Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
Opprinnelig lagt inn av Note, her.
370.000 kroner for 3, 8 årsverk er ikke så galt? Det er jo helt hinsides elendig.
Hvis du tenker at en familie får netto utbetalt (altså etter skatt) over 30 000 per måned, så synes jeg ikke det er krise, nei. Det var sånn jeg forsto Floksa. Hvis det derimot er FØR skatt, og den er normal og ikke redusert (som jeg trodde over her) så er jeg enig i at det er et under at det går rundt.
Hvor mange årsverk som ligger i dette er jo strengt tatt ikke relevant, sånn sett, siden alle selvstendig næringsdrivende driver etter bunnlinje og ikke etter timelønn. For de færreste som ikke jobber etter timelønn egentlig (mellomledere osv), er det lønnsomt å regne om lønna til timer.
Jeg er absolutt for et bærekraftig norsk landbruk, og jeg er for rammer som gjør at folk kan leve av gården sin, og ikke drive gård på siden av annet arbeid. Jeg er ikke sikker på at alle subsidier og støtteordninger er til det gode (sånn type romslig rovdyrerstatning f.eks) og at de fungerer positivt inn mot jordbruket, men vil gjerne bli opplyst om fordelene ved å ha det slik vi har det nå. Og, ikke minst ulempene med å gjøre de endringene det protesteres så heftig mot. Lønnsoppgjørene de siste årene har, for bøndene, vært helt på linje med alle andre i Norge, så det alene skulle ikke gi noen grunn til hverken kolonner eller boikott.