Sv: Er omskjæring like ille som incest?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Overgrep gir sjelden fysiske skader???? Unnskyld meg men nå satte knekkebrødet mitt seg fast i halsen, dette var drøyt.
Lisa, jeg har jobbet med overgrepsproblematikk i fht svært små barn over en periode (fra begynnelsen av 2005 til nyttår). Sjelden, som i noen ganger, men som oftest ikke, får barn fysiske skader av penetrering. Huden i det området er svært tøyelig og sår og rifter gror veldig lett, og det er nærmest umulig ved hjelp av visuell undersøkelse eller full GU for den del, å avdekke overgrep. Det er bedre å bruke en psykolog enn en lege, når det gjelder å avdekke overgrep mot barn. Det er ganske utrolig, men helt sant. Jeg har sett på nærmere 1500 saker. De psykiske skadene avgjøres ikke av hyppighet eller lengde på periode av overgrepene, men av hvordan barnet ble ivaretatt etter at det kom for en dag. Dersom barnets opplevelse og traumer blir anerkjent går det mye bedre enn dersom det blir ubehandlet/tiet ihjel/avvist. I følge en innleder fra alternativ til vold var faktisk engangshendelser ofte mer traumatiserende enn serier av hendelser. Dette vet jeg ikke, men i det materialet jeg var gjennom, kan det synes som om han kanskje har rett, i hvertfall hvis amn skal se på graden av posttraumatisk stress og manglende funksjonsdyktighet, sosialt, psykisk, fysisk og seksuelt, i voksen alder.
Men misforstå meg absolutt ikke dit hen at jeg på noen som helst måte aksepterer incest elelr andre overgrep mot barn. Det gjør jeg selvsagt ikke.
Sist redigert av Harriet Vane : 10-07-07 kl 00:23.
|