|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig
Jeg er utrolig fornøyd med planløsningen i mitt hus. Stue og kjøkken i andre etasje, gang, tre soverom og bad i 1., egne inngang, kjellerstue, toalett , vaskerom og boder i kjelleren.
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg liker heller ikke å ha for god plass. Stort hus har jeg aldri drømt om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi er 3 stykker på 65 kvm. Gutta deler det største soverommet, jeg det minste.
![]() |
![]() |
#4 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligApropos små hus...Vi var på tur for å bade i sommer, med LilleVenn og to venninner. Vi gikk gjennom et nybygd felt med rekkeshus/eneboliger i rekke. Da kom det fra den ene venninna: Så små disse husene er! Nå bor vi i et byggefelt der det stort sett er forholdsvis store eneboliger, så hun var tydeligvis ikke vant med mindre boliger.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på bolig180 kvm på seks personer (tre tenåringer) og kjellerstue er gull. Vi ønsker at barna skal ha gjester og skjønner at vi ikke er det mest spennende selskapet alltid. Vi har ok plass. Om noen år har vi god plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg hadde tatt I bruk kjellerstuen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligMitt inntrykk er som Simone sitt, de av våre venner som har stor bolig, har ofte lavere forbruk enn oss. Jeg tror nok vi er oftere på kino/restaurant enn det mange vennefamiler er, og reiser også på dyrere ferier. Her snakker jeg om familier med to voksne og barn, og med omtrent samme inntekt som det vi har. Det finnes selvsagt mennesker med liten bolig som ikke har så mye å rutte med, og folk med stor bolig som også har plenty til overs til høyt forbruk på andre områder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligSimone og rine: dere misforstår meg. Det jeg mener er at det å ha en stor bolig er en del av forbruket i seg selv. Ikke at de som har stor bolig nødvendigvis forbruker mye i tillegg. Altså, min bolig er en del av mitt forbruk og jeg mener at det må regnes med når kan diskuterer hvor høyt forbruk man har. Og, om jeg velger å bruke kjellerleiligheten selv, heller enn å leie den ut, så øker jeg mitt generelle forbruk. Jeg bruker mer penger på å bo ( fordi jeg ikke lenger har en leieinntekt, som nå betaler deler av lånet mitt) og jeg forbruker en knapp ressurs ( bolig i et pressområde) som jeg tidligere har delt med andre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Svada
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi er fem (annenhver helg) på 84 kvm.
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
Hæ?
![]() |
![]() |
#11 |
Like blid!
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi er 8 i familien og har litt i overkant av 200 kvm, med en fin planløsning. Skulle ønske vi hadde hatt en bod til og et soverom til, men ellers er det supert. Ungene er vant til å dele soverom så det er problemfritt. Skulle det bli krise kan vi ta i bruk tv-stua nede til soverom.
![]() |
![]() |
#12 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVårt hus her ute er jo ikke mer verdt enn en toroms i Oslo.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi bor på 65 kvm, to voksne og to barn (8 og 13). Vi har tre boder i tillegg (loft/kjeller) som brukes flittig, alt av sesongklær/utstyr som ikke er i bruk er i bodene. Vi har verken mer eller mindre plass enn vi trenger i det daglige, det fungerer overraskende bra. Den største utfordringen å få plass til alle når vi feirer bursdager etc, men det er jo ikke å ofte at vi kan flytte pga det. Også har vi et lokale i borettslaget vi kan leie til det formålet så det ordner seg alltid.
![]() |
#14 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi flyttet inn i det perfekte huset for to år siden. Vi solgte eneboligen på 180 kvadrat og flyttet inn i nytt hus på 160 kvadrat. Planløsningen er perfekt, vi har fire soverom, loftstue og to bad. Ungene disponerer overetasjen, der har de soverommene sine, loftstue med TV og stort bad. Mannen og meg bor nede, der har vi et litt mindre bad, soverom, kjøkken, stue og vaskerom. Alle i familien bruker selvsagt rommene nede, kun soverommet er kun vårt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg husker ikke hvor mange kvm vi har, men flyttet fra rekkehus til enebolig for å få større plass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligHvis dere tenker på miljø og forbruk syns jeg ikke at det er noe værre å leie ut for å kunne reise og luksusshoppe. Reise med fly er vel en av miljøverstingene.
![]() |
#17 |
Klar
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligHmm, dette var en vinkling jeg ikke har tenkt på tidligere. Burde vi la være å bo i et romslig hus for å spare miljøet? Gjelder det i så fall kun nybygde hus, eller skal man også la være å kjøpe seg brukte hus? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
bits and pieces
|
Jeg trekker meg da unna på eget soverom. Har jeg en sensitiv dag så putter jeg sov-i-ro i øra. Leser, ser på netflix, skriver, hekler etc.
![]() |
![]() |
#19 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligVi har god plass, 286 kvadratmeter på fem mennesker, og vi nyter det. Nå bor vi i et billig område da, så huset vårt koster nok mindre enn en del av 80 kvadratsleilighetene beskrevet i denne tråden. God plass er en av fordelene ved å bo her vi bor og god plass betyr masse for sjelefreden min og for at vi ikke går oppå hverandre. Jeg ville ha brukt utleieleiligheten selv, blå.
![]() |
#20 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: Debatten om forbruk. Størrelse på boligJeg har barn som kommenterer at de som bor i leiligheter har liten plass når vi er på besøk. Og ikke bor vi så superromslig selv heller. Ikke skjønner jeg hvor det kommer fra, vi voksne tenker ikke i de baner. Og leiligheten trenger ikke være liten, jeg tror det går mer på at de mangler hage og garasje.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|