Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vognmafiaen

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-06-07, 11:40   #1
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

Sv: Vognmafiaen

Hei på dere.

jeg er SSS på nm.

jeg ville bare spørre hvorfor det er galt det vi gjør? vi skader ingen? vi har det bare morro disse to årene man bruker vogn. styrer og matcher med vesker etc. bare morro!

og ang. noe mafia så føler ikke jeg personlig at jeg er noe mafia men det er bare noe man skriver. vi kan sikkert finne på noe mere passene ord! vi er jo litt mere shoppegale nå enn dere som var der på NM før, så ordet mafia passer ikke på oss uansett.

og hun som skrev noe at vi er copycats, hva menes med det? vi MÅ jo ha barneutstyr, sant? er det å herme da eller?

vi er alle voksne mødre og håper vi bare kan få fortsette å kose vårs i denne korte småbarns og vognperioden. plutselig er den over.

nei det var bare dette jeg ville si. mange av dere husker vel meg og den cityjetten i fjor sommer ... å at jeg kalte bugaboo for noe som kom fra hjelpemiddelsentralen! ... jaja, nå har jeg både den og en annen...

kan vel igrunn takke dere gamle vognomane jeg for jeg kom til fornuft! tror ikke mannen her er like enig men!

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:45   #2
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Så du synes at dere ble fremstilt i artikkelen på en alright måte?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:54   #3
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

jeg fikk ikke vert der, jeg skulle men jeg hadde ikke b.vakt til sønnen på 8.

Jeg synes det var greit på den måten at det var en humoristisk vinkling jeg kjente meg igjen i, jeg tror man må være slik som meg og sessan for å forstå dette riktig.

er man ikke slik kan man man fort oppleve oss/ repotasjen som "høy på pæra".

alt er jo bare for morro! det er jo kun en interesse på lik linje med min brennende interesse for Nokia! bare at det er litt pause på det akurat nå.

det jeg IKKE forstår er alt oppstyret rundt repotasjen? eier folk ikke humor lenger? bunner dette i noe mer? er det eller kan det være missunnelse? jeg vet ikke.

eneste jeg vet er at Sessan tar dette innpå seg og det synes jeg er fryktelig trist! hun koser seg med datteren sin og kjøper fine ting og duller og doller akurat som jeg også gjør med min datter. kan ikke vi få ha fleurville & petunia om vi ønsker det da? Vi vil bare kose oss og vi gjør det! helt til slikt skjer.

dette hun sa om "uniformen" er jo sant det da, jeg kikker sånn sett på folk med BOB jeg å... er dette virkelig så rart?

skulle ønske jeg kunne vert der på tirsdag, da skulle sessan fått litt støtte ivertfall.

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:48   #4
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.

jeg ville bare spørre hvorfor det er galt det vi gjør? vi skader ingen? vi har det bare morro disse to årene man bruker vogn. styrer og matcher med vesker etc. bare morro!

Hvis du leser hele tråden så ser du et par innlegg om forbrukskultur. I vesten i dag kjøper, og dermed kaster, vi enormt mye mer enn det vi trenger. Det fører til store søppelberg, noe som ikke er spesielt bra for miljøet. For femti år siden kastet vi 25 kg søppel i året, nå kaster vi samme mengde i måneden.
I tillegg så sender det ut signaler om at vi bryr oss bare om oss selv og vårt, når man faktisk kunne greid seg meg enormt mye mindre, og heller gitt pengene til en god sak. For eksempel.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 11:57   #5
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hvis du leser hele tråden så ser du et par innlegg om forbrukskultur. I vesten i dag kjøper, og dermed kaster, vi enormt mye mer enn det vi trenger. Det fører til store søppelberg, noe som ikke er spesielt bra for miljøet. For femti år siden kastet vi 25 kg søppel i året, nå kaster vi samme mengde i måneden.
I tillegg så sender det ut signaler om at vi bryr oss bare om oss selv og vårt, når man faktisk kunne greid seg meg enormt mye mindre, og heller gitt pengene til en god sak. For eksempel.

akurat miljøproblematikken går jeg ikke innpå her. men kan skrive det at de ting jeg kjøper blir gjenbruk. Eks. Jeg kjøper kun Katvig, småfolk og IdaT klær nå, når dette blir for lite blir det solgt til neste baby.

det jeg kjøpte på H&M havnet i søpla eller i en UFF container.

her i huset er vi faktisk meget miljøbeviste. mannen er streng på slikt. han er derfor enig i mine kleskjøp til ungene. Han så hvor bortkastet det ble før.

