Sv: Hvem vil du gi behandling?
Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.
Likevel, det er nok en god del mennesker som har 2 millioner på bok (som var eksemplet her), eller som feks. ved å øke gjeldsgraden på hus og hytte har muligheten til å samle sammen 2 millioner. For andre er det helt utelukket. Det betyr jo at de med veldig dårlig økonomi er helt prisgitt at staten har råd til og er villig til å betale for behandling. De med bedre økonomi har en second chance fordi de også kan bruke egne midler og kjøpe seg behandling hvis staten sier nei.
Vi lever relativt nøkternt og miljøvennlig og har derfor lav gjeldsgrad og relativt god råd. Skal vi straffes for det med høyere egenandel/egenbetaling? Og de som bruker opp pengene sine skal få gratis behandling? Jeg synes et slikt system høres veldig urettferdig og lite gjennomførbart ut.
En av de store styrkene ved vårt velferdssystem er at det er universelt. Når systemer differensieres etter befolkningens økonomi, blir ofte tilbudet til de svakeste dårligere.
Vi må tåle at kompetente mennesker lager retningslinjer for prioritering. Jeg er glad jeg slipper den jobben.