Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 09:34   #121
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nei, ikke vet jeg, men man vil kanskje ta kontakt med noen man stoler på? Fastlegen er jo kjent for de fleste.

Ja, men om ikke fastlegen henviser kan man jo ringe fastlegen uansett for å snakke. Det er det at man ikke selv skal kunne ta en telefon til Gyn.pol.om man vi ha abort jeg synes virker litt merkelig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 09:34   #122
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Den nye regjeringen kan jo gjøre blemmen sin bra igjen - de kan fjerne henvisningskravet til abort helt, og istedet la de abortsøkende selv ta kontakt direkte med sykehuset slik som praksis er noen steder allerede. Problem solved.

Ja. Jeg tenker også det. En telefon man kan ringe for å få hjelp videre, både veiledning og til å praktisk finne frem.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man må være kristen og et dypt moralsk og godt menneske for å skjønne hvorfor, antar jeg. Kvinnen tar abort uansett, men det er ikke med fastlegen sin "velsignelse"- det er nemlig veldig viktig for han/hun å vise at de tar avstand fra alt som har med abort å gjøre.

Jeg synes jo det er feigt å ikke ville stå der med egne pasienter i vanskelige tider. Jeg har også ganske klare standpunkter på endel områder, dette inkludert, men noe er rett og slett ikke mitt valg å ta.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror ikke ønsket om reservasjon henger sammen med å gjøre det vanskeligere. Det ville i så fall være rart tenker jeg. Hvis det å gjøre det vanskeligere for kvinnen er en motivasjon vil det motsatte være mest effektivt, altså å ta i mot den abortsøkende kvinnen, gi veiledning ut i fra sitt verdisyn (innenfor rammene av det lovlige).
Jeg tror nok at reservasjonsretten ønskes ut i fra et ønske om å slippe å være medskyldig i å ta liv , selv om jeg ikke forstår at det oppleves som medskyldighet.

Som sagt så tror jeg at disse legene kommer til å fortsette i jobb uten reservasjonsretten også. De vil kunne forfekte sitt syn på abort utenfor kontoret og de tar i mot abortsøkende kvinner og veileder dem + henviser i arbeidstiden. Det er den løsningen jeg opplever at en del av dere mener er den beste for kvinnen?

Nå tenker jeg med vilje praktisk og ikke ut i fra prinsipper her. Jeg vet bare at disse legene ikke endrer standpunkt bare fordi de må henvise til abort.

Allerede er det flere leger som har sterke synspunkter mot abort, men som mener de gjør bedre arbeid med å ikke reservere seg enn å reservere seg.

Jeg tror også at de må oppleve en viss medskyldighet, det er det jeg heller ikke skjønner. De henviser jo bort enten det er over gangen eller til sykehuset.

Men angående veiledning, hva tenker du at denne veiledningen består i? Tenker du at man får bedre veiledning hvis den legen man sitter med har et veldig positivt syn på abort og ser på det som helt uproblematisk? Jeg er ikke nødvendigvis sikker på at det er tilfelle. For de som finner abort etisk vanskelig har i mange tilfeller satt seg ganske godt inn i hva slags ordninger som finnes rundt både abort og å få et barn man ikke hadde planlagt og kanskje alene. Jeg tenker at en lege (eller annet offentlig personell) aldri skal tilråde eller fraråde abort, veiledningen må gå på muligheter og støtte.

Gammel 23-10-13, 09:35   #123
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke helt at det å bestille time via telefon til nærmeste sykehus er vanskeligere enn å ringe den lokale fastlegen i en slik situasjon, men det er kanskje det?

Jeg tror ikke dette vil oppleves som vanskelig hvis det er allment kjent. Det er det ikke idag fordi det egentlig ikke er systemet selv om det har begynt å fungere sånn.

Gammel 23-10-13, 09:36   #124
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Ja. Jeg tenker også det. En telefon man kan ringe for å få hjelp videre, både veiledning og til å praktisk finne frem.

Jeg synes jo det er feigt å ikke ville stå der med egne pasienter i vanskelige tider. Jeg har også ganske klare standpunkter på endel områder, dette inkludert, men noe er rett og slett ikke mitt valg å ta.

