatt søke permisjon fra skolen i to uker og hittil har ingen fått nei, i følge læreren på foreldremøte sist torsdag.

Jeg tror forøvrig ikke at Gina mente det ikke var noe vits for hennes barn i å møte opp på skolen etter ferien når skolen starter opp på en torsdag, men at mange kanskje ikke gjør det der hun bor. Her er ikke det ikke noe problem tror jeg.

Gammel 24-09-13, 07:36   #78
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er rystet.

Nokon, du sier utrolig mye bra.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 08:42   #79
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I videregående skole har det ikke vært mulighet til å søke seg fri pga ferie så lenge jeg har jobbet som lærer (siden 98). Er man borte av slike grunner får man fravær og kan i verste fall risikere å ikke få vurdering i fag. Likevel forsvinner elever hos oss på feriereiser både titt og ofte, helt uavhengig av at det kan ligge både heldagsprøver og andre store vurderingssituasjoner på dagene de er borte, for de har vært vant til å få fri i grunnskolen.

Men om man har søkt seg fri en uke på ungdomsskolen, og fått det innvilget, så kommer vel likevel fraværet på vitnemålet, gjør det ikke?

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 08:44   #80
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt fravær kommer på vitnemålet på ungdomsskolen.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.