|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Overvekt disponerer for endel helsemessig uheldige faktorer. Men hvis msn er frisk og ikke har noen av disse faktorene (type kolesterol, blodtrykk, diabetes) har ikke vekta i seg selv noe å si. Og det blir ikke nødvendigvis bedre sv vektreduksjon, msn anbefaler stort sett heller tiltak for å ikke øke mer i vekt og å holde seg i god form. Det er skremmende lite effekt på livslengde av trening også. Selv om de som forsker på trening messer fra talerstolen at det skal ekstreme mengder trening til før kurven snur slik at det blir usunt.
![]() |
#2 |
En som trener
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?
Men nå nevner du de kardiovaskukære risikofaktorene, økt kreftrisiko måles ikke på blodprøver og den er økt ved overvekt og spesielt fedme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg mener at det var i Legeforeningens tidsskrift det stod om forskning om inntak av fett og kreft. En type kreft hos møss hadde 20 % sjanse til spredning, økte du fettet i foret betraktelig så økte risikoen til spredning til 50 % (kan også ha vært 70 %, jeg skal se om jeg finner artikkelen). Fikk de mye palmeolje så ble spredningsrisikoen 100 %. Dette har jo med inntaket å gjøre, men man får vel tro at mus som får mye fett også går opp i vekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?Jeg fant også denne artikkelen om mus, trening og kreft. http://tidsskriftet.no/2016/11/fra-a...svulster-i-mus |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
i tåkeheimen
|
Da trener du på feil 3t! Kom på Rosten! Der føler jeg meg helt normal.
![]() |
#6 |
Introvert textrovert
|
Feil side av byen. Solsiden er kanskje verst av de stedene jeg er.
![]() |
#7 |
maler
|
Solsiden befolkes av studenter. Kom til rosten, der får du i tillegg hyggelig selskap.
![]() |
#8 |
Introvert textrovert
|
Dere danser.
![]() |
#9 |
maler
|
Poenget er at det ikke nødvendigvis er sunnere med vektendringer. Og det er snakk om usikre effekter på store populasjoner. Spørsmålet er mer hva som er bra å gjøre med den kroppen man har enn å knives om hva slags kropp som er best. Det er ingen tvil om at populasjonen av normalvektige som trener mye, ikke har ufordelaktig genetikk, som lever som adventister på kosthold og ikke røyker eller drikker lever lengst i tillegg til å vinne på endel andre parametre som verdsettes i samfunnet. Men det er for mange helt bortkastet å tenke på da det ikke representerer noe valgbart alternativ.
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|