|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Leser
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Nå nevner jo Katta flere metoder som kan benyttes, så jeg kan ikke se at vekten er direkte relevant? Feks nevner hun jo muligheten til å sette inn spiral.
Jeg synes jo at både for barnet sin del og moren sin del, er det uheldig med uønskete svangerskap som må gjennomføres. Jeg ønsker ikke å at man skal få en anti-abort-lov, men jeg synes at man bør bestrebe seg på at flest mulig som ikke ønsker seg barn, og som er gravide får avbrutt svangerskapet så tidlig som mulig. Jeg tror ikke at man vil få veldig mange "panikkaborter" hvis man (som samfunn) prøver å skyve grensen for svangerskapsavbrudd nedover (i forhold til antall uker graviditet).
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?
Jeg syns det er relevant så lenge det ikke er like tilgjengelig. Man må til legen for å skaffe resept, eller man må til legen for å sette inn spiral. Jo større terskel, jo lettere er det å tenke "Det går sikkert bra denne gangen også". Helt til det ikke gjør det lenger. Tror jeg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Du må til legen for å utføre en utskrapning også?
Jeg vil jo påstå at nødprevensjon ("angrepillen") er lettere tilgjengelig en utskrapning. Dette er jo en av grunnene til at jeg mener at dette vil oppleves bedre for de som kan forhindre uønsket svangerskap på den måten (selv om det ikke gjelder or alle)
|
|
|
#4 |
|
Har diplom
Ja, klart man må til legen for en utskraping. Eller for en medisinsk abort. Eller for å føde. Men da er graviditeten allerede et faktum. Jeg snakker om før man blir gravid. Da er det lett å tenke at "det går sikkert fint". Men plutselig gjør det ikke det. Derfor mener jeg at angrepillen må være like lett tilgjengelig for alle dersom man skal bruke det som et ankepunkt for å innskrenke abortrettigheter. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Har diplom
Kanskje ikke så veldig mange panikkaborter, men jeg tror også at det er viktig at den som gjennomfører inngrepet føler at hun har fått god nok tid på seg. Jo sikrere man er i beslutningen, jo lettere er det å forholde seg til det etterpå, og være trygg på at man tok det riktige valget. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
Men det vil jo ramme en god del av de mest sårbare dersom man setter en grense på færre uker enn det som gjøres nå. Det er jo ikke uvanlig at tenåringer nekter å innse det som skjer eller er livredde for at foreldrene skal finne det ut. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Er det moralsk verre å abortere ett av to foster (tvillinger) enn ett av ett?Jeg har tenkt litt og hørt med Nettverket mitt (som er ganske stort
|
|
|
#8 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Og denne tråden er et glimrende eksempel på at det har fungert uventet godt. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
Kvar finn du eksempel på det i denne tråden? |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Leser
|
Du mener at denne tråden er et eksempel på at flere konkluderer med at abort er umoralsk uansett?
|
|
|
#11 |
|
Mother of Dragons
|
Nemlig.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|