Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-15, 17:14   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg trenger heller ikke stor plass. Men en planløsning som fungerer er viktig for meg. Det har vi ikke i dag.

Jeg er utrolig fornøyd med planløsningen i mitt hus. Stue og kjøkken i andre etasje, gang, tre soverom og bad i 1., egne inngang, kjellerstue, toalett , vaskerom og boder i kjelleren.

Det er fantastisk lyst og fint på stue og kjøkken og mørkt og svalt på soverom (de ligger alle under terrasser). Jeg er utrolig fornøyd med huset mitt.

Gammel 06-11-15, 14:58   #2
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker heller ikke å ha for god plass. Stort hus har jeg aldri drømt om.
Jeg er oppvokst i et hus som ble påbygd og ble stort da jeg var tenåring og jeg har bodd 7 år i voksen alder i et veldig stort hus.

Huset vi har nå er akkurat passe. At ungene deler rom for å frigi plass til leke/gaming/gjesterom er ikke noen krise.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 15:48   #3
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi er 3 stykker på 65 kvm. Gutta deler det største soverommet, jeg det minste.
Jeg savner helt klart litt mer plass, evt litt annen planløsning slik at jeg kommer lenger unna bråket når gutta har besøk.
Men vi prøver å innrede mest mulig praktisk. Noe som gjør at gutta har TV på rommet (bare spillkonsoller, ikke TV-signal) og vi har høretelefoner som som er mye i bruk.
Av gutta sine venner har vi desidert den minste boligen.

Gammel 06-11-15, 16:32   #4
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Apropos små hus...Vi var på tur for å bade i sommer, med LilleVenn og to venninner. Vi gikk gjennom et nybygd felt med rekkeshus/eneboliger i rekke. Da kom det fra den ene venninna: Så små disse husene er! Nå bor vi i et byggefelt der det stort sett er forholdsvis store eneboliger, så hun var tydeligvis ikke vant med mindre boliger..

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 17:04   #5
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

180 kvm på seks personer (tre tenåringer) og kjellerstue er gull. Vi ønsker at barna skal ha gjester og skjønner at vi ikke er det mest spennende selskapet alltid. Vi har ok plass. Om noen år har vi god plass.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 17:12   #6
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg hadde tatt I bruk kjellerstuen.
Er vel litt av grunnen til at man har det også?
Så leie ut igjen når barna flytter ut.

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 18:49   #7
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mitt inntrykk er som Simone sitt, de av våre venner som har stor bolig, har ofte lavere forbruk enn oss. Jeg tror nok vi er oftere på kino/restaurant enn det mange vennefamiler er, og reiser også på dyrere ferier. Her snakker jeg om familier med to voksne og barn, og med omtrent samme inntekt som det vi har. Det finnes selvsagt mennesker med liten bolig som ikke har så mye å rutte med, og folk med stor bolig som også har plenty til overs til høyt forbruk på andre områder.
Selv bor vi, i motsetning til flere av våre vennepar, i et rekkehus på ca. 130 kvm. Fordi vi, igjen i motsetning til mange av vennene våre, ikke falt for fristelsen til å bygge svær villa litt lenger ute på landet da vi begynte å få faste jobber/ bedre råd, sitter vi greit i det økonomisk og slipper å bruke mesteparten av lønnen på bolig.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 19:19   #8
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Simone og rine: dere misforstår meg. Det jeg mener er at det å ha en stor bolig er en del av forbruket i seg selv. Ikke at de som har stor bolig nødvendigvis forbruker mye i tillegg. Altså, min bolig er en del av mitt forbruk og jeg mener at det må regnes med når kan diskuterer hvor høyt forbruk man har. Og, om jeg velger å bruke kjellerleiligheten selv, heller enn å leie den ut, så øker jeg mitt generelle forbruk. Jeg bruker mer penger på å bo ( fordi jeg ikke lenger har en leieinntekt, som nå betaler deler av lånet mitt) og jeg forbruker en knapp ressurs ( bolig i et pressområde) som jeg tidligere har delt med andre.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 19:15   #9
Nada
Svada

Nada sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Nada er populærNada er populærNada er populærNada er populærNada er populær
Standard

Vi er fem (annenhver helg) på 84 kvm.
Barna er 6,9 og 15 og deler rom. Absolutt ikke optimalt.
Da minstefrøkna feiret 6-årsdagen sin gikk to av de besøkende arm-i-arm og kommenterte hvor liten plass vi hadde.

Gammel 06-11-15, 20:29   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nada, her.

Vi er fem (annenhver helg) på 84 kvm.
Barna er 6,9 og 15 og deler rom. Absolutt ikke optimalt.
Da minstefrøkna feiret 6-årsdagen sin gikk to av de besøkende arm-i-arm og kommenterte hvor liten plass vi hadde.

Hæ?

Det avhenger nok en del av hvor man bor. Vi har jo bare hårfint mer plass, men flere av våre små besøkende kommenterer at vi har så mye plass. Men mange i vårt nabolag bor svært trangt. Det kommer jo an på hva man sammenligner med.

Gammel 06-11-15, 20:01   #11
MissS
Like blid!

MissS sin avatar

MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Vi er 8 i familien og har litt i overkant av 200 kvm, med en fin planløsning. Skulle ønske vi hadde hatt en bod til og et soverom til, men ellers er det supert. Ungene er vant til å dele soverom så det er problemfritt. Skulle det bli krise kan vi ta i bruk tv-stua nede til soverom.