Jeg tror også at de må oppleve en viss medskyldighet, det er det jeg heller ikke skjønner. De henviser jo bort enten det er over gangen eller til sykehuset.

Men angående veiledning, hva tenker du at denne veiledningen består i? Tenker du at man får bedre veiledning hvis den legen man sitter med har et veldig positivt syn på abort og ser på det som helt uproblematisk? Jeg er ikke nødvendigvis sikker på at det er tilfelle. For de som finner abort etisk vanskelig har i mange tilfeller satt seg ganske godt inn i hva slags ordninger som finnes rundt både abort og å få et barn man ikke hadde planlagt og kanskje alene. Jeg tenker at en lege (eller annet offentlig personell) aldri skal tilråde eller fraråde abort, veiledningen må gå på muligheter og støtte.

Nei jeg tror absolutt ikke veiledningen blir bedre om man har et uproblematisk syn på abort. Jeg ut i fra mitt synspunkt tror det motsatte og mener derfor at reservasjonslegene burde benytte muligheten fremfor prinsipprytteri. Det jeg ikke forstår er at de som mener at abort er uproblematisk er så keen på at disse legene skal være abortveiledere.

Gammel 23-10-13, 09:37   #125
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ja, men om ikke fastlegen henviser kan man jo ringe fastlegen uansett for å snakke. Det er det at man ikke selv skal kunne ta en telefon til Gyn.pol.om man vi ha abort jeg synes virker litt merkelig.

Tja. Om fastlegen min var såpass mot abort at han nektet å henvise spørs det om han er den beste samtalepartneren i en sårbar situasjon.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 11:02   #126
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva betyr dette da? Fra Høyres egne sider: "Ingen reservasjonsrett for fastleger"

http://www.hoyre.no/Ingen+reservasjo...25-TMlHYYB.ips

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-13, 11:16   #127
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Høgre har vel heile tida vore i mot reservasjonsrett, men blir nødt til å kjempe for det no på grunn av avtalen med KrF.
Men det er likevel litt rart å skrive dette på nettet med dato 07.oktober. Er det etter at avtalen med KrF blei inngått?

Gammel 23-10-13, 11:19   #128
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og no ser eg at den ligg i arkivet under 2012, men er likevel datert 07.oktober 2013.
Kanskje den er gammal?

Gammel 24-10-13, 09:30   #129
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det var eit innslag på Østlandssendingen eller Dagsrevyen forrige veke, kor det blei sagt at 80% av alle abortar i Asker og Bærum var folk som tok direkte kontakt med sjukehuset. Så det høyrest jo ut som det er ganske vanleg praksis.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 09:33   #130
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Det var eit innslag på Østlandssendingen eller Dagsrevyen forrige veke, kor det blei sagt at 80% av alle abortar i Asker og Bærum var folk som tok direkte kontakt med sjukehuset. Så det høyrest jo ut som det er ganske vanleg praksis.

Jeg tror ikke det er så vanlig i resten av landet, hadde det vært det hadde de sluppet å bruke statistikken for Asker og Bærum hver gang de skal argumentere med det.

Men klart - om man kommer opp med et system som funker for hele landet hadde jo det vært det beste.

Gammel 24-10-13, 09:39   #131
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke det er så vanlig i resten av landet, hadde det vært det hadde de sluppet å bruke statistikken for Asker og Bærum hver gang de skal argumentere med det.

Men klart - om man kommer opp med et system som funker for hele landet hadde jo det vært det beste.

Nei, det veit eg ingenting om.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 10:16   #132
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg tror det er vanlig her også.
Jeg skulle i grunnen likt å vite om noen gynekologiske poliklinikker avviser kvinner som tar direkte kontakt og ber dem om å gå omveien om fastlege?

Gammel 24-10-13, 10:26   #133
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Standard

Jeg skulle i grunnen likt å vite om noen gynekologiske poliklinikker avviser kvinner som tar direkte kontakt og ber dem om å gå omveien om fastlege?

Jeg tror ikke de avviser, men det er jo ikke alle som vet at man kan ta kontakt med sykehuset direkte? Jeg visste ikke det, før jeg hørte det på nyhetene.

