|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Mennesker er et flokkdyr, og jeg tror tilknytning og tilhørighet er stikkord. En del barn av i dag mangler tilknytning og tilhørighet til sine foresatte. Det kan sikkert skyldest flere ting. Manglende behovsdekking i oppveksten, manglende respekt, for lite tid med foreldrene, osv. En del av disse barna vil ty til gjenger når de blir eldre, det blir "flokken" deres fordi "flokken" deres på hjemmebane ikke dekker deres behov for tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ustabil
|
Enig. Helt og fullstendig enig. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Jeg tror at samfunnet får færre og færre faste strukturer og at kravene til hvert enkelt menneske derfor øker. Det blir derfor et større behov for indre struktur hos hver enkelt.
|
|
|
#4 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Du er selvfølgelig inne på noe der, men da spørs det hvilke samfunn og kulturer man sammenlikner med. I bunn og grunn har vi mennesker endret oss veldig lite fra steinaldermennesket. Kanskje hadde de en utmerket selvfølelse fordi de levde som det var naturlig for dem? Mens vi moderne mennesker lever så fjernt fra det som er naturlig for oss, sett i et biologisk perspektiv. Jeg tror det er lurt å ha i tankene hvor "vi" kommer fra. Jeg sier ikke at vi skal etterstrebe å leve som steinaldermennesket gjorde, men jeg tror det kan være lurt å sette oss og våre handlinger i dag i et slikt perspektiv. Jeg tror at den måten de levde på, på mange måter er best for menneskets psyke og lykke, for det var slik naturen hadde tilpasset livet deres for å sikre artens overlevelse best mulig. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Ustabil
|
Veldig enig. Jeg prøver også å plukke det beste fra flere verdener. Jeg har også jobb utenfor hjemmet, og trives med det. Men samtidig ønsker jeg nærhet til familien min, og tid sammen med familien. Jeg syns at en av de største svakhetene ved dagens moderne samfunn er at man deler det så veldig i forhold til alder. Barna skal være i sin barne-verden, og de voksne skal ha egen "voksentid", og de eldre - ja de må vi bygge noe flott til så vi har dem trygt stuet vekk. Jeg tror at alle, uansett alder, taper på denne inndelingen. Kanskje spesielt ungdom, som hadde trengt gode forbilder som de har tillit til. |
|
|
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|