|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#421 |
|
can-jur
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …
Men hva er forskjellen på det og at vi ikke kan ha besøk av hundeallergikere?
|
|
|
|
#422 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sitter bare og venter på "hva om du var på en øde øy"-argumentet.
|
|
|
#423 |
|
can-jur
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg synes det ville vært mer spennende å hørt hvor mange av kjøttisene (et hærlig ord!!)
|
|
|
|
#424 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Jo, det er absolutt noe man «tror på». Det man tror på er at å la være å bruke animalske produkter er den mest effektive metoden for å bekjempe dyrs lidelser. For å eksemplifisere: Jeg betrakter Dixie og Floksa som omtrent like opptatt av dyrevelferd. Men med helt forskjellig tilnærming til hvordan man best bekjemper det.
|
|
|
#425 |
|
Make it count!
Jeg presiserer at jeg vet at dere har mye til felles i tilnærminger også, altså, men den praktiske handlingen er nokså ulik.
|
|
|
#426 |
|
Personlig pessimist
|
Jeg er ikke enig. Det virker absolutt som noe man velger å tro på, og dermed også kan slutte å tro på.
|
|
|
|
#427 |
|
Sviiisj!!
|
Nei, det skal jeg ikke komme med (hallooo, tang??!!
|
|
|
#428 |
|
Glamorøs
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Jeg kan godt forstå at at foreldre nekter, eller hvertfall problematiserer at deres hjemmeboende barn og ungdom blir vegetarianere også jeg da. Det er jo ikke bare å å kutte ut kjøtt, man må vite litt om innhold i grønnsakene og produktene man da velger å spise, for å få i seg jern, for eksempel. Det an man selvsagt lære seg og sette seg inn i, men det er ikke gjort i en håndvending, og veldig mange av de unge vegetarianerne jeg har kjent (som ikke kommer fra veggishjem) har hatt et temmelig mangelfullt kosthold.
|
|
|
#429 |
|
can-jur
|
Det koker ned til to ganske viktige ting.
|
|
|
|
#430 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Vel, jeg klarer ikke helt å sammenligne det med religion, som faktisk er noe usynlig man velger å tro på, noe man ikke engang vet om finnes. Men det er meg.
Ja om du ser på veganisme som en kostholdsfisolofi (noe det ikke er) så skjønner jeg jo at du ser på det på den måten.
Har flere ganger skrevet at veganisme handler om å ikke bidra til utnyttelse så langt det lar seg gjøre. Vi tar ikke selvmord ved å være så hysteriske at vi ikke bruker medisiner når vi må det.
|
|
|
#431 |
|
Make it count!
Jeg synes denne diskusjonen ble vesentlig mer interessant når den handlet om prinsipielle snarere enn personlige problemstillinger.
Forskjellen ligger i hva som er praktisk gjennomførbart. Det er ikke praktisk gjennomførbart å gjøre et hus hvor det bor en hund allergisikkert for en uke. Det er det derimot å ha en ost i et kjøleskap.
|
|
|
#432 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …12-åringen min bestemte seg plutselig for at hun ville "være vegetarianer i en måned" for en tid tilbake. Hun fikk beskjed om at det måtte hun gjerne være, men da fikk hun også sette seg inn i oppskrifter for sunn vegetarmiddag og lage sin egen middag i alle fall noen dager i uka. Alternativt fikk hun leve på tilbehøret som vi laget til den vanlige middagen. Vi tilbød henne at vi kunne lage et par vegetarretter i uka, men ville hun leve vegetarisk hver dag, måtte hun fikse mat selv. Det var uaktuelt for hele familien å spise vegetarmiddag hver dag. |
|
|
|
|
|
#433 |
|
Bedreviter
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Floksa: kan jeg spørre om det er personlige følelser som gjør at du ikke spiser hest, eller er det fordi det er problematisk ut fra et dyrevelferdshensyn? Jeg har spist hestebiff noen få ganger, og jeg syns det er fantastisk godt kjøtt. Jeg lurer på om hest er noe man bør være skeptisk til, eller om det er på linje med "spiser ikke dyr jeg har et personlig kjærlighetsforhold til"? (Noe jeg godt kan skjønne, i så fall.) |
|
|
|
|
|
#435 |
|
maler
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Det gjelder jo det samme med andre ting som unger finner på som man ikke er noen stor tilhenger av. Hvis det ikke er så langt utenfor det man kan godta at man setter ned foten lander man jo ofte på en "helt greit, men jeg tilrettelegger ikke"-linje.
|
|
|
#436 |
|
can-jur
|
Å spise hest er bra. Etisk er det jo kjempe bra. De fleste hester lever jo gode liv. Dessuten er det gode grunner til å prisen på hestekjøtt bør opp.
|
|
|
|
#437 |
|
Make it count!
Ja, men er ikke da konsekvensen av dette at visjonen i en veganertankegang er en jord hvor ingen dyr er domestiserte? Hvordan fungerer det i et miljøperspektiv, som også Kanina er inne på? Hva skjer med artsmangfoldet både i hav og på land hvis man ikke driver bestandkontroll og gjør tiltak for å hindre uønsket spredning? Hva skjer med vegetasjonen? Sjøplantene? Hva skjer med jordbruket om man ikke lenger har tilgang til naturgjødsel? Hvor lang tid vil det ta før de domestiserte artene som ikke har forutsetninger for å leve et naturlig liv har utdødd? I mange tilfeller går det jo ikke an å back-tracke evolusjonen tilbake til ur-artene.
|
|
|
#439 |
|
Mother of Dragons
|
Nei, nå må du i deg. Det er ingen som ikke mener at veganere ikke skal få respekt og tilrettelegging innenfor alle rimeligheters grenser.
|
|
|
#440 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Å være vegetarianer er vanskelig …Ja, jeg er enig med Esme, men har nok ikke formulert meg like elegant.
|
|
![]() |
|
|