Sv: Bonde skjøt hund
Jeg mener vel også at sauer på beite til tider passes skremmende dårlig på. Våre også den tiden vi drev med sånt. Det er vel ulikt hvor lett det er å følge med også. Det som kanskje burde vært inngjerdet er ikke dyra, men veien.
En ting som skremmer meg med hundeeiere (og jeg skjærer ganske mange over en og samme kam her, det er heldigvis unnttak) er at de ser ut til å ha ganske lite forståelse for dyrets egenart. Dette er helt annerledes når man driver med hest, der blir man fra man er liten pepret med undervisning om hvordan hesten virker, at de er flokkdyr, at deres instinkter alltid vil være flykte - flokken - hjem, hvordan de ser verden etc. Og at de alltid vil være hester med instinktene på plass uansett hvor snille, rolige og godt dresserte de er. Det finnes ingen dyr som aldri biter. Det finnes ingen dyr som aldri flykter. Man kan bli imponert mange ganger, men idealdyret finnes ikke. Dette ser det ut som mange hundeeiere ikke skjønner, de ser ut til å se på dyret som en tam, menneskelignende skapning som er programmert og ikke dressert. En slags forlengelse av sin egen hjerne og hånd. Men alle hunder vil kunne bli revet med av redsel og instinkter selv om de er verdens snilleste og best dresserte. Derfor har vi båndtvang.
(Og det er jo ikke akkurat som om hundeeiere lar dyret gå ved fot i marka heller, det er jo frislipp langt utenfor deres kontroll. Jeg fatter ikke at de tør. Jeg regner med at objektivt ansvar er noe som også gjelder dem)?