Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-10-14, 11:12   #41
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: En råtten ungdomskultur (og dumme foreldre)

Og ja, jeg vet cannabis også "alltid" har et rusmiddel i ungdomsmiljøer men jeg har vært inne å lese noen av rapportene på NOVA og det er jo helt påfallende at dette er en nyere fenomen (den stille aksepten av å vite at ungdommen røyker hasj).

Gammel 06-10-14, 11:17   #42
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Cannabis har jo blitt veldig "alminneliggjort" også gjennom populærkulturen. I filmer og serier fremstilles det å "get high" som noe litt rampete men mest festlig.

Gammel 06-10-14, 11:29   #43
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Jammen mye sant i den artikkelen. Ungdommen får tak i akkurat det de ønsker.
Jeg tror på det med å ha god kontakt med andre foreldre så håper vi får det fremover selv om eldstemann plutselig har fått mange nye venner nå siden barn fra 3 skoler møttes på U-skolen.
En ting som ble nevnt tidligere her og som jeg tror er viktig at poden selv vet, er at om han nå skulle drikke og om det går skikkelig skjeis, at han allikevel tør å ringe hjem og be oss komme og hente han.

Gammel 06-10-14, 11:45   #44
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Cannabis har jo blitt veldig "alminneliggjort" også gjennom populærkulturen. I filmer og serier fremstilles det å "get high" som noe litt rampete men mest festlig.

Men det er jo ikke noe nytt. Bare se på "9 to 5" fra 1980 der Dolly Parton, Jane Fonda og Lilly Tomlin tar sønnens marihuana og røyker. Jeg tror "alminneliggjøringen" kommer mer av at det har blitt lettere å få tak i marihuana i Norge framfor hasj. Hasj gir en mye tyngre rus, og det er lettere å røyke marihuana. I tillegg er det legalisert i større grad enn før. Jeg har jo etterhvert kommet til at jeg er for en delvis legalisering selv.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 11:46   #45
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Men det er jo ikke noe nytt. Bare se på "9 to 5" fra 1980 der Dolly Parton, Jane Fonda og Lilly Tomlin tar sønnens marihuana og røyker. Jeg tror "alminneliggjøringen" kommer mer av at det har blitt lettere å få tak i marihuana i Norge framfor hasj. Hasj gir en mye tyngre rus, og det er lettere å røyke marihuana. I tillegg er det legalisert i større grad enn før. Jeg har jo etterhvert kommet til at jeg er for en delvis legalisering selv.

Mulig jeg har selektiv hukommelse, men jeg syns det er mye, mye MER nå, selv om det skjedde sporadisk i filmer før også. Nå syns jeg ikke det finnes en eneste sitcom uten at det er et element (forståelig, den fnisetøyse-get-high-greia gjør seg jo veldig godt i en sitcom).

Gammel 06-10-14, 11:47   #46
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men det er noen motsetninger her jeg ikke helt forstår ....
Jeg vet jo også at det er mange foreldre som rett og slett ikke bryr seg. Men den type foreldre, eller profilen på denne gruppen foreldre som Brekke snakker om er jo de samme "curlingforeldrene" som sitter å snakker om brudd på menneskerettigheter på foreldremøter hvis hvis poden blir pålagt å være med i vennegrupper, eller blir fratatt sin iPhone i undervisningen, ikke får tilrettelagt undervisning and what have you not. Det er foreldre som bruker veldig mye tid og ressurser på å tilrettelegge for barna sine. Mange går jo helt opp i barna sine og nærmest gjør det til en livsstil. De ser jo klin gale ut der de står og roper og skriker på sidelinjen på fotballkamper osv.

Så denne likegyldigheten når de blir større? Jeg skjønner ikke helt hvordan dette henger sammen. Selvfølgelig går det ikke an å generalisere her men hvis dette gjelder en så stor gruppe så er det jo påfallende mange.

Er det troen og viten på at det går bra når barna er sammen med "likesinnede" og gode venner? Ofte holder de seg sammen og i disse boligområdene fremfor å reise ned til "farlige" sentrum der langt verre ting kan skje?