Gammel 24-10-13, 10:29   #134
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg tror ikke de avviser, men det er jo ikke alle som vet at man kan ta kontakt med sykehuset direkte? Jeg visste ikke det, før jeg hørte det på nyhetene.

Nei, men om fastleger ikke skal henvise i fremtiden kan de i alle fall opplyse om det. Etter litt googling fant jeg at noen sykehus har eget telefonnr for bestilling av time til abort. Da vet man også at man ringer et sted hvor de er vant til å få de forespørslene og kan sikkert svare på mer enn det fastlegen kan.

Gammel 24-10-13, 11:16   #135
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fastlegens oppgave er å skrive henvisningen, gå gjennom Begjæring om svangerskapsavbrudd, og å ta chlamydiatest.

Gammel 24-10-13, 11:56   #136
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Fastlegens oppgave er å skrive henvisningen, gå gjennom Begjæring om svangerskapsavbrudd, og å ta chlamydiatest.

Men begjæring om svangerskapsavbrudd blir jo gjennomgått på sykehus også, og man får tilbud om oppfølging de fleste steder (som regel sosionom). Chlamydiatest har jo også blitt en enkel sak etterhvert. Jeg ser ingen grunn til at man MÅ via fastlege for akkurat dette. Men klart, jeg synes jo det bør være et tilbud om noen å snakke med for de som er usikre, egentlig for alle.

Hva om man kommer frem til en enkel, standardisert metode for å vurdere lengde på svangerskap og det blir bestemt at tidligaborter like godt kan gjøres lokalt? Jeg ser ikke helt bort fra at vi kommer dit en dag heller.

Gammel 24-10-13, 12:01   #137
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 362
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nok en velformulert kronikk om saken:
http://www.dagsavisen.no/nyemeninger...2/#post_286972

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 12:21   #138
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men begjæring om svangerskapsavbrudd blir jo gjennomgått på sykehus også, og man får tilbud om oppfølging de fleste steder (som regel sosionom). Chlamydiatest har jo også blitt en enkel sak etterhvert. Jeg ser ingen grunn til at man MÅ via fastlege for akkurat dette. Men klart, jeg synes jo det bør være et tilbud om noen å snakke med for de som er usikre, egentlig for alle.

Hva om man kommer frem til en enkel, standardisert metode for å vurdere lengde på svangerskap og det blir bestemt at tidligaborter like godt kan gjøres lokalt? Jeg ser ikke helt bort fra at vi kommer dit en dag heller.

Jeg sier ikke noe om hvordan jeg synes det burde vært, men hvordan det er her. Det aner meg at vår lokale og rigide kk ikke ville akseptert at alle klamydiaprøver ble tatt der, for da måtte de jo hatt hele to konsultasjoner. Men jeg mener at de kvinnene som er sikre på at de ønsker avbrudd burde slippe å involvere kreti og pleti, og altså få henvende seg direkte til sykehuset.

Gammel 24-10-13, 12:31   #139
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns Kaja Storvik sier det bra i Dagsavisen:

Selvbestemt abort er en lovfestet rettighet. 
Å være fastlege er det ikke.

Sitat:

I en politisk hestehandel med KrF har vår nye statsminister solgt ut kvinners rett til å velge, for å tekkes leger som mener deres egen moral er bedre og viktigere enn pasientene de skal behandle.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-10-13, 13:22   #140
Guava

Guava sin avatar

Standard

Jeg synes den overskriften er misvisende. Selvbestemt abort er en rettighet uavhengig av om fastlegen vil sette underskriften sin på en henvisning eller ikke. Jeg synes fastlegens rolle overdrives veldig (fra begge sider i debatten). Kvinnen bestemmer selv og det er hennes valg og ansvar. Hun er ikke syk og det er ikke legens medisinske vurdering som ligger til grunn for henvisningen. Jeg synes det er å undervurdere rettigheten å gjøre en tullete reservasjonssak uten stor praktisk betydning til en stor rettighetssak. Praksis fram til nå har vært reservasjon.

At det skal være et fremskritt å la abortsøkende kvinner få de sterkeste abortmotstanderne som veiledere/underskrivere kan jeg ikke helt forstå. Dvs prinsippet forstår jeg, men jeg synes organiseringen kunne vært bedre.

Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:46.