|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Jeg tror ikke jeg skjønner helt hva du mener.
Men er det ikke en fare for abort av begge når man aborterer den ene?
Jeg tenker at abort er å avbryte et svangerskap. Det er noe annet enn å velge å abortere bort ett av to fostre. Jeg synes ikke vi i Norge skal åpne for den muligheten, det vil si, beholde det regelverket vi har i dag. Hvor mange svangerskap avbrytes i Norge fordi det er tvillinger? Noen har rotet frem 4 par som har valgt denne fosterreduksjonsmuligheten i utlandet. Jeg er sikker på vi klarer å rote frem par som har selektert fostre på andre måter også, uten at jeg synes vi bør åpne for det.
|
|
|
#42 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Det jeg mente (og jeg tror Esme har samme premiss) er at om du har sagt at abort av et foster under 12 uker er ok, også om det er ett av to, så er det ingen "skade skjedd" om det andre også aborteres. Det er ikke et barn, det er et foster som ikke har større verdi enn at det er moralsk ok å ta det bort. Og siden disse to fostrene er kommet like langt så er det logisk at begge har samme "ikke-verdi" slik at det er akseptabelt om det andre også ryker med. Det er jo ikke et barn men et foster som er ok blir borte. Om du sier at man ikke kan ta bort tvilling 1 fordi tvilling 2 også kan ryke med det samme, så sier du jo at tvilling 2 IKKE er "ikke-verdi". Ga det mening?
|
|
|
#43 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg mener at hvis man har tatt beslutningen om at man vil ha et barn, er man også klar for å ta begge i et tvillingpar. Jeg er for mulighet til abort av et foster av medisinske grunner, men ingen andre. Hvem har forresten bestemt at alle tvillingsvangerskap er jævlige, som det ble sagt over her? Jeg har vært gravid 4 ganger, og det med tvillinger var ikke spesielt mye verre enn de andre. Jeg har ikke sett noen som helst forskning på at ekstrem svangerskapskvalme, bekkenløsning eller svangerskapsdepresjon øker proporsjonalt med antall fostre. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Jo, det gir mening. Men jeg synes det er vanskelig å si at et foster under 12-uker som er ønsket ikke har verdi. For ett av fostrene er jo ønsket når bare det ene skal aborteres.
|
|
|
#45 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg tenker at det hadde vært bra for diskusjonen om folk skiller litt mer tydelig på hva som er personlige følelser og hva som er mening om hva lovverket skal være.
|
|
|
#46 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Prinsipper er noe dritt.
|
|
|
#47 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, det er det jeg mener. Det kan moralsk sett ikke være et større moralsk problem at begge tvillingene går med enn at bare en av dem gjør det.Men om den gjenværende tvillingen kan bli påført alvorlig skade så er det noe annet.
|
|
|
#48 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?På Esmes oppfordring: Av samme grunn som at jeg må lande på fri abort selv om mitt eget følelsesmessige/moralske standpunkt er at det er å ta et liv, så må jeg lande på det samme her: At jeg selv mener det er vanskelig kan ikke være god nok grunn, så lenge man ikke logisk kan argumentere for at et foster har større verdi når det er ett av to enn når det er alene.
|
|
|
#49 |
|
Mother of Dragons
|
Vel, vi som føler at fosterreduksjon er uakseptabelt (som jeg også føler fordi mine grunner til å ta abort går på barn eller ingen barn), kan ta det som en øvelse i hvordan det er å være abortmotstander.
|
|
|
#50 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Dette er jo en evt. liberalisering av lovverket det er snakk om, ikke en presisering av eksisterende lovverk? Hva er bakgrunnen for at fosterreduksjon ikke er tillatt i dag?
|
|
|
#51 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Det blir vel som HV sier for min del, at det finnes mange grunner for en abort. Men jeg ser ikke at disse grunnene kan overføres til at "1 er greit, 2 orker jeg ikke". Ergo må svaret være barn eller ikke barn, ikke en diskusjon om antall barn. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
can-jur
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg mener abort er moralsk galt. Jeg ønsker at vi levde i en verden der man ikke behøvde å tenke på abort. Der ingen ble uplanlagt gravide, der ingen ble utsatt for overgrep, der ingen barn har misdannelser som er uforenlige med liv. Der ingen kvinner har sykdommer som gjør svangerskap til risikosport.
|
|
|
|
#53 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Hvor stor er risikoen for abort av begge tvillingene ved fremprovosert abort av den ene? Dette bør jo ikke avgjøre om det skal åpnes for det eller ikke, men vil være viktig for foreldrene å være klar over.
Tenker du på diskusjonen her på forumet eller i samfunnet generelt? I denne tråden så var jo faktisk spørsmålet det moralske og svarene er jo deretter.
|
|
|
#54 |
|
kamerat
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Hvor ofte vil alternativet til fosterreduksjon være abort av begge fostrene? Hvordan blir det moralske regnskapet deres da?
|
|
|
#55 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Så godt kan det sies, og det oppsummerer nøyaktig hva jeg føler for dette.
|
|
|
#56 |
|
maler
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?På oppfordring selv om jeg vel nok har vært rimelig tydelig allerede tror jeg:
|
|
|
#57 |
|
maler
|
Jeg vil tro uten å vite at risikoen er på linje med en fostervannsprøve, dvs ca 1 %.
|
|
|
#58 |
|
kamerat
|
Jeg mente ikke risikoen for spontanabort, jeg mente muligheten for at folk heller vil velge å abortere begge fostrene.
|
|
|
#59 |
|
En som trener
|
Enig, det er essensen og det forundrer meg at man kan mene at man må ha mer "gyldig grunn" for reduksjon enn for andre aborter. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Etter å ha vært ufrivillig barnløs i over fire år, og velsignet med tvillinger etter like mange års prøving, kjenner jeg at det er vanskelig å uttale seg veldig objektivt for meg, men jeg prøver. |
|
|
|
![]() |
|
|