|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Nei, men jeg blir veldig sint over at det bare blir føyset bort som et ikkeproblem at småbarn har så lite fritid sammen med familien fra skolen sin side. Om man i det minste kunne fått forståelse for at det ikke er bra, så hadde man jo vært på vei i det minste.
![]() |
#62 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneRektor kan og skal foreta en individuell vurdering i hvert tilfelle. Formuleringen i retningslinjene er "skal normalt ikke innvilge". En vedlagt dokumentasjon på at man ikke fikk innvilget ferie i skoleferien kan veie så tungt at man allikevel får permisjon.
![]() |
#63 |
villende
|
Opplever du det som at det du beskriver bare blir føyset bort? Det er i så fall ikke meningen. Min første kommentar var til Kattas beskrivelse av sommerferien som to uker på leir, en uke på kontor og resten på SFO, for det tror jeg gjelder de færreste. Og disse legges det jo opp til at skal hensyntas. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Mother of Dragons
|
Det var også forrige tråd i minne. Jeg tror både Katta, Guava og jeg var temmelig sinte da, det var veldig mye "ikke jobb med sånn jobb da!"-lettvintgreier.
![]() |
#65 |
maler
|
Ja. Enten eller. Enten ingen fri eller at man kan velge mellom noen uker. Man trenger ikke velge mellom alle uker, det vil være fleksibelt nok dersom man kan velge mellom 2-3 ulike uker, da er det faktisk mulig å spre det rimelig fornuftig utover et kollegium. (Det hjelper jo ikke at høstferien alltid treffer den verste kursuka heller, men det kan ikke skolen ta hensyn til). Jeg sitter både på arbeidsgiver- og arbeidstakersiden her og dette er en kilde til frustrasjon og fortvilelse hvert bidige år. "Nei, du må faktisk finne annen pass til barna dine, vi kan ikke gi flere fri" er ikke noen god beskjed å gi. Dette er et reelt problem selv om arbiedsplasser strekker seg langt for å få det til og selv om det går greit på en eller annen måte.
![]() |
#66 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, reglene spiller ingen rolle i grunnskolen, virker det som. Alle norske skoleelever har i utgangspunktet krav på plass i videregående skole det året de fyller 16, uansett hvordan vitnemålet deres fra ungdomsskolen ser ut, så i praksis er det umulig å "stryke" i grunnskolen. Jeg vil tro man i praksis kan ha ubegrense med fravær også, uten at det får konsekvenser annet enn at man kanskje ikke kommer inn på den videregående skolen man helst vil til.
![]() |
#67 |
maler
|
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneMen hvordan har det seg at de ikke skjønner at det er andre regler når de er kommet et hakk lenger? Det burde ikke være så vanskelig å formidle "nytt nivå, nye regler" egentlig hvis reglene var reelle? Bare prøv å utebli fra obligatoriske greier på universitetet, da kommer du faktisk ikke videre. Jeg synes skolen viser for lite muskler der det gjelder.
![]() |
#68 |
|
Jeg har inntrykk av at det gjelder stadig flere arbeidsplasser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
50 & somewhat fab
Jeg vet ikke hvorfor de ikke skjønner det. Som kontaktlærer hamrer jeg det inn fra første skoledag, når de spør sier jeg nei, jeg forklarer at de risikerer å ikke få vurdering. Det er akkurat som om de ikke klarer å tro at vi faktisk kan finne på å sette "truslene" ut i livet.
![]() |
#71 |
50 & somewhat fab
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDa tror jeg under halvparten av elevene hadde giddet å komme på skolen, altså.
![]() |
#72 |
maler
|
![]() |
#73 |
Librocubicularist
|
Eg har aldri føysa over at det er eit ikkje-problem at små barn har lite tid med familien sin, men eg har vore sterkt ueinig med deg i slike diskusjonar før.
Elevar har opparbeida seg veldig mange rettar (mellom anna fordi EO-AUF-AP-linken har vore veldig sterk det siste tiåret), det er ikkje hjemmel i opplæringslova for å seie "Sorry, du møtte ikkje, ditt problem!". Elevane har eit rettigheitsnettverk som om dei skulle vore voksne og ansvarlege, men så viser det seg gjentatte gonger at dei ikkje er det. Og det er problematisk. (Kilde: youtube.com) Det er ein utbredt "Hva med meg-da?"-haldning her. Og elevane har dessverre veldig mange rettar. Eg var sjølv aktiv i Elevorganisasjonen for 12-13 år sidan, men når eg ser utviklinga, angrer eg litt på ein del av dei sakane eg var med på å kjempe for.
Den aller viktigaste delen av jobben som lærar, reint fagleg, er veiledningsbiten. I alle fall i mine auge. Det å ta tak i ein 3+ eller 4- og forklare og veilede og hjelpe eleven til å trene opp ferdigheitar og nå målet sitt på ein halv til ein karakter opp, vil bli heilt borte med kun eksamensvurdering. Det er og bakgrunnen for at eg reagerer negativt på FrP sitt forslag om anonym vurdering. Viss ikkje elevane skal få tilbakemeldingar undervegs på korleis dei ligg an og veiledning slik at dei kan gjere ting annleis og betre neste gong, trur eg ikkje skulen blir ein god plass å lære.
![]() |
![]() |
#74 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mener du at ungene ikke skal gå på skolen første skoledag etter ferien, fordi det er på en torsdag? Hadde ikke ramlet meg inn at ikke ungene mine skulle troppe opp når skolestart er satt uansett ukedag. Om det er en slik tankegang foreldre har, skjønner jeg godt skolene har behov for å stramme inn og lage strengere regler! |
![]() |
![]() |
![]() |
#75 |
Panzerekstremfeminist
|
Nemlig akkurat just precis.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
Medlem siden: Sep 2007
At det var???? |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet er merkelig at disse diskusjonene dukker opp akkurat når jeg har bestilt ferie.
![]() |
#78 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg er rystet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Men om man har søkt seg fri en uke på ungdomsskolen, og fått det innvilget, så kommer vel likevel fraværet på vitnemålet, gjør det ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneAlt fravær kommer på vitnemålet på ungdomsskolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|