Sv: Abort og reservasjonsrett og å selge sjela si og sånn
Jeg tror ikke ønsket om reservasjon henger sammen med å gjøre det vanskeligere. Det ville i så fall være rart tenker jeg. Hvis det å gjøre det vanskeligere for kvinnen er en motivasjon vil det motsatte være mest effektivt, altså å ta i mot den abortsøkende kvinnen, gi veiledning ut i fra sitt verdisyn (innenfor rammene av det lovlige).
Jeg tror nok at reservasjonsretten ønskes ut i fra et ønske om å slippe å være medskyldig i å ta liv , selv om jeg ikke forstår at det oppleves som medskyldighet.
Som sagt så tror jeg at disse legene kommer til å fortsette i jobb uten reservasjonsretten også. De vil kunne forfekte sitt syn på abort utenfor kontoret og de tar i mot abortsøkende kvinner og veileder dem + henviser i arbeidstiden. Det er den løsningen jeg opplever at en del av dere mener er den beste for kvinnen?
Nå tenker jeg med vilje praktisk og ikke ut i fra prinsipper her. Jeg vet bare at disse legene ikke endrer standpunkt bare fordi de må henvise til abort.
Allerede er det flere leger som har sterke synspunkter mot abort, men som mener de gjør bedre arbeid med å ikke reservere seg enn å reservere seg.
|