Sv: Forskning?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
Hva er det du er skeptisk til med tanke på fenomenologi? Hva er det du mener er svada?
Etter min mening har fenomenologien tilført utrolig viktige perspektiver med tanke på forståelse av verdens fenomener.
Husserl, Heidegger, Sartre og Beauvoir har vært revolusjonerende i så måte.
Fenomenologi er ikke enkelt håndgripelig og jeg tror aldri jeg har brukt så lang tid pr side lest pensum som fenomenologipensumet.
I møte med en del av verdens utfordringer i dag tenker jeg at fenomenologien er utrolig viktig sammen med andre tilnærminger for å få et mest mulig utfyllende bilde av fenomener som er vanskelige å forstå.
Foredraget som gjorde meg skeptisk handla om kroppsfenomenologi. Ho som holdt foredraget har skrive denne artikkelen:
http://tidsskriftet.no/article/619021
Eg får inntrykk av at fenomenologien gjer ting som i utgangspunktet er relativt enkle til kompliserte greier ved å pakke det inn i eit voldsomt begrepsapparat og masse teoriar i staden for å kalle ein spade for ein spade.
Enkelt sagt: Det å bli kronisk sjuk eller skada i ei ulykke kan gi både fysiske og psykiske plager. For meg er det ganske innlysende at det å f.eks havne i rullestol kan føre til alvorlig depresjon sidan heile livet blir snudd på hovudet.
Kvifor gjere det så vanskelig?