Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?
Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.
Av det lille jeg har sett av Oslo sentrum har jeg vært veldig imponert over kollektivtilbudet - sammenlignet med det jeg har her i Bergen.
Umiddelbart tenker jeg i hvert fall at Oslo per i dag har et langt bedre utgangspunkt for å bli bilfri, enn byen jeg bor i.
Enig. Det skrives over her om at kollektivtrafikk i Bergen har blitt mye bedre de siste årene, og det har den jo. En periode vurderte jeg faktisk å kjøre til jobb, enda jeg virkelig virkelig ikke liker å kjøre bil. Og da er det "gale" altså. Men det er på langt nær bra nok. Det er fortsatt busser som kommer for sent eller bare ikke dukker opp, eller er smekkfulle. Og informasjonen om uteblitte busser er mangelfull, bussene bare forsvinner fra appen og dett var dett.
Det skal bli spennende å følge dette framover. Jeg tror at en del som i dag kjører gjør dette for å spare tid. Når toget for n'te gang er forsinket pga signalfeil på Skøyen og man bruker mer enn dobbelt så lang tid på å komme seg fra hjem til jobb med kollektivtransport enn man gjør med bil, vel så velges gjerne bilen.
|