|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn
Ja, men om ikke fastlegen henviser kan man jo ringe fastlegen uansett for å snakke. Det er det at man ikke selv skal kunne ta en telefon til Gyn.pol.om man vi ha abort jeg synes virker litt merkelig. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
maler
|
Ja. Jeg tenker også det. En telefon man kan ringe for å få hjelp videre, både veiledning og til å praktisk finne frem.
Jeg tror også at de må oppleve en viss medskyldighet, det er det jeg heller ikke skjønner. De henviser jo bort enten det er over gangen eller til sykehuset.
|
|
|
#123 |
|
maler
|
Jeg tror ikke dette vil oppleves som vanskelig hvis det er allment kjent. Det er det ikke idag fordi det egentlig ikke er systemet selv om det har begynt å fungere sånn.
|
|
|
#124 |
|
|
Nei jeg tror absolutt ikke veiledningen blir bedre om man har et uproblematisk syn på abort. Jeg ut i fra mitt synspunkt tror det motsatte og mener derfor at reservasjonslegene burde benytte muligheten fremfor prinsipprytteri. Det jeg ikke forstår er at de som mener at abort er uproblematisk er så keen på at disse legene skal være abortveiledere. |
|
|
|
|
|
#125 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tja. Om fastlegen min var såpass mot abort at han nektet å henvise spørs det om han er den beste samtalepartneren i en sårbar situasjon. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnHva betyr dette da? Fra Høyres egne sider: "Ingen reservasjonsrett for fastleger"
|
|
|
#127 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnHøgre har vel heile tida vore i mot reservasjonsrett, men blir nødt til å kjempe for det no på grunn av avtalen med KrF.
|
|
|
#128 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnOg no ser eg at den ligg i arkivet under 2012, men er likevel datert 07.oktober 2013.
|
|
|
#129 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnDet var eit innslag på Østlandssendingen eller Dagsrevyen forrige veke, kor det blei sagt at 80% av alle abortar i Asker og Bærum var folk som tok direkte kontakt med sjukehuset. Så det høyrest jo ut som det er ganske vanleg praksis.
|
|
|
|
#130 |
|
Har diplom
Jeg tror ikke det er så vanlig i resten av landet, hadde det vært det hadde de sluppet å bruke statistikken for Asker og Bærum hver gang de skal argumentere med det. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Librocubicularist
|
Nei, det veit eg ingenting om.
|
|
|
|
#132 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg tror det er vanlig her også. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Har diplom
Jeg tror ikke de avviser, men det er jo ikke alle som vet at man kan ta kontakt med sykehuset direkte? Jeg visste ikke det, før jeg hørte det på nyhetene. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
|
Nei, men om fastleger ikke skal henvise i fremtiden kan de i alle fall opplyse om det. Etter litt googling fant jeg at noen sykehus har eget telefonnr for bestilling av time til abort. Da vet man også at man ringer et sted hvor de er vant til å få de forespørslene og kan sikkert svare på mer enn det fastlegen kan. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Søt og rar
|
Fastlegens oppgave er å skrive henvisningen, gå gjennom Begjæring om svangerskapsavbrudd, og å ta chlamydiatest.
|
|
|
#136 |
|
maler
|
Men begjæring om svangerskapsavbrudd blir jo gjennomgått på sykehus også, og man får tilbud om oppfølging de fleste steder (som regel sosionom). Chlamydiatest har jo også blitt en enkel sak etterhvert. Jeg ser ingen grunn til at man MÅ via fastlege for akkurat dette. Men klart, jeg synes jo det bør være et tilbud om noen å snakke med for de som er usikre, egentlig for alle.
|
|
|
#137 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnNok en velformulert kronikk om saken:
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#138 |
|
Søt og rar
|
Jeg sier ikke noe om hvordan jeg synes det burde vært, men hvordan det er her. Det aner meg at vår lokale og rigide kk ikke ville akseptert at alle klamydiaprøver ble tatt der, for da måtte de jo hatt hele to konsultasjoner. Men jeg mener at de kvinnene som er sikre på at de ønsker avbrudd burde slippe å involvere kreti og pleti, og altså få henvende seg direkte til sykehuset.
|
|
|
#139 |
|
Glamorøs
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg syns Kaja Storvik sier det bra i Dagsavisen:
|
|
|
#140 |
|
|
Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånnJeg synes den overskriften er misvisende. Selvbestemt abort er en rettighet uavhengig av om fastlegen vil sette underskriften sin på en henvisning eller ikke. Jeg synes fastlegens rolle overdrives veldig (fra begge sider i debatten). Kvinnen bestemmer selv og det er hennes valg og ansvar. Hun er ikke syk og det er ikke legens medisinske vurdering som ligger til grunn for henvisningen. Jeg synes det er å undervurdere rettigheten å gjøre en tullete reservasjonssak uten stor praktisk betydning til en stor rettighetssak. Praksis fram til nå har vært reservasjon. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|