Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 09:54   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Jeg kjenner at det evige argumentet om prisen på sydentur og urettferdigheten for de som ikke har råd til å reise i skoleferien får meg til å rødt. Jeg greier å formidle saklig hvor far out jeg syns det er å bruke prisen på ferien som en gyldig fraværsgrunn.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 09:57   #2
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men jeg synes i liten grad det argumentet har blitt brukt på FP. Selv om det er koselig med stråmenn.

Nei, det er godt mulig det ikke er så mye brukt i våre tråder, men det kommer alltid fra en eller annen med det argumentet i diskusjoner om skolens innstramming. Det gjelder også i offentlige diskusjoner. Og tallene fra enkelte av skolene når det gjelder sydenfravær er jo helt hinsides.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:00   #3
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sjå innlegg 77 i denne tråden.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:02   #4
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Sjå innlegg 77 i denne tråden.

Ja, jeg så det. Men hovedvekten av argumentene i FP-debattene har vært andre, og bedre. Jeg tror ikke jeg gidder å diskutere det en gang til.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:03   #5
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Moltemyr skole i Arendal har praktisert fleksibel høst- og vinterferie siden 2006, med stort sett positive erfaringer: http://www.aftenposten.no/familie-og...l#.UkFF78Zzn7V.

Den eneste ulempen jeg ser, er dersom skolene skal dekke vikarkostnadene selv når alle klasser mangler læreren sin to av undervisningsukene i skoleåret. Hvis det ikke tilføres friske midler, vil det stort sett innebære reduksjon av assistentstyrking, mindre mulighet for delingstimer eller ekstratilbud som lesekurs/mattekurs for gråsoneelever, sammenslåing av spes.und.-grupper osv.

Gammel 24-09-13, 10:05   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er litt uenig. Det har vært mange varianter av dette; direkte slik Meissa demonstrerer på forrige side, og mer "svigermor feirer 70 og har bare råd til å invitere oss alle til Portugal utenom skoleferien", "når vi først har brukt masse penger på å reise langt vil vi være her en stund" osv. Det syns jeg egentlig bare er ulike varianter av samme argument.

Jeg har argumentert på begge sider av denne diskusjonen, og hisset på meg motparten equally.

Jeg ser argumentet om skiftarbeidere og om det kunne gjøre det lettere med valgfri høstferieuke mellom uke 40 og 43 f.eks. så er jo det noe man kan se på. Helt hvordan man skal løse det praktisk og økonomisk aner jeg ikke. I tillegg syns jeg dette burde være noe fagforeningene til de ulike skiftarbeiderne burde se på, for fra forrige diskusjon rundt dette virket det som det varierte veldig hvor lett/vanskelig det var å få til anstendig mengde fri med familien avhengig av hvor man jobbet, innen samme sektor. Jeg syns ikke det er skolens ansvar alene å løse den floka.

Også vil jeg påpeke at de færreste jeg vet om tar ut høstferie og vinterferie med ungene, man har tross alt bare 5 ferieuker til rådighet. Jeg tar som regel 4 om sommeren, og en i jula. Ergo må Hiawata være på SFO i høst-, vinter- og påskeferien utenom helligdagene. Men det er jo faktisk en slags ferie det også, de har mange koselige aktiviteter som slett ikke minner om skole.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 10:10   #7
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg ser absolutt argumenta til skiftarbeidande altså! Eg har aldri meint å føyse av det. Men det er ganske mange praktiske problemstillingar som må løysast. I grunnskulen går det på repetisjon og bemanning. På høgare nivå vil ein fleksibilitet låse veker kor det ikkje er mogleg å drive med vurdering og testing. Så det må ganske omfattande endringar til, på systemnivå, dersom noko slikt skal fungere i praksis.

Eksamensvurdering er jo ei moglegheit, men det trur eg for å vere heilt ærleg er ein modell som vil favorisere dei ressurssterke. Dei som ligg på middels og under middels grad av måloppnåing har behov for meir undervegsoppfølgjing i løpet av året.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:41.