Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Opprinnelig lagt inn av Line*, her.
Til slutt: Jeg tror at den barnet er mest sammen med er den som tilfører verdier. DENS verdier.
Foreldre har et livssyn, barnevakten kanskje et annet. Hvem er barnet mest sammen med?
Om man tenker slik, får man kanskje et perspektiv på ting.
Hvem påvirker barnet mest med slike ting? Jo, selvsagt den barnet er under mest påvirkning av.
Ønsker man at barnepiken/barnehagen/SFO skal være hovedservitøren av livssyn og verdier, ja så lar man barna tilbringe masser av tid der.
Ønsker man at eget livssyn og verdier er de barna bør få med seg i mest mulig grad, ja så er man i mest mulig grad sammen med dem.
Enkelt, egentlig.
Jeg skjønner hva du mener å si, og jeg er også enig i at barna har godt av å tilbringe tid sammen med foreldrene sine, men undersøkelser viser at dette faktisk er feil når vi snakker om ikke-dysfunksjonelle familier. Selv om barna tilbringer mye tid ute i institusjoner som skole og barnehage slik de gjør i dagens samfunn, så er likevel de signifikante voksne dem som har mest påvirkning på barna verdimessig. Og i et velfungerende hjem (omsorgssvikt, da snakker vi fravær av omsorgssvikt i barnevernets terminologi og ikke at det ikke er optimalt for barnet), så vil foreldrene være de signifikante andre, - sammen med vennene som stadig får mer betydning.
Da snakker jeg om velfungerende hjem. I dysfunksjonelle familier, så viser det seg jo at mange av dem som klarer seg bra senere i livet har hatt en annen signifikant voksen i livet sitt som har tilført dem det de trenger. Og det igjen støtter jo det du sier Line, men det støtter også oppunder institusjoner som noe samfunnsmessig bra. Det fanger lettere opp dem som trenger det, og tilfører det foreldrene kan skorte på.