|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
maler
|
Hvem vil du gi behandling?http://www.aftenposten.no/nyheter/Hv...g-7781702.html
|
|
|
#3 |
|
Klar
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Oi. Det var vanskelig. Jeg tenker at alder på pasient, og på eventuelle barn er viktigst. Og hvor sannsynlig det er at behandlingen kommer til å fungere. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Klar
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Og forøvrig er det en utrolig viktig, og vanskelig diskusjon. For meg og deg med samme lidelse vil ha ulike liv, og ulike odds for at behandlingen virker. Skal vi da behandles helt likt? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg hadde nok også droppet psoriasis. Det er kjipt for de som ikke får det, men man kan gjøre det selv. Det er vanskeligere for de andre å operere selv for å si det sånn.
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?
Hvordan vet du om noen har råd til en operasjon da? Ved å sjekke lønnslippen? Selvangivelsen? Det er ikke gitt at det finnes likvide midler på rede hånd, selv om man på papiret er formuende. Og hvis det er noe hjelpeapparatet vårt ikke trenger, så er det enda en papirmølle der man avgjør om noen skal betale selv eller få sponset medisinsk behandling. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Klar
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Teofelia, jeg er i utgangspunktet enig med deg. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg synes det norske systemet er bra. Og behandling skal være for alle. De aller rikeste reiser uansett til spesialister i utlandet for å få behandling og betaler for det selv (for eksempel Rimi-Hagen leste jeg her om dagen)
|
|
|
#9 |
|
This is normal!
|
Vi lever relativt nøkternt og miljøvennlig og har derfor lav gjeldsgrad og relativt god råd. Skal vi straffes for det med høyere egenandel/egenbetaling? Og de som bruker opp pengene sine skal få gratis behandling? Jeg synes et slikt system høres veldig urettferdig og lite gjennomførbart ut.
|
|
|
|
#10 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg syns det er synd vi ikke kan ta oss råd til noen skikkelig forebyggende tiltak. Det ville spart penger på lang sikt. Et eksempel er opplæring og oppfølging av diabetespasienter, som på lang sikt vil gi færre senkompliksjoner, og dermed vil mye penger være spart. Det er bare at man må tenke langsiktig, 20 år kanskje før resultatene kommer.
|
|
|
#11 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Uansett så er det slik her i landet at alle har rett til forsvarlig og omsorgsfull helsehjelp - uansett hva som feiler dem og hvor gamle de er.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg er virkelig helt enig i dette. Jeg synes det er helt fantastisk at vi har en universell velferdstankegang i forhold til helsetjenester her i landet. Jeg hadde en amerikansk venninne som opplevde å miste alt de hadde når mannen fikk alvorlig hjertesykdom og de var uten forsikring fordi han akkurat hadde startet for seg selv. Da hun fikk ovariekreft (og hadde en basic helseforsikring - hun jobbet deltid), var hun livredd for å bruke opp taket på 200.000 dollars dekning for lindrende omsorg på hospits - men hun døde før forsikringen gikk ut, slik at mannen unngikk mer helsegjeld. Sånn håper jeg vi aldri, noensinne får det her.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Klar
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg syns ikke artikkelen var dum. Eksemplene er sikkert ikke helt reelle motsetninger, men behovet for prioritering mellom ulike pasientgrupper er jo høyst reell. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
maler
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg synes den var god ikke fordi den gir reelle eksempler, for det gjør den ikke, men jeg synes den viser ganske godt hvordan de fleste pasienter har noe ved seg som gjør at man ønsker å prioritere dem. Og så må man likevel velge noe bort på samfunnsnivå.
|
|
|
#15 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Det er jeg enig i at det illustrerte godt. Jeg synes bare at den bagatelliserer rettighetene folk faktisk har, og at det faktisk ikke er slik at enten gjør man alt eller så gjør man ingenting.
|
|
|
|
|
#17 |
|
maler
|
Sv: Hvem vil du gi behandling?Nei, men det er tankegymnastikk for de som ikke er vant til å tenke helseprioritering. Jeg husker første gang jeg ble stilt overfor et sånt pasientsett på studiet, det kan være en nyttig øvelse.
|
|
|
#18 |
|
maler
|
Definer adekvat helsehjelp. Vi har oss blant annet ikke råd til de nyere kreftmedisinene, hvilket gir endel pasientgrupper kortere leveutsikter enn i andre europeiske land.
|
|
|
#19 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvem vil du gi behandling?Jeg synes det er viktig å prioritere. Jeg synes for eksempel det var helt feil å gi min far som hadde mistet mange kognitive evner pga hjernesvulst, cellegift med håp om at det uverdige livet maksimalt kunne forlenges med et halvt år. Han levde i to uker etter at de startet behandlingen... Hvilken sløsing med alles skattepenger. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Jeg vet ikke om dette er det jeg forbinder med prioritering. Dette er å avstå fra livsforlengende eller meningsløs behandling.
|
![]() |
|
|