|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#221 |
|
Epikur
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barn
Hvordan kan du si at det å kunne leve sitt liv slik man vil uavhengig av kjønn kan gå utover barn? Er det en ren kvinneoppgave å ta seg av barn? Og er det umulig å ta vare på unger samtidig som man jobber? Kan ikke menn ha omsorgsoppgaver?
|
|
|
#222 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnLine* og emm har helt ulike erfaringer, men begge er strålende fornøyd med sin oppvekst. De har begge opplevd trygghet, varme og samhold i den virkelighet de har vokst opp i. Det burde jo vise ganske tydelig at om en mor er hjemme eller ute og realiserer seg selv er ikke avgjørende for omsorgsevnen. Det viktige er hvordan man tar vare på barna sine og det nettverket man har rundt. |
|
|
|
|
|
#223 |
|
flisespikker
|
Veldig godt oppsummert.
|
|
|
#224 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#225 |
|
Ustabil
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnHva er det å lide nød? |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Textrovert
|
Sv: "Tårnfrid" fratatt omsorgen for sitt barnTja, jeg hang i skjørtene til mamma store deler av barndommen. Når hun ikke jobbet, brukte hun absolutt all sin tid på meg. Jeg var både overvektig og ble mobbet likevel, gitt. På toppen av det hele ble jeg utrolig selvsentrert. Nei, et par timer mindre på fanget til mor slik at mor kunne fått realisert seg selv litt og jeg slik at jeg kunne sosialisert meg i den vide verden hadde nok ikke skadet.
|
|
|
#227 |
|
Ustabil
|
Nei... idealet mitt? Det er jo akkurat det som er poenget. Det er forskjellig hva som passer for ulike familier. |
|
|
|
|
|
#228 |
|
Ustabil
|
Og mamman min røyka og likevel ble alle vi ungene helt friske. Og vi satt fire stykker i baksetet på bilen uten sikkerhetsbelte, og vi overlevde nå det også. |
|
|
|
|
|
#229 |
|
flisespikker
|
I den forstand så tror jeg at alle jeg kjenner - samme hvor mye de jobber - setter barnet/barna først. I en situasjon der det er en eller annen form for krise, vil jeg naturligvis droppe et viktig møte for å passe sønnen min (og slikt har man jo også rett til å få fri for).
Det er jeg enig i. Og jeg har heller ikke fått noen følelse av at noen i denne tråden har sagt seg uenig i dette.
|
|
|
#230 |
|
Leser
|
Jeg tror det er ett fett hvordan man løser omsorgen for barna så lenge barna får behovene sine dekket - og da snakker jeg ikke kun om mat, klær, tak over hodet etc
|
|
|
#231 |
|
Ustabil
|
Nei, det er jeg helt enig i. Jeg tror ikke AT alle problemer i samfunnet skyldes barnehage. Men endringen i samfunnsstruktur har omfattet mange ting, deriblant økt yrkesaktivitet blant kvinner, barnehager, og bedre økonomi for folk flest. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
Textrovert
|
Hva har det med saken å gjøre? Moren min gjorde jo det du mener er riktig. Satte meg foran alt. Men ting var likevel ikke "perfekte".
|
|
|
#233 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg forstår deg ikke Mim. Vi diskuterer jo ikke kjønn lengre i denne tråden. Så vidt jeg har forstått er vi alle enige i at dette ikke handler om kjønn. Det handler om å bruke tid på barna. Kan du fortelle meg hva du mener om at dette har med kjønn å gjøre? En forelder med god tid til barna er bra. To foreldre med tid til barna er bedre. Ingen har hevdet at menn ikke kan ha omsorgsoppgaver. Hvorfor sporer du av diskusjonen slik? |
|
|
|
|
|
#234 |
|
På vei
Mennesker er et flokkdyr, og jeg tror tilknytning og tilhørighet er stikkord. En del barn av i dag mangler tilknytning og tilhørighet til sine foresatte. Det kan sikkert skyldest flere ting. Manglende behovsdekking i oppveksten, manglende respekt, for lite tid med foreldrene, osv. En del av disse barna vil ty til gjenger når de blir eldre, det blir "flokken" deres fordi "flokken" deres på hjemmebane ikke dekker deres behov for tilhørighet. |
|
|
|
|
|
#235 |
|
Ustabil
|
Enig. Helt og fullstendig enig. |
|
|
|
|
|
#236 |
|
Leser
|
Men nå er du inne på noe som jeg finner veldig spennende. Det du snakker om er egentlig vikarierende motiver. Det er det som får folk som er livredde for å legge på seg til å nekte barna sine "fetende" produkter - og forsvare dette med at det de gir barna sine er sunt. Og det er det som får foreldre til å hindre barna i å utfolde seg, med argumentet at det er for farlig.
|
|
|
#237 |
|
Leser
|
Jeg tror at samfunnet får færre og færre faste strukturer og at kravene til hvert enkelt menneske derfor øker. Det blir derfor et større behov for indre struktur hos hver enkelt.
|
|
|
#238 |
|
Ustabil
|
Jeg er ikke helt sikker på om jeg er enig i at vi diskuterer vikarierende motiver. Jeg oppfatter at vi diskuterer det folk selv forteller. |
|
|
|
|
|
#239 |
|
På vei
Du er selvfølgelig inne på noe der, men da spørs det hvilke samfunn og kulturer man sammenlikner med. I bunn og grunn har vi mennesker endret oss veldig lite fra steinaldermennesket. Kanskje hadde de en utmerket selvfølelse fordi de levde som det var naturlig for dem? Mens vi moderne mennesker lever så fjernt fra det som er naturlig for oss, sett i et biologisk perspektiv. Jeg tror det er lurt å ha i tankene hvor "vi" kommer fra. Jeg sier ikke at vi skal etterstrebe å leve som steinaldermennesket gjorde, men jeg tror det kan være lurt å sette oss og våre handlinger i dag i et slikt perspektiv. Jeg tror at den måten de levde på, på mange måter er best for menneskets psyke og lykke, for det var slik naturen hadde tilpasset livet deres for å sikre artens overlevelse best mulig. |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Mother of Dragons
|
Du nevner hele tiden dette med å "gjøre karriere" uten å definere hva du legger i begrepet.
|
![]() |
|
|