|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#481 |
|
kan tilsettes alkohol
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Jeg er helt enig. Vi bør redusere kjøttforbruket. Jeg synes også vi bør utnytte kortreist proteinkilder, og utvikle ny teknologi for å kunne gjøre det. Å basere oss på importerte proteiner er ikke bærekraftig, om det går til dyre- eller menneskfôr. Dette er for meg en mye mer spennende diskusjon enn veganisme, noe som ofte høres mer ut som en religion. Total veganimse er utopi, men redusert kjøttbruk, dyrevelferd og bærekraftig tilgang på ressurser er ikke det.
|
|
|
#482 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#483 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, jeg er helt enig i at det er verken sannsynlig, gjennomførbart eller ever going to happen. Det jeg var nysgjerrig på, var om det i det hele tatt var ønskelig.
Veldig enig.
|
|
|
#484 |
|
Sviiisj!!
|
Dette er jeg enig i. Der satte du ord på noe jeg har tenkt men ikke helt klart å formulere. Dessuten: For meg virker det som om veganisme blir som at middelet helliger målet, snarere enn motsatt, jmf dette med biehold, bl.a.
|
|
|
#485 |
|
Make it count!
Ja. Jeg tror også at ved å involvere seg i etisk matproduksjon og dyrehold og på den måten kjempe mot dyrefiendtlige systemer «innenfra», oppnår man mer reduksjon av lidelse enn ved ren boikott. Også fra et forbrukerperspektiv tenker jeg at dersom alle forbrukere konsekvent valgte etiske dyreprodukter der man kunne, ville presset på dyreindustrien vært større enn om noen få avsto fra dyreprodukter totalt. Og det er jo mer gjennomførbart.
2006 og 2009 Sist redigert av Zulu : 31-03-15 kl 14:22. |
|
|
|
|
|
#486 |
|
Mother of Dragons
|
Du har jo jobbet på sykehus og sykehjem? De har jo folatmangel hele gjengen fordi de spiser lite og kun ihjelkokte grønnsaker.
|
|
|
#487 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg håper virkelig ikke du tror veganere er veganere pga. kresenhet, Esme. Og om alle hadde spist mer plantebasert, hadde vi hatt mer mat til å mette verdens befolkning også, jeg er faktisk ikke veganer bare pga. dyr. Jeg er ikke engang voldsomt "glad i" dyr. Liker dyr, men er ikke utpreget dyreelsker. Og MER fisk? Når vi er i ferd med å tømme havene? Joda.
|
|
|
#488 |
|
Bedreviter
|
Det stemmer ganske bra med det utvalget av eldre menn som jeg kjenner også. I alle fall hvis du modererer til "salat og ikke kjøtt eller fisk". |
|
|
|
|
|
#489 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Synes det er interessant å se så mange som er storforbrukere av kjøtt, snakke om "spis mer bærekraftig" og "velg etisk". Hvordan bidrar dere til å få slutt på dyrelidelser? Er det ikke bedre å se på eget kjøtt- og fiskeforbruk enn å skulle "ta" veganere på at de IKKE bidrar til det? Hjelper fint lite å snakke, man må handle.
|
|
|
#490 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Det at man tror veganere kun spiser salat, viser også hvor enormt mangelfulle kunnskaper man har. Synd. Jeg får i meg minst like mye proteiner nå som før.
|
|
|
#491 |
|
Make it count!
Men veganisme handler vel primært om dyrevelferd og sekundært om bærekraftig matproduksjon, gjør det ikke? Ettersom man som veganer må unngå skinn, ull og silke, men ikke er villig til å vurdere bruk av noen dyreprodukter for å optimalisere matfordeling.
Jeg er ikke interessert i å «ta» noen som helst. Og jeg synes absolutt at det er en bra ting at kjøttspisere er opptatt av hvordan man kan spise mer etisk og bærekraftig. Det hjelper jo fint lite om det bare er vegetarianere og veganere som er opptatt av det.
|
|
|
#492 |
|
Mother of Dragons
|
Mener du noen her i tråden er storforbruker av kjøtt og samtidig sier dette?
|
|
|
#493 |
|
Mother of Dragons
|
Å herre føkkings gud, det er ingen som tror det her. Gjør du deg dum?
|
|
|
#494 |
|
Fortynnet
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Havet er jo fullt av mat som ikke ville bli utnyttet hvis alle ble veganere og fisken bare skulle svømme rundt og kose seg til den døde en naturlig død. |
|
|
|
|
|
#495 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Men hvordan skal man definere "dyrelidelser"? Det er ikke naturlig for dyr å ha det som en feit perser som blir foret opp på laks og reker (ikke tilfeldig valgt eksempel). Det er naturlig for dyr i naturen å skade seg og bli syke og dø langsomt av sult i en hule de har trukket seg tilbake til eller å bli drept av å bli angrepet av en kjøtteter. |
|
|
|
|
|
#496 |
|
Nymotens gammeldags
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Hufffff. Dere får sitere noen andre fra nå av, jeg er borte så fort HP har tatt seg av utmeldingen min (og det sier jeg kun fordi folk skal vite hvorfor jeg ikke svarer mer). God påske, folkens.
|
|
|
#497 |
|
Bedreviter
|
Vi spiser ganske mye kjøtt, men langt det meste av kjøttet vi bruker til middag er fra hjort som kommer fra et område i landet der det er helt nødvendig å regulere bestanden, ikke minst for dyrenes egen skyld. Ellers spiser vi også en del lam, som kommer fra dyr som går ute i fjellet hele sommeren. De er så selvregulerte at i fjor fikk vi ikke lammekjøttet til jul, slik vi pleier, men først til påske. Det var nemlig så varmt i fjellet det året, at flokken ikke kom ned fra fjellet før i februar. |
|
|
|
|
|
#498 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg er i alle fall ikke ute etter å ta veganere. Jeg synes det er veldig veldig bra at du gjør ditt for å redusere utslipp og dyrelidelse! Det er bare det ideologiske grunnlaget jeg strever med å forstå. Jeg har selv mye å gå på når det gjelder bærekraftig mat, og har godt av å bli påminnet det.
|
|
|
#499 |
|
Søt og rar
|
Joda. Når du blir diktator, så går det sikkert fint å gjennomføre både det ene og det andre av dine personlige meninger.
|
|
|
#500 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Kjære vene, melder du deg ut fra FP fordi du får litt pes fordi du må forsvare/ forklare at du er veganer? |
|
|
|
![]() |
|
|