|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#181 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?
Nei, Kjelsås er lettere. Fordi vi bor nærmere 54-bussen enn trikken, og bussen stopper på stasjonen, i motsetning til på Grefsen hvor vi må opp bakken til trikken. På Kjelsås kan vi også parkere rett ved sporet; enten på Teknisk museum på ene siden, eller på perrongen på andre siden.
|
|
|
#182 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Men for miljøet som sådan spiller det jo liten rolle om dere kjører til Oslo S eller til Kjelsås? Og folk liker jo frisk luft der også?
|
|
|
#183 |
|
Shake it out!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg er mest imponert over de erfaringene som ble gjort da jeg jobbet med problemstillinger knyttet til redusert bilbruk i sentrum i min by (og som er årsaken til at jeg aldri vil jobbe med kommunalt transportplanlegging igjen).
|
|
|
#184 |
|
Glamorøs
|
Nei, det har jeg vel heller ikke sagt? Du ser at vi snakker om trikker og busser også, ja? Tidligere i tråden nevnte jeg hvordan vi av ren vane kjørte til Oslo S framfor en av de andre stasjonene de få gangene vi hadde behov for å hentes på toget, i en konversasjon med Guava om hvorfor man velger Oslo S framfor andre stasjoner og Adri plukket opp dette og lurte på hvofor vi ikke gikk av på Grefsen framfor Kjelsås, uavhengig av bil. Jeg har temmelig grei miljøsamvittighet når det kommer til bilbruk, gitt. Vi kjører maks en gang i måneden.
|
|
|
#185 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg vil tro det er relativt mange som har parkering på jobben selv om de jobber i sentrum. Hos min forrige arbeidsgiver, relativt sentralt på Grønland, hadde alle ansatte tilgang til parkeringsplass i kjelleren (ikke en hver, men mange nok til at alle som ville kunne kjøre). Og slik var det også der jeg jobbet som konsulent; midt i sentrum.
|
|
|
|
#186 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg synes taxi skal gå over til å være el-taxi. Vi trenger taxi til transport av f.eks. syke og eldre, men det er viktig at den blir så miljøvennlig som mulig. Taxi i seg selv er ikke miljøvennlig. Skal taxi kjøre i sentrum, noe som virker fornuftig, så bør det være utelukkende el-biler. Jeg ser med glede at det allerede har kommet endel el-taxier. |
|
|
|
|
|
#187 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Skattlegging av parkeringsplass gjennom jobben har jo vært oppe, men jeg tror det strandet på at det er vanskelig å kontrollere hvem som BRUKER de parkeringsplassene man har tilgang på.
|
|
|
#188 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er jo ikke så vanskelig - ha parkeringskort til de som vil, og de kan skattes for det uansett om de kjører to ganger i uka eller hver dag. Og så noen ekstraplasser der man kan bestille dagskort, så kan man registrere seg der hvis man bare bruker bil en sjelden gang. |
|
|
|
|
|
#189 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Men insentivstrukturen blir veldig rar, for jeg hadde definitivt vært fristet til å kjøre MER dersom jeg uansett ble skattet "fullt" for plassen...
|
|
|
#190 |
|
villende
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg tenker at miljøkameratene starer i helt feil ende og dessuten er i ferd med å erte på seg ganske mange som de ikke burde erte på seg. Nei, jeg tror ikke bilfritt sentrum kan funke. Men jeg tror man kan gjøre enda mer med kollektivtrafikk og sykkelfelt, som gjør det fristende å velge alternativer til bil når man skal ned til sentrum. Der er det allerede gjort mye, så det er bare å fortsette videre, så kan det bli riktig bra. |
|
|
|
|
|
#191 |
|
Pauset
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg er all in om de velger bygge sykkelveier, subsidierer el-sykler og de bygger ut kollektivtilbudet drastisk. |
|
|
|
|
|
#192 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Det var da ikke noen kritikk til deg, bare en generell betraktning om at å stenge inne Oslo S antagelig løser fint lite for andre enn dem som primært puster inn luften lokalt rundt denne.
|
|
|
#193 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja, samt at det var vanskelig å beregne skattefordel av parkeringsplass og da særlig utenfor byene. |
|
|
|
|
|
#194 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg må si at jeg fremdeles avventer dokumentasjon på at det løser noe som helst å subsidiere el-sykler fremfor vanlige sykler. Er det virkelig sånt at hvis sykkelen koster 30 K, så er det helt uaktuelt, men hvis den koster 25 så er det yippetykayyeay?
|
|
|
#195 |
|
kamerat
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?De har å bygge masse skikkelig sykkelvei mens de er ved makten, altså!
|
|
|
#196 |
|
Pauset
|
For min del så er det uaktuelt å sykle til og fra jobb med mindre det blir på en EL-sykkel. Har ikke lyst til at denne transportetappen skal bli en blodhard treningsøkt hver dag, og det blir det uten EL-sykkel. Oslo er ganske kupert, så tipper mange deler denne tanken. |
|
|
|
|
|
#197 |
|
|
Nei, det er vel mer om den koster 5 K, så blir det kanskje interessant. Jeg synes det er en underlig pengebruk. |
|
|
|
|
|
#198 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Du får jo el-sykkel til 5 K, den er bare veldig dårlig. Og å sponse hver interesserte osloborger med 25 K er vel neppe aktuelt.
|
|
|
#199 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Vel, jeg bor jo på en god del høydemeter over havet, og veien er full av syklister i alle farger og fasonger som sykler i hvert fall hele sommeren. Mange om vinteren også. Jeg skjønner selvsagt at en el-sykkel vil være interessant for mange (så klart, jeg har en selv), men om det er en riktig bruk av penger for folkehelsen eller transportøkonomisk? Det bør virkelig utredes først.
|
|
|
#200 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bilfritt sentrum, kan det funke?Jeg tror at elsykler har potensiale til å brukes av langt flere enn vanlige sykler, fordi topografien er sånn at det for mange er vanskelig å sykle uten dusjmuligheter på jobb.
|
![]() |
|
|