Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-07-07, 10:12   #1
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)

Naturlig at kvinnen er hjemme

Rederfrue Ninni Inger H. Wilhelmsen mener kvinner med småbarn bør holde seg hjemme. - Det ligger i genene våre, sier hun.

Jeg har følt at det er riktig å være på plass i hjemmet, og har hele tiden støttet opp om min mann, sier Ninni Inger H. Wilhelmsen til Dagens Næringsliv. Hun har selv vært hjemmeværende i mange år.
Trygg forankring
Mannen hennes heter Wilhelm Wilhelmsen og er styreformann i industrigruppen Wilh. Wilhelmsen, som leverer maritime tjenester globalt.
Ifølge fru Wilhelmsen er det en god ting at kvinnen er hjemme når det er småbarn i familien og mannen har en krevende jobb.
- Det er viktig for barna å ha en trygg forankring. Da vet mannen at det blir fulgt opp, og han kan enklere følge opp utfordringene i sitt arbeid, sier hun.

Presses til å jobbe
Wilhelmsen synes ikke mannen bør være hjemme med barna, for som hun sier til Dagens Næringsliv:
- Det er forskjell på mann og kvinne. Kvinner har en litt annen hånd om hjemmet. Det ligger i genene våre. For meg er det mest naturlig at kvinnen er hjemme.
Hun mener også kvinner presses ut i arbeidslivet.
- Kvinner blir trukket inn i styrer, presset ut i arbeidslivet. Jeg tror presset er for stort. Det er ikke alle som er sterke nok til å takle alt presset, synes hun.
Loven om 40 prosent kvinner i styrene er hun også skeptisk til.
- Jeg vet ikke om de som blir valgt, er kvalifisert, sier hun.

Gammel 20-07-07, 10:14   #2
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)

Heisann Montebello, sier jeg bare.

Det er så drøyt at overklassen skal få sette premissene for hvordan man skal leve livet sitt. De fleste av oss kan ikke ta denne typen priveligerte valg. Om vi hadde hatt lyst. De aller fleste av oss MÅ jobbe, og de aller fleste av oss ønsker faktisk å jobbe også. Og det er neppe sannsynlig at man, som vanlig arbeider- eller middelklassedame, kan bli adm.dir. etter 40 år ved kjøkkenbenken.

Gammel 20-07-07, 10:16   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fru Wilhelmsen er selvsagt ekspert på gener, lang utdannelse og mye jobb- og forskningserfaring som hun har.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:16   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Heisan Montebello, ja. Søren at jeg ikke fant meg en reder så jeg slapp alt presset.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:18   #5
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så deilig å bli opplyst, og få svaret i fanget..

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:19   #6
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Så lenge jeg respekterer hjemmefuene, så får de sannelig respektere meg tilbake.

- ukvalifisert -

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:23   #7
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Blogginnlegg: 811
Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Si hva du vil, jeg syns likevel Knut Nærum har et poeng når han kommer med følgende:
"Hvilken politikk stod du på barikadene for da jeg var liten?"
"Det viktigste var å slippe å tilbringe tid sammen med deg hele dagen!"

Nei, jeg er ikke hjemme med barna. Man har da (mann)folk til slikt.

Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22)
Dragen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:24   #8
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig med henne ang. 40% kvoteringen. Beste mann/kvinne til jobben, sier nå jeg. Det måtte vært dritflaut å få jobb på kjønn alene.

Gammel 20-07-07, 10:30   #9
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes jeg møter denne typen holdninger fra ganske mange i den eldre generasjonen jeg, uavhengig av sosialt lag. Mormoren min f.eks., hun er langt fra noen rederfrue, men griner på nesen hver gang temaet barnehage kommer opp. Den eneste legitime grunnen for kvinner å gå ut i jobbmarkedet er at man absolutt ikke kan klare seg uten lønnen. Skal man jobbe 100 % må man ha VELDIG god grunn.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:31   #10
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg er enig med henne ang. 40% kvoteringen. Beste mann/kvinne til jobben, sier nå jeg. Det måtte vært dritflaut å få jobb på kjønn alene.

Det er temmelig mange menn der ute som som har fått jobber og styreposisjoner på grunn av kjønn - alene. Med krav om 40% kvinner i styrene blir de fleste tvunget til å tenke litt, bare litt annerledes enn de alltid gjør. Og kikke på