Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.
Av én, vel? Jeg er enig i at det er et dumt argument. Men de turnusarbeidendes argumenter er bra, synes jeg. Personlig er jeg irritert over innstrammingen, selv om jeg aksepterer den og ikke kommer til å ta ut barna mine uten lov. Ikke fordi jeg vil ha Billig Sydentur™, men fordi jeg kunne tenke meg å reise en del steder som ikke har noen god sesong i skoleferiene før ungene fyller 19. Og fordi jeg ikke er imponert over hva skoledagene er fylt med i småskolen for sånne unger som mine, blir jeg litt gretten over å ikke, helt unntaksvis, få lov til å fylle dem med noe skikkelig spennende. Men jeg ser at det er et førsteverdensproblem, for all del.
Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?
(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).