|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#82 |
|
© All rights reserved
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Ja, altså, jeg kan for lite om dette, det er derfor jeg spør. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Tankefull
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?
Men hvordan skal vi sikre oss at de pengene går i lommene til bøndene og ikke kjøpmenn og mellomledd?
|
|
|
#84 |
|
can-jur
|
Vi har nok mer enn 1,1 mill i inntekt, siden faste+variable kostnader er 1,2 mill
|
|
|
|
#86 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg vet ikke konkret hvor mye jobb det er å være hverken bonde eller selvstendig næringsdrivende, men det er vel ikke noen dans på roser når det kommer timer jobbet, noen av delene. Å være selvstendig næringsdrivende blir for de aller, aller fleste etterhvert en livstil. Det være seg om du er keramiker, bonde eller advokat.
|
|
|
#87 |
|
can-jur
|
Delvis. Jeg kan ikke nok til å svare detaljert, men tilsvarende tall for en familie som vår er 850.000 for "andre". De tallene er direkte sammenlignbare.
|
|
|
|
#88 |
|
heimføing
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Jeg tror det er noe helt annet å være bonde enn advokat eller keramiker. Ihvertfall hvis man er sånn bonde som har dyr. De skal fôres et par ganger om dagen, de skal melkes (hvis det er kyr man har), og det skal gjøres rent rundt dem. |
|
|
|
|
|
#89 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Og dere er selvstendige næringsdrivende og må kjøpe arbeidskraft for at dere skal få fri? Dere må selv helt eller delvis betale trygdeyteleser og pensjon? Og ansetter dere 1,8 årsverk, er dere arbeidsgiver som bruker av de 370'?
|
|
|
|
#90 |
|
can-jur
|
En av ordningene i jordbruket er at vi får tilskudd til avløser. Tilskuddet er på 72000 ( og er regnet inn i de 800.000) det dekker ca 30 dager. Av de dagene bruker vi 10-15 på å ha fri. Resten brukes til alt det andre. Sist jeg hadde fri var 26 mars. Nestegang er tidligst i august. Det gjør meg ingenting altså, men det er jo en del av pakka. Og ja, marginene er ørsmå. Men alt blir en vane og vi har det mye romsligere nå enn for bare tre-fire år siden.
|
|
|
|
#91 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
370.000 kroner for 3, 8 årsverk er ikke så galt? Det er jo helt hinsides elendig. |
|
|
|
|
|
#93 |
|
Usedvanlig begavet
Hvis du tenker at en familie får netto utbetalt (altså etter skatt) over 30 000 per måned, så synes jeg ikke det er krise, nei. Det var sånn jeg forsto Floksa. Hvis det derimot er FØR skatt, og den er normal og ikke redusert (som jeg trodde over her) så er jeg enig i at det er et under at det går rundt.
|
|
|
#94 |
|
can-jur
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Vis jeg har forstått regnskapsfører rett er de 370.000 et som dekker alle utgifter som ikke er relatert til drifta. Altså skatt, privatdelen av lån, alle private kjøp og alt privat forbruk. Barnetrygden er med i disse.
|
|
|
|
#95 |
|
maler
|
Sv: Hva tenker du om jordbruksoppgjøret?Er da eventuelle fordeler som billigere mat medregnet? Hvis ikke, hvor mye vil du anslå at dette kommer på? Jeg synes dette er veldig vanskelig å skjønne hvordan henger sammen.
|
|
|
#96 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Hardt arbeid skal lønnes bedre. Dette er i grell kontrast til REMAs franchisetagere som har tatt ut utbytter opp mot 7 millioner pr år. Det er ikke mange, de jobber hardt og har nok slitt og gått gradene. De kan i det minste slukke lysene og la driften dvale åtte timer pr døgn, søndager og noen helligdager. Men for en bonde finnes ikke bonus i nærheten for hardt arbeid. Sikkert ikke store fester og samlinger for motivasjon og samhold heller. Jeg tjente bedre for 20 år siden i en detaljhandels jobb med noe risiko.
|
|
|
|
#97 |
|
Usedvanlig begavet
Hva som skal og bør lønnes sånn eller slik, er det helt sikkert delte meninger om. Fysisk hardt arbeid? Psykisk hardt arbeid? Arbeid som inkluderer ansvar for andre menneskers hverdag? Liv og død? Jeg vet ikke hvordan man graderer hva som skal og bør lønnes best?
|
|
|
#98 |
|
can-jur
|
Vi skattes for uttak av melk ja. Men kjøtt selges ofte med tap i butikken i Norge så noe annet enn billigere drikke melk har vi ikke fordel av
|
|
|
|
#99 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå er vel de 30.000 inntekten til begge to. Å ha utbetalt 15000 pr mnd er ikke mye i Norge i dag. |
|
|
|
|
|
#100 |
|
can-jur
|
Det er før skatt og vi er to.......
|
|
![]() |
|
|