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:07   #6
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

akurat miljøproblematikken går jeg ikke innpå her.

Nei, men det er det flere her diskuterer. At den forbruksmentaliteten dere presenterer er en betraktelig større fare for våre barns framtid enn traumene de måtte få av å sove i en Brio-vogn.

Gammel 25-06-07, 12:11   #7
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

jeg ville bare spørre hvorfor det er galt det vi gjør? vi skader ingen?

akurat miljøproblematikken går jeg ikke innpå her.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Nei, men det er det flere her diskuterer. At den forbruksmentaliteten dere presenterer er en betraktelig større fare for våre barns framtid enn traumene de måtte få av å sove i en Brio-vogn.

Nettopp. Du lurte på hva "galt" dere gjør, og jeg svarte. Men så vil du ikke gå inn på det problemet? Hvorfor ikke? Når det er det som er problemet?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:12   #8
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nettopp. Du lurte på hva "galt" dere gjør, og jeg svarte. Men så vil du ikke gå inn på det problemet? Hvorfor ikke? Når det er det som er problemet?

jeg har svart på spørsmålet.

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:26   #9
Ylvania
Steiketakkehatar

Ylvania sin avatar

Ylvania er litt kul
Standard

Ylvania er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:11   #10
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

å sove i en Briovogn går nok helt fint , det er verre å selge den! se på finn.no f.eks, overflod av duo edge etc.

derfor tror jeg det er lurest å kjøpe de som er populære, det funker ivertfall supert med klærne og annet utstyr. jeg fikk ikke solgt min Emmaljunga stelleveske , men jeg solgte en fleurville på et par timer uten tap.

så hva som er best for miljøet må man bruke hode å finne ut av.

(nå våknet min snusk, kommer tilbake senere ikveld)

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:00   #11
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er vogner og utstyr en del av småbarnskosen?

De fleste av oss må ha noe barneutstyr. Forskjellen på flertallet og de som er hekta er vel ikke behovet for utstyr, men hvordan utstyret kommer i fokus.

de fleste blir vel hekta på noe, om det så er scrapping, telefoner eller stellevesker!

at dere som kvinner ikke fortstår at det er meget morro med stellevesker er for meg forundelig! vi jenter elsker jo slikt!?! eller?

jeg koser så min lille snupp at det går ikke ann å kose mere! så om det henger en petunia på styre kan jeg ikke kose meg med babyen liksom?

Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 12:54   #12
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

jeg koser så min lille snupp at det går ikke ann å kose mere!

Vet du, jeg koser meg med min lille tuppe jeg også. Men jeg skjønner ikke på hvilken måte det henger sammen med hvilken vogn og tilbehør jeg har.

Jeg er i dag sjeleglad for at jeg valgte en vogn som var trendy for ett og et halvt år siden (og ikke hørte på mamma som mente at en barnevogn måtte ha fire hjul). En Quinny som i dag nok ses på som tung og kjip. Men den er lett å trille og det er himmelen for mitt dårlige gravidbekken. Jeg har til og med en BOB koppholder, og den lovpriser jeg fordi jeg slipper å rote i veska etter ting til stadighet.

Om folk har en trendvogn eller en traust Simo er meg helt likegyldig. Folk må gjerne ha både 2 og 3 vogner uten at jeg bryr meg. Det er når man begynner å ta av på tilbehørsfronten og at alt på død og liv på matche at jeg setter spørsmålstegn. For hvor nødvendig er det? Hobby eller ei. Man kan argumentere alt man vil med at det er lettsolgt og dermed miljøbesparende, men i virkeligheten bidrar man til at det blir et økt forbruk og større produksjon - selv med bruktsalg. Før solgte man barneutstyr fordi man var ferdig med det. Nå selger man fordi man har lyst på noe nytt. På denne måten er det mange flere stellevesker (eller vogner eller klær fx) i omløp per barn enn det var før (jada, før blir et veldig vagt begrep her).

At du måtte gi bort klær før er ingen god argumentasjon for å kjøpe 'design'. Miljøaspektet handler tross alt ikke om hva vi får igjen for det vi bruker i kroner og øre, men fx at andre kan ha nytte av det vi ikke lenger trenger.