Forøvrig la Manglerud Politistasjon ut melding på Facebook på lørdag kveld med et svarte bilde og beskrivende tekst på hva de ser på disse hjemme-alene festene i helgene. Det var ikke passende for publikasjon. Jeg tror de la den ut lørdag kveld som et lite hint til foreldre i øst om å ikke tro at dette kun skjer på vestkanten. Men det er jo store villaområder på begge sider av byen.

Dette får meg til å lure på hva vi som bor her i sentrum i bygårder og blokker har i vente når barna våre blir ungdommer. De kan jo ikke ha fester hjemme ...

Gammel 06-10-14, 11:48   #47
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke huske å ha sett noe særlig cannabisbruk i sitcoms? Bortsett fra 70s show, og flashbacks til studietiden i HIMYM?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-10-14, 11:48   #48
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mulig jeg har selektiv hukommelse, men jeg syns det er mye, mye MER nå, selv om det skjedde sporadisk i filmer før også. Nå syns jeg ikke det finnes en eneste sitcom uten at det er et element (forståelig, den fnisetøyse-get-high-greia gjør seg jo veldig godt i en sitcom).

Jeg har faktisk tenkt litt andre veien, at det er midre av det nå, enn det var på søtti- og åttitallet. Men nå ser jeg generelt ikke sitcoms da, så mulig jeg har gått glipp av en utvikling der.

Gammel 06-10-14, 11:51   #49
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eneste jeg ser som nytt i den saken er de sosiale mediene, da fra midten av 80- tallet og frem til i dag.

Jeg gikk på en av de skolene som er nevnt i artikkelen, der kom det biler i storefri hver eneste dag med hasj, etter storefri var det en håndfull som var relativt steine, vi hadde faste som kjøpte alkohol til de som ønsket i helgene, sprit eller øl. Sex hadde de første i 5 klasse, mange begynte å røyke i 11 - 12 års alderen. Noen forsøkte å bli selvforsynt med hasj, ved å plante hasjplanter i skolehagen (hvilket selvfølgelig var et misslykket eksperiment). Noen har det blitt "folk" av - andre ikke.

Jungeltelegrafen var veldig effektiv, også på den tiden, det gikk litt langsommere, men man hadde oversikt over hvem som var drita, hvem som var stein og hvem som hadde sex med hvem - og ikke minst, hvem hadde foreldre som skulle på hytta i helgen. Forskjellen var at vi møttes i parken på gressplenen og delte informasjon, vi satt ikke på hvert vårt rom og la det ut på www.

Foreldrene snakket ikke mer sammen da enn nå - begge foreldrene var i jobb - mange som vokste opp på den tiden bodde i skilsmisse-hus (vi var flere med skilsmisseforeldre, enn gifte).

Klok av "skade" vet jeg å mingle med foreldrene til mine barns venner, jeg har bedre kontakt med disse i dag, enn mine foreldre hadde med mine venners foresatte.
Det er også enklere nå - vi er venner på facebook, vi sender sms og telefonen er aldri langt unna. Jeg tør påstå at jeg vet mer om disse foreldrene pga sosiale medier, fremfor hva mine foreldre visste om deres medforesatte.

Gammel 06-10-14, 11:51   #50
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Ja, er ikke både sigaretter og synlige "joints" nå nesten fraværende i alt av populærkultur?

Gammel 06-10-14, 11:52   #51
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Dette får meg til å lure på hva vi som bor her i sentrum i bygårder og blokker har i vente når barna våre blir ungdommer. De kan jo ikke ha fester hjemme ...

De setter seg i lekeskuret til en eller annen barnehage.

Jeg var forresten i sentrum rundt kl 2130 lørdag kveld og ble overrasket over alle ungdommene som henger rundt OsloS nå. De tunge narkomane har i stor grad flyttet seg til Gunerius, og plassen foran Oslo S var stappa full av ungdom i slutten av tenårene.

Gammel 06-10-14, 11:52   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

ER det virkelig de samme foreldrene, altså?

Altså jeg kan tenke meg at "entitlement"-foreldrene kan være der (de som lager baluba om ungene ikke får ha telefonen sin i timene), men de som kjører og henter og trener fotballaget og sitter i FAU? Min (begrensede erfaring tilsier at det er 0% overlapp mellom iPhone-hylerne og FAU-medlemmene, men det er ikke sikkert det er representativt).