Gammel 06-11-15, 20:24   #12
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Vårt hus her ute er jo ikke mer verdt enn en toroms i Oslo. Dessverre bruker vi nok mer på mat og ferier enn på bolig.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 20:20   #13
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi bor på 65 kvm, to voksne og to barn (8 og 13). Vi har tre boder i tillegg (loft/kjeller) som brukes flittig, alt av sesongklær/utstyr som ikke er i bruk er i bodene. Vi har verken mer eller mindre plass enn vi trenger i det daglige, det fungerer overraskende bra. Den største utfordringen å få plass til alle når vi feirer bursdager etc, men det er jo ikke å ofte at vi kan flytte pga det. Også har vi et lokale i borettslaget vi kan leie til det formålet så det ordner seg alltid.
Jeg savner mest av alt et bad til. Ungene har store nok rom til at de kan ha besøk/overnattingsgjester der. Eldste har fått tv og apple-tv på rommet, og minste skal få det senere.
Vi bor i et område der det er vanlig å bo forholdsvis trangt, vi bor dog noe trangere enn de fleste vi kjenner.

Gammel 06-11-15, 20:31   #14
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi flyttet inn i det perfekte huset for to år siden. Vi solgte eneboligen på 180 kvadrat og flyttet inn i nytt hus på 160 kvadrat. Planløsningen er perfekt, vi har fire soverom, loftstue og to bad. Ungene disponerer overetasjen, der har de soverommene sine, loftstue med TV og stort bad. Mannen og meg bor nede, der har vi et litt mindre bad, soverom, kjøkken, stue og vaskerom. Alle i familien bruker selvsagt rommene nede, kun soverommet er kun vårt.
Nå har eldste flyttet og vi har derfor et kontor/gjesterom. Vi har lite kostnader når det gjelder bolig, et relativt lite lån og lite kostnader til oppvarming, oppussing osv. De økologiske fotavtrykkene etter meg blir nok likevel ganske kraftig, i og med at vi kjører og flyr mye. I tillegg har vi høyt forbruk.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 21:03   #15
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg husker ikke hvor mange kvm vi har, men flyttet fra rekkehus til enebolig for å få større plass.

Etter at vi delte av det digre rommet til guttene har alle tre nå hvert sitt rom. Vi har to små rom i tilknytning til stuen, det ene er kontor og det andre er kombinert gjesterom/tv-stue. Her står en tv og spilledingser og barna oppholder seg der inne når de har besøk.

Vi har inntil for to år siden leid ut underetasjen, men holder på å fikse opp for å ta i bruk selv. Vi lar kjøkkenet stå, i tilfelle vi vil leie ut igjen senere. Inngangen vi har laget kan tettes igjen.

Kan dere lett komme til utleiedelen dersom dere vil ta denne i bruk eller krever det masse ombygging? Eller så kan jo gjesterommet brukes som oppholdsrom for barna i det daglige?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 21:11   #16
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hvis dere tenker på miljø og forbruk syns jeg ikke at det er noe værre å leie ut for å kunne reise og luksusshoppe. Reise med fly er vel en av miljøverstingene.
Om dere har huset selv noen år kan dere jo leie ut senere igjen.

Gammel 06-11-15, 21:32   #17
Timar
Klar

Timar sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sentralt
Blogginnlegg: 56
Timar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt avTimar har mye å være stolt av
Standard

Hmm, dette var en vinkling jeg ikke har tenkt på tidligere. Burde vi la være å bo i et romslig hus for å spare miljøet? Gjelder det i så fall kun nybygde hus, eller skal man også la være å kjøpe seg brukte hus?

Nei, altså, vi har bodd 4 stk på 63 kvadratmeter lenge nok (og enda litt til) til at jeg er fullstendig sikker på at enten må jeg bo i et hus med litt størrelse, eller så må jeg bo alene. Jeg trenger å kunne trekke meg unna de andre, og jeg syns det er deilig at en av oss i familien kan ha besøk uten at alle trenger å være involvert. Nå bor vi på snaut 170 netto, over to etasjer. Da har vi 4 soverom, 2 bad og to stuer, men syns ikke vi boltrer oss i plass likevel.

Timar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 22:14   #18
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilletrille, her.

Nei, altså, vi har bodd 4 stk på 63 kvadratmeter lenge nok (og enda litt til) til at jeg er fullstendig sikker på at enten må jeg bo i et hus med litt størrelse, eller så må jeg bo alene. Jeg trenger å kunne trekke meg unna de andre, og jeg syns det er deilig at en av oss i familien kan ha besøk uten at alle trenger å være involvert.

Jeg trekker meg da unna på eget soverom. Har jeg en sensitiv dag så putter jeg sov-i-ro i øra. Leser, ser på netflix, skriver, hekler etc.

Gammel 06-11-15, 22:28   #19
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har god plass, 286 kvadratmeter på fem mennesker, og vi nyter det. Nå bor vi i et billig område da, så huset vårt koster nok mindre enn en del av 80 kvadratsleilighetene beskrevet i denne tråden. God plass er en av fordelene ved å bo her vi bor og god plass betyr masse for sjelefreden min og for at vi ikke går oppå hverandre. Jeg ville ha brukt utleieleiligheten selv, blå.

Stort hus og fine ferier er våre prioriteringer. Vi pusser sjelden opp, bytter ikke ut møbler som ikke er ødelagt og vi har ikke hverken hytte eller båt.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-15, 21:43   #20
meisje
Kleintje I + II

meisje sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har barn som kommenterer at de som bor i leiligheter har liten plass når vi er på besøk. Og ikke bor vi så superromslig selv heller. Ikke skjønner jeg hvor det kommer fra, vi voksne tenker ikke i de baner. Og leiligheten trenger ikke være liten, jeg tror det går mer på at de mangler hage og garasje.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:30.