Sv: Boksing - ja eller nei?
Jeg er jo absolutt ingen liberaler og synes argumentet om at folk må få skade seg selv er merkelig.
Merkelig fordi man på andre områder jobber for å forhindre det. Et eksempel er her fra Trondheim er Kamsjelldykkere hvor det har vært flere dødsulykker, hvor de fleste (alle?) har skjedd fordi folk helt frivillig har utsatt seg for risiko fordi det har vært lønnsomt (for spesielt interesserte, lenkesamling)
Hvorfor skal vi hindre folk i å ta en risiko som de får en gevinst for på dette området, mens vi i boksing synes det er helt OK at skaderisikoen er skyhøy? Så noen (mex?) sammenlignet med ishockey, men i ishockey har de jo jobbet kjempemye med mer verneutstyr. (Leste en artikkel for noen år tilbake om ishockyens "barndom" når folk sto i mål uten hjelm og tannbeskytter! Helt villt.) Så vidt jeg vet kan ikke skadefrekvensen og alvorlighetsgraden av skadene hos proff-boksing og ishockey (i dag) sammenlignes.
Jeg er rimelig konsekvent på dette. Jeg synes det er helt OK at basehopping er ulovlig (og straffbart) - uansett hvor gøy de som driver med det synes det er.