Sv: Hvor helsemessig farlig er overvekt?
Sitat:
Kildehenvisning ? Ikke at det ser veldig galt ut på noe vis, men jeg lurer litt på kategorier og hvordan man har sammenfattet det for å få den typen liste.
Det er et helt betimelig spørsmål, men jeg kommer altså ikke til å grave frem alle kildene. Så du får ta det som det det er, babling på Internett.
Det er et mentalt scatterplot av de store studiene som er blitt presentert på de siste 15 årenes ESC og EASD. Men jeg kan jo oppsummere de logiske slutningene.
1) det er godt dokumentert at vekt er en selvstendig risikofaktor for tidlig død, blant annet i Framingham studies. Det er en J-kurve, med normalvekt som bunnpunkt
2) det er tilsvarende vist at aktivitet også er en selvstendig faktor, og flere mindre studier har konkludert med at fat-fit gir bedre hjertehelse enn slank og utrent. Jeg har linket til en av disse studiene her flere ganger, så det et lett å finne der ute i hvert gal
2) Grimsmo et al var vel den første som dokumentere at ekstrem utholdenhetstrening har negativ effekt på hjertehelse og overlevelse sammenlignet med moderat trening (men positiv vs ikke-trente) i den berømte birkebeinerstudien.
Ellers enig med deg, dette er ikke eksaktvitenskap. Og gener og røyking betyr mye met.
|