Når det er sagt, så har jeg fx mer bæretøy enn jeg har barn, og man kan undre seg over om jeg trenger det. Sikkert ikke. Og gjenbruk på dette området er med på å øke forbruket det også. Vi har nok alle våre skjeletter i skapet

Gammel 25-06-07, 14:39   #13
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg har til og med en BOB koppholder, og den lovpriser jeg fordi jeg slipper å rote i veska etter ting til stadighet.

Her innrømmer du og lovpriser BOB koppholderen. Hva skal du egentlig med den? Er ikke den bare unødvendig tilbehør? For du sier da virkelig dette også:

Opprinnelig lagt inn av jolie

Om folk har en trendvogn eller en traust Simo er meg helt likegyldig. Folk må gjerne ha både 2 og 3 vogner uten at jeg bryr meg. Det er når man begynner å ta av på tilbehørsfronten og at alt på død og liv på matche at jeg setter spørsmålstegn. For hvor nødvendig er det? Hobby eller ei.

Så en BOB koppholder er ok fordi du har det?

....og hva gjelder matching vil jeg gå utifra at de aller fleste kler seg noenlunde slik at det matcher, eller kanskje ikke? Er det så utrolig grusomt, fælt at noen velger en vogn og stelleveske som matcher? Det er kanskje ikke så nødvendig nei, men det er da mye som ikke er nødvendig i vårt materialistiske samfunn. Jeg har vogn og stelleveske som matcher. Jeg har 1 stk. vogn og 1 stk. stelleveske (ok,jeg har to vogner da, men den ene er så ubrukelig at jeg skal selge den ved anledning) og ja, vognen og vesken matcher. Jeg har i dag på meg antrekk som matcher, og sannelig har jeg ikke sofa og møbler i stuen som matcher også. Det er ikke nødvendig, men slik er det.

Gammel 25-06-07, 14:47   #14
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Føler meg kallet til å komme med en ukorrekt liten innrømmelse, jeg nå. At vi har en gammel, arvet vogn, skyldes ikke hovedsakelig miljøhensyn. Ei heller skriver det seg fra dårlig økonomi eller manglende estetisk sans. Vi har ganske god råd, og jeg er en forfengelig sjel. Vogna er likevel gammel fordi:
a) jeg er gnien,
b) jeg er totalt uinteressert i utstyr,
c) stor vogn er praktisk,
d) det er hyggelig å tenke på at min forlovers to barn har brukt vogna, og
e) vi er for late til å gidde å skaffe en ny.

:kommer-ut-av-miljøsvin-skapet:

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 15:23   #15
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Her innrømmer du og lovpriser BOB koppholderen. Hva skal du egentlig med den? Er ikke den bare unødvendig tilbehør? For du sier da virkelig dette også:

Så en BOB koppholder er ok fordi du har det?

....og hva gjelder matching vil jeg gå utifra at de aller fleste kler seg noenlunde slik at det matcher, eller kanskje ikke? Er det så utrolig grusomt, fælt at noen velger en vogn og stelleveske som matcher? Det er kanskje ikke så nødvendig nei, men det er da mye som ikke er nødvendig i vårt materialistiske samfunn. Jeg har vogn og stelleveske som matcher. Jeg har 1 stk. vogn og 1 stk. stelleveske (ok,jeg har to vogner da, men den ene er så ubrukelig at jeg skal selge den ved anledning) og ja, vognen og vesken matcher. Jeg har i dag på meg antrekk som matcher, og sannelig har jeg ikke sofa og møbler i stuen som matcher også. Det er ikke nødvendig, men slik er det.

Hehe, ja jeg lovpriser koppholderen min. Den er kjekk å ha. Sant nok hadde jeg sikkert ikke sett behovet om jeg ikke hadde visst om den.

Jeg har matchende vogn og stelleveske, jeg og, i den forstand at det ikke er totalt farge-/mønsterkræsj. Det hadde jeg nok ikke 'godtatt' da jeg kjøpte disse to tingene.

