Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Ja, det var DN som skrev om barnevogn-rolls-roycene.
Og det har da alltid vært status å ha en mann som tjener mange millioner i året, å eie dyre biler (eller barnevogner) og villaer i Holmenkollåsen og landsted ved Rivieraen. Eller har det vært ut en periode? :ikke nødvendigvis oppdatert:
Det har nok alltid vært status det ja... Men det er akkurat som om det er en trend at "alle" skal strebe mot dette. Disse rikingene er ikke lenger noen litt fjerne mennesker i åsen, det er idealet for hvermannsen. Siden Fru Wilhelmsen alltid har vært hjemmeværende burde alle andre være det også...
Opprinnelig lagt inn av samra, her.
Jeg synes artikkelen var forferdelig flåsete. Jeg opplever uttalelsene som uinteligente. jeg tror jeg ser hovedpoenget hennes, at damer burde få velge om de vil være mer hjemme og ikke "presses" ut i jobb. Men for fru hvermannsen oppleves det nok som et press fra lommeboken og ikke fra samfunnet. Fru Wilhelmsen har nok ikke samme bekymringer som oss andre...
Jeg tror også at mange kvinner ØNSKER å arbeide utenfor hjemmet, uavhengig av to lønninger. Det virker på meg som rederfruen ikke helt tok den vinkelen med i betraktningen, og da blir det litt hjernedødt for min del.
Selv hadde jeg ønsket å være deltidsarbeidene hjemmefrue i mange år fremover. Kunne tenke meg 50/ 50, jeg hvis jeg slapp å tenke penger. Men jeg lar meg altså "presse" til å jobbe mer
Jeg tror du har helt rett - for folk flest er nok ikke problemet at kvinner "presses" ut i jobb... Jeg tror de aller fleste kvinner ønsker å jobbe utenfor hjemmet. Og jeg tror de fleste kvinner prioriterer å jobbe utenfor hjemmet, slik at man kan ha det litt romsligere økonomisk. Det er jo de færreste forunt å kunne ta jobbe-/være hjemme-valget totalt uten å måtte tenke på økonomi... (men det er sikkert litt fjern tankegang for disse "hjemmefruene i åsen")
|