Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av nokon, her.
Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?
(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).
Men det er jo litt slik i Osloskolen nå. Rektor skal vurdere hvert tilfelle om det er forsvarlig med fri, og da vil det jo si at det vil være lettere for eleven med gode resultater og ressursterke foreldre som følger opp å få fri, enn for eleven som sliter med resultatene.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Og jeg syns at det OGSÅ er alvorlig, og veldig trist, at så mange barn og foreldre opplever at skoledagen er såpass innholdsløs at en uke ikke gjør stort fra eller til. Ikke at å ta ut barna hjelper på det, altså, men trist er det.
Det syns jeg også.
Og jeg syns i likhet med Toffen at det er mye god læring i reising, og jeg virkelig gleder meg over hver gang jeg kan ta med Hiawata til et nytt og spennende sted. Men jeg tror jeg skal få det til innen skoleferien. Jeg vet ikke om ett sted som er fullstendig ureisbart i alle skoleferiene.