Gammel 06-10-14, 11:53   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg kan ikke huske å ha sett noe særlig cannabisbruk i sitcoms? Bortsett fra 70s show, og flashbacks til studietiden i HIMYM?

Jeg er kanskje preget av at jeg "binger" på HIMYM for tiden.

Gammel 06-10-14, 11:55   #54
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Eneste jeg ser som nytt i den saken er de sosiale mediene, da fra midten av 80- tallet og frem til i dag.

Jeg gikk på en av de skolene som er nevnt i artikkelen, der kom det biler i storefri hver eneste dag med hasj, etter storefri var det en håndfull som var relativt steine, vi hadde faste som kjøpte alkohol til de som ønsket i helgene, sprit eller øl. Sex hadde de første i 5 klasse, mange begynte å røyke i 11 - 12 års alderen. Noen forsøkte å bli selvforsynt med hasj, ved å plante hasjplanter i skolehagen (hvilket selvfølgelig var et misslykket eksperiment). Noen har det blitt "folk" av - andre ikke.

Jungeltelegrafen var veldig effektiv, også på den tiden, det gikk litt langsommere, men man hadde oversikt over hvem som var drita, hvem som var stein og hvem som hadde sex med hvem - og ikke minst, hvem hadde foreldre som skulle på hytta i helgen. Forskjellen var at vi møttes i parken på gressplenen og delte informasjon, vi satt ikke på hvert vårt rom og la det ut på www.

Foreldrene snakket ikke mer sammen da enn nå - begge foreldrene var i jobb - mange som vokste opp på den tiden bodde i skilsmisse-hus (vi var flere med skilsmisseforeldre, enn gifte).

Klok av "skade" vet jeg å mingle med foreldrene til mine barns venner, jeg har bedre kontakt med disse i dag, enn mine foreldre hadde med mine venners foresatte.
Det er også enklere nå - vi er venner på facebook, vi sender sms og telefonen er aldri langt unna. Jeg tør påstå at jeg vet mer om disse foreldrene pga sosiale medier, fremfor hva mine foreldre visste om deres medforesatte.

Ja, nettopp. Det var dette jeg tenkte på tidligere i tråden med at sosiale medier jo gjøre alt mer åpent og transparent begge veier. Jeg føler også jeg har veldig god oversikt og lett kan ta kontakt med andre foreldre, sosiale medier bryter jo ned denne terskelen.

Gammel 06-10-14, 11:56   #55
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

ER det virkelig de samme foreldrene, altså?

Altså jeg kan tenke meg at "entitlement"-foreldrene kan være der (de som lager baluba om ungene ikke får ha telefonen sin i timene), men de som kjører og henter og trener fotballaget og sitter i FAU? Min (begrensede erfaring tilsier at det er 0% overlapp mellom iPhone-hylerne og FAU-medlemmene, men det er ikke sikkert det er representativt).

Det kjenner jeg meg igjen i også. Jeg tror også at de som blir sinte når politiet ringer om at poden er full er de samme som møter med advokat i foreldresamtale, for å sette det litt på spissen. De mener jo at de og sine skal ha full frihet. Vi har en sånn i familien, og det er mang et familieselskap som har endt i krangel fordi han legger ut om hvor grusomt der er at politiet bruker penger på å arrestere sønnen hans, som bare hadde det litt gøy.

Foreldre som blir sinte på politiet og har en slik entitlement-tankegang er heller ikke begrenset til de veldig bemidlede. Politiet har fortalt om samme fenomen når de har fulgt opp unge ranere og gjengmedlemmer.

Gammel 06-10-14, 12:02   #56
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde fester i bygårder - spriten fløyt, hasjrøyken lå tykk i leiligheten og ungdommene hadde sex rundt om på rommene. Foreldrene satt på hytta, lykkelig uvitende om det som skjedde - de fikk man jo ikke tak i - de hadde jo ikke mobil. Naboen kunne mao. ikke sladre før søndag ettermiddag og da var huset strøkent igjen.

Gammel 06-10-14, 12:02   #57
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

De setter seg i lekeskuret til en eller annen barnehage.

