Sv: Når folk tror de vet alt om deg og din sykmelding
Å føle seg mistenkeliggjort er en følelse man planter hos seg selv. Det er jo ikke nødvendigvis et problem at man blir kontrollert i gitte situasjoner. Jeg må legimitere meg når jeg skal ha pass, man må kaste vannflaska om man skal gjennom sikkerhetskontrollen på flyplassen, en faktura på jobben må godkjennes i fire ledd internt før den går til betaling, gjennom et fakturasystem som sikkert har kostet millioner å implementere, jeg må levere selvangivelse. Listen er egentlig uendelig, men det betyr jo ikke at alle går rundt å tror jeg er en selvmordsbomber, en som gjør underslag eller ikke betaler skatt. Selv barna mine ble kroppsvisitert på Gardermoen sist vi var på tur. Og jeg har pengene mine i banken om jeg har større beløp, for sikkerhetsskyld. Ikke fordi jeg tror alle rundt meg er ranere.
Vi må ha sikkerhetsmekanismer for å hindre at lovbrudd skjer der hvor man vet det er muligheter for det, og hvor vi faktisk som samfunn ikke har råd til at det skjer.
Vi må i det minste forsøke å hindre, så vi hegner om de verdiene som er ment å hjelpe oss alle når vi trenger det og ikke ellers.
|