|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Ekvilist
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Jeg synes dette er fryktelige holdninger overfor menn også jeg. Det tror jeg er viktig å huske på. I denne typen debatter dras ofte kvinneundertrykkelse frem, men skal vi få til noen endring tror jeg det er kanskje enda viktigere at man peker på den stygge holdningen overfor menn. Vi har ganske mange menn i dette landet med andre interesser enn lederstilling og jobb, og som er genuint interessert i barn og familieliv. Det er bare så synd at så få menn "tar kampen". Blant annet var jeg på et foreldremøte hvor en sykepleier stadig referte til mor ditt og mor datt. Da hun presterte å si noe sånt som at "mor blir redd dersom barnet blir skadet i barnehagen" klarte jeg ikke holde kjeft lenger, og sa "og far!" sånn i bakgrunnen. Det virker som om fedre i liten grad reagerer på slikt. Samtidig er jo de sosialisert inn i en slik tankegang de også, akkurat som vi kvinner er det. Vi legger ikke så godt merke til at vi ikke sklir rett inn lederstillinger (fordi det er genene våres som styrer dette
|
|
|
#42 |
|
Bedreviter
|
Ja, det var DN som skrev om barnevogn-rolls-roycene. |
|
|
|
|
|
#43 |
|
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det var vel akkurat det jeg mente. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
er grønn og fin.
|
Signerer denne je.
|
|
|
#46 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Jun 2007
![]() |
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg synes artikkelen var forferdelig flåsete. Jeg opplever uttalelsene som uinteligente. jeg tror jeg ser hovedpoenget hennes, at damer burde få velge om de vil være mer hjemme og ikke "presses" ut i jobb. Men for fru hvermannsen oppleves det nok som et press fra lommeboken og ikke fra samfunnet. Fru Wilhelmsen har nok ikke samme bekymringer som oss andre... |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det har nok alltid vært status det ja... Men det er akkurat som om det er en trend at "alle" skal strebe mot dette. Disse rikingene er ikke lenger noen litt fjerne mennesker i åsen, det er idealet for hvermannsen. Siden Fru Wilhelmsen alltid har vært hjemmeværende burde alle andre være det også...
Jeg tror du har helt rett - for folk flest er nok ikke problemet at kvinner "presses" ut i jobb... Jeg tror de aller fleste kvinner ønsker å jobbe utenfor hjemmet. Og jeg tror de fleste kvinner prioriterer å jobbe utenfor hjemmet, slik at man kan ha det litt romsligere økonomisk. Det er jo de færreste forunt å kunne ta jobbe-/være hjemme-valget totalt uten å måtte tenke på økonomi... (men det er sikkert litt fjern tankegang for disse "hjemmefruene i åsen") |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Hertuginne
|
Seriøst: Dette fikk jeg i trynet av enkelte i den eldre garde da jeg valgt å begynne på sivingstudiet på NTH, jeg var det sikkert bare for å skaffe meg en godt utdannet mann.
|
|
|
#50 |
|
Trapper opp igjen !
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Dibmannen lo høyt da jeg siterte den der med at det ligger i kvinnens gener å holde hus og sånt.
|
|
|
#51 |
|
Helt konge
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Siden Fru Wilhelmsen er ekspert på gener, lang utdannelse og mye jobb- og har forskningserfaring hører jeg på hennes gode råd. Jeg sier opp jobben, flytter fra Juste og finner meg en reder. |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#53 |
|
Epikur
|
For en god idé! :begynner å pakke:
|
|
|
#54 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Herregud. Dama er 62 år og oppvokst/levd i en annen æra. Ja, sånn VAR det jo i enkelte (snevre) kretser dengang, og i enkelte enda snevrere kretser fremdeles. Det er da ikke noe nytt. Det får vel alt i alt minimale konsekvenser for befolkningen generelt.
|
|
|
|
#55 |
|
Epikur
|
Så klart. Det som irriterer meg grenseløst er at damer som Ninni, får plass og rom til å breie ut sin reaksjonære agenda og komme med sine overklasseperspektiver som om de var almenngyldige. Ellers er jeg absolutt enig i synspunktene dine.
|
|
|
#56 |
|
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Rederfruen måtte jeg fnise av. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg klarer ikke å irritere meg, jeg. Jeg finiser og ler av slike artikler. Slik som sikkert 99 av 100 DN-lesere også gjør. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
Epikur
|
Jeg er ikke enig. Jo, jeg er enig i at det er agurktid, men jeg er ikke enig i at dette er uproblematisk.
Det spiller vel en rolle om forbrukshysteriet har gått fullstendig av stag, og det gir seg utslag i barnevogn og annet barneutstyr? Det er et tegn på en syk tendens. Mens unger dør i Afrika, unger som kunne vært hjulpet for en tier til vaksine, så kjøper norke damer snobbete, unødvendig snobbete, barneutstyr til unger som allerede har alt og mere til.
|
|
|
#59 |
|
Quiet, please
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Det må visst være noe galt med genene mine også. Jeg har nå vært hjemmeværende i snart tre år, med mann i lederstilling (han jobber forresten sjelden mer enn ni timer om dagen, og aldri i helgene), og føler ikke akkurat det som mitt kall. Den eneste grunnen til at jeg har gjort det, er at vi flyttet utenlands og er midt i småbarnstid og babylaging. Straks vi kommer hjem kommer jeg til å gjøre alt jeg kan for å komme meg ut i jobb igjen så fort som mulig.
Er det nå virkelig slik i dag? Enten er medlemmene her inne veldig spesielle alle sammen, eller så har det der snudd veldig. Jeg føler av og til nesten at jeg må unnskylde meg for å være hjemmeværende og ha råd til det. Jeg siterer Mathiassen:
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007) Sist redigert av Majsa : 21-07-07 kl 20:19. |
|
|
|
|
|
#60 |
|
Epikur
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg tror du har rett i dette Majsa.I å sitere Mathiassen. Jeg gjør det som hjemmeværende gjør i tillegg til full og krevende jobb. Å skulle beundre noe annet enn tålmodigheten og at man orker en såpass kjedelig tilværelse (i hvertfall sett ut fra meg, jeg fløy nesten på veggen av brakkesyke) er litt vrient.
|
![]() |
|
|