Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-13, 09:34   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Den nye regjeringen kan jo gjøre blemmen sin bra igjen - de kan fjerne henvisningskravet til abort helt, og istedet la de abortsøkende selv ta kontakt direkte med sykehuset slik som praksis er noen steder allerede. Problem solved.

Ja. Jeg tenker også det. En telefon man kan ringe for å få hjelp videre, både veiledning og til å praktisk finne frem.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Man må være kristen og et dypt moralsk og godt menneske for å skjønne hvorfor, antar jeg. Kvinnen tar abort uansett, men det er ikke med fastlegen sin "velsignelse"- det er nemlig veldig viktig for han/hun å vise at de tar avstand fra alt som har med abort å gjøre.

Jeg synes jo det er feigt å ikke ville stå der med egne pasienter i vanskelige tider. Jeg har også ganske klare standpunkter på endel områder, dette inkludert, men noe er rett og slett ikke mitt valg å ta.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Jeg tror ikke ønsket om reservasjon henger sammen med å gjøre det vanskeligere. Det ville i så fall være rart tenker jeg. Hvis det å gjøre det vanskeligere for kvinnen er en motivasjon vil det motsatte være mest effektivt, altså å ta i mot den abortsøkende kvinnen, gi veiledning ut i fra sitt verdisyn (innenfor rammene av det lovlige).
Jeg tror nok at reservasjonsretten ønskes ut i fra et ønske om å slippe å være medskyldig i å ta liv , selv om jeg ikke forstår at det oppleves som medskyldighet.

Som sagt så tror jeg at disse legene kommer til å fortsette i jobb uten reservasjonsretten også. De vil kunne forfekte sitt syn på abort utenfor kontoret og de tar i mot abortsøkende kvinner og veileder dem + henviser i arbeidstiden. Det er den løsningen jeg opplever at en del av dere mener er den beste for kvinnen?

Nå tenker jeg med vilje praktisk og ikke ut i fra prinsipper her. Jeg vet bare at disse legene ikke endrer standpunkt bare fordi de må henvise til abort.

Allerede er det flere leger som har sterke synspunkter mot abort, men som mener de gjør bedre arbeid med å ikke reservere seg enn å reservere seg.

Jeg tror også at de må oppleve en viss medskyldighet, det er det jeg heller ikke skjønner. De henviser jo bort enten det er over gangen eller til sykehuset.

Men angående veiledning, hva tenker du at denne veiledningen består i? Tenker du at man får bedre veiledning hvis den legen man sitter med har et veldig positivt syn på abort og ser på det som helt uproblematisk? Jeg er ikke nødvendigvis sikker på at det er tilfelle. For de som finner abort etisk vanskelig har i mange tilfeller satt seg ganske godt inn i hva slags ordninger som finnes rundt både abort og å få et barn man ikke hadde planlagt og kanskje alene. Jeg tenker at en lege (eller annet offentlig personell) aldri skal tilråde eller fraråde abort, veiledningen må gå på muligheter og støtte.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:30.