Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-02-14, 17:47   #11
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Enig, det er essensen og det forundrer meg at man kan mene at man må ha mer "gyldig grunn" for reduksjon enn for andre aborter.

Poenget er vel at det å abortere bare ett av to foster automatisk eksluderer en det grunner for abort, og derfor opplever mange (også jeg) denne type abort som "dårligere begrunnet" (eventuelt "feil begrunnet").

Dette er jo neppe noe etisk overraskende. Jeg tror de fleste mennesker skiller mellom de som stjeler for å "skape spenning" i livet sitt og de som stjeler for å slippe å sulte. Ofte skaper hensikten/motivasjonen/begrunnelsen for en handling ett skille mellom det at handlingen er akseptabel eller ikke. Og det å abortere bare ett foster demonstrerer jo tydelig at en del hensikter/motviasjoner/begrunnelser ikke kan eksistere.

Men selv handlingen (fra kvinnens ståsted - for ikke å snakke om fra fostret sitt ståsted!) er jo nøyaktig den samme. Slik er det jo med meg også, blir jeg overkjørt av en som kjører i fylla eller en hvor bilen kom ut av kontroll blir jo resultatet for meg nøyaktig det samme - men straffeutmålingen er forskjellig.

Sist redigert av him : 03-02-14 kl 21:12. Årsak: estetisk? Etisk, selvfølgelig! Så mange feil, så kort tid
him er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:10.