|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det? Hjelper fint lite å snakke, man må handle.
|
|
|
#2 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Men veganisme handler vel primært om dyrevelferd og sekundært om bærekraftig matproduksjon, gjør det ikke? Ettersom man som veganer må unngå skinn, ull og silke, men ikke er villig til å vurdere bruk av noen dyreprodukter for å optimalisere matfordeling.
Jeg er ikke interessert i å «ta» noen som helst. Og jeg synes absolutt at det er en bra ting at kjøttspisere er opptatt av hvordan man kan spise mer etisk og bærekraftig. Det hjelper jo fint lite om det bare er vegetarianere og veganere som er opptatt av det.
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Mener du noen her i tråden er storforbruker av kjøtt og samtidig sier dette?
|
|
|
#4 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Men hvordan skal man definere "dyrelidelser"? Det er ikke naturlig for dyr å ha det som en feit perser som blir foret opp på laks og reker (ikke tilfeldig valgt eksempel). Det er naturlig for dyr i naturen å skade seg og bli syke og dø langsomt av sult i en hule de har trukket seg tilbake til eller å bli drept av å bli angrepet av en kjøtteter. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er i alle fall ikke ute etter å ta veganere. Jeg synes det er veldig veldig bra at du gjør ditt for å redusere utslipp og dyrelidelse! Det er bare det ideologiske grunnlaget jeg strever med å forstå. Jeg har selv mye å gå på når det gjelder bærekraftig mat, og har godt av å bli påminnet det.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|