Jeg var forresten i sentrum rundt kl 2130 lørdag kveld og ble overrasket over alle ungdommene som henger rundt OsloS nå. De tunge narkomane har i stor grad flyttet seg til Gunerius, og plassen foran Oslo S var stappa full av ungdom i slutten av tenårene.

Ja, dette har jeg observert også, pluss at jeg hadde en nærmest sjokkartet opplevelse der nede i 23 tiden en annen lørdagskveld. Jeg så horder av stupfulle unge jenter og gutter komme ramlende ut av togene på Oslo S som gikk oppover Karl Johan. Siden jeg er jentemamma tenkte jeg mest over jentene. Bekledning: Beruset:
Disse ungdommene kunne umulig være gamle nok til å komme inn på utesteder. Det var som å være i en by i nord-England som Newcastle eller Liverpool sent en helge kveld. Jeg tror trappene har blitt en møteplass for ungdom som kommer utenbys fra også. Eller godt mulig det alltid har vært det.

Jeg hater HATER å erkjenne på at jeg reagerer på unge jenter og hvordan de kler og ter seg men jeg gjør det. Og jeg blir så ufattelig redd på deres vegne mer en jeg blir trist. De er så sårbare og utsatte der de vakler oppover på heler og i en bekledning jeg bare må la være å kommentere.

Men de er sikkert mye eldre en de ser ut håper jeg.

:gammel og konservativ:

Gammel 06-10-14, 12:05   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Det kjenner jeg meg igjen i også. Jeg tror også at de som blir sinte når politiet ringer om at poden er full er de samme som møter med advokat i foreldresamtale, for å sette det litt på spissen. De mener jo at de og sine skal ha full frihet. Vi har en sånn i familien, og det er mang et familieselskap som har endt i krangel fordi han legger ut om hvor grusomt der er at politiet bruker penger på å arrestere sønnen hans, som bare hadde det litt gøy.

Foreldre som blir sinte på politiet og har en slik entitlement-tankegang er heller ikke begrenset til de veldig bemidlede. Politiet har fortalt om samme fenomen når de har fulgt opp unge ranere og gjengmedlemmer.

Ja, ikke sant?

Gammel 06-10-14, 12:06   #59
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Men er det da behov for fysisk tilstedeværelse i barnas liv,.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg føler ikke behov for å gå ned i stilling nå som jeg har tenåringsbarn, det er ikke timene mellom 14..30 og 16.30 når de er alene hjemme som er det kritiske.

Bare en kommentar vedr å gå ned i stilling. Jeg sier ikke at det er fasiten. Jeg bare sier at noen velger å gjøre dette i en tid der andre "slipper opp grepet". Tiden blir feks brukt til å være hjemme og vekke et barn som ellers stadig forsover seg og kommer for sent på skolen. Den brukes til å være hjemme når hun vet de kommer hjem. Hun gjør unna ting på dagtid og har massevis av tid til kjøring hit og dit når det trengs. Og en gang i uka drar hun på felles trening med barna sine rett etter vgs er ferdig - fordi de alle tre har veldig lyst til det.

Jeg er småbarnsmor selv, og lever i en "verden" (på nett ihvertfall) der det er voldsomt fokus på å sikre hver måned småbarn skal være hjemme fremfor å gå i barnehage, at barn for all del skal være minst mulig i barnehage osv. Min kollega har åpnet øynene mine for at det ikke er de tre første årene som er vikitg mht tett og nær oppfølging, og at foreldre har god tid. Jeg synes det har vært god input å få.

Gammel 06-10-14, 12:10   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Ja, det er en endring. Jeg vokste opp i en av de såkalte belastede bydelene i Oslo, men det var "taperne" og de utagerende som røyket hasj. Vi andre begynte tidlig å drikke alkohol på ungdomskolen, men det var absolutt ikke akseptert hjemme eller at foreldrene våre ikke prøvde å sette grenser og følge med. Der, som andre steder, var det selvfølgelig foreldre som dreit i ungene, som slet med alkohol etc, men vi vanlige familiene hadde et forhold til hasj og narkotika der vi visste det var farlig, det ble ikke da ansett som et "partydop" eller slappe av-greie. Men jeg og vennene mine var nok også av de mer "streite" ift narkotika. Jeg tror det er mer vanlig nå å likestille en del dop med alkohol på fest, det er lizzom ikke så farlig.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:23.