---------
Her ble jeg visst ikke ferdig før Maia kom og trykka på tastene. Lurte på hva som egentlig skjedde, nemlig. Nå vet jeg det Men jeg orker ikke skrive mer nå *lat*

Sist redigert av jolie : 25-06-07 kl 19:31.
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 14:51   #16
Shannon
Fullverdig medlem

Shannon sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Shannon er litt kul
Standard

Har man kjøpt ei vogn og ei stelleveske som matcher når man får første barnet vil det jo fremdeles matche når tredjemann er født.

Det er vel ingen som er uenig med deg i det. Kanskje noen har lyst til å prøve noe nytt? Har den tanken slått deg? Men du har vel aldri lyst på noe nytt du selv om det "gamle" funker.

Shannon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 15:23   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

det jeg IKKE forstår er alt oppstyret rundt repotasjen? eier folk ikke humor lenger? bunner dette i noe mer? er det eller kan det være missunnelse? jeg vet ikke.

Jeg kan ikke få sagt hvor dritt lei jeg er av å høre misunnelsesargumentet. Jeg kunne kjøpt ny vogn hver måned om jeg ville uten å behøve å selge den gamle, men jeg gidder ikke. Jeg vil ikke. Jeg har ikke lyst. Jeg er ikke misunnelig. Skjønner?

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Misunnelse? Neppe, jeg har mer enn god nok råd til å kjøpe omtrent alt jeg har lyst på av barneutstyr. Men jeg gjør det ikke, fordi jeg for det første ikke har bruk for det, for det andre ikke har lyst til det og for det tredje ikke har miljøsamvittighet til det.

Eller for å si det på den måten.

en skrev det var så høye inntekter her, blir mye bytte av biler da. tviler det står en gammel granada i deres garasjer! verdens bilpark er jo et problem. i forhold til barnevogner som bare blir en bagatell i forhold.

Gamle biler er et miljøproblem, det er ikke gamle barnevogner.

Det kan nok hende, men jeg har aldri forstått hvordan man kan være interessert i noe av dette. Å ha en lidenskap for vesker, sminke og klær er så fjernt fra min hverdag som det går an å komme og jeg er også kvinne (trodde jeg da). Ikke alle kvinner, eller jenter som du kaller "oss" er opptatt av slike ting eller har diller på slike ting. Noen av oss har andre interesser.

Jeg ser ingen som helst poeng i å eie 50 vesker eller 20 leppestifter heller.

Jeg må si meg enig med Fnatten her. Null interesse. Ikke har jeg femti vesker, ikke har jeg 20 leppestifter. Gucci og Chanel er absolutt fraværende og shopping er kun et nødvendig onde. Det kjeder meg, men økologisk mat bruker vi en del penger på.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-07, 13:54   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

de fleste blir vel hekta på noe, om det så er scrapping, telefoner eller stellevesker!

at dere som kvinner ikke fortstår at det er meget morro med stellevesker er for meg forundelig! vi jenter elsker jo slikt!?! eller?

jeg koser så min lille snupp at det går ikke ann å kose mere! så om det henger en petunia på styre kan jeg ikke kose meg med babyen liksom?

Jeg syns ikke det er moro med stellevesker eller vogner. Og så syns jeg det er utrolig merkelig at du i et innlegg over lurer på om det er misunnelse ute og går når det blir snakk om høyt forbruk av barneutstyr. Misunnelse er IKKE en av drivkreftene mine når jeg taler miljøbevissthet.

Jeg har aldri diskutert vogn på NM, men jeg skjønner at det taes dødsens alvorlig i enkelte grupper. Da flirer jeg (uten misunnelse overhodet. ).

Gammel 25-06-07, 14:14   #19
Callisto
Bør lage seg en tittel selv

Callisto sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
Callisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populærCallisto er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Jeg har aldri diskutert vogn på NM, men jeg skjønner at det taes dødsens alvorlig i enkelte grupper. Da flirer jeg (uten misunnelse overhodet. ).

Samme her

Har ikke lest artikkelen men morsom diskusjon dette!
Har alltid forundret meg over NM damene som har hatt 15 - 20 vogner før barnet deres er året

Gammel 25-06-07, 12:04   #20
SnippSnappSnupi
Passiv

Standard

vi er "der" nå ja...

www.petuniapicklebottom.com

det er en veske, jeg har til gode å henge blomster på styret!

Svar med sitat
Svar

Emneord
avsporing, klassiker, krangling, vognmafia, økologiske rødbeter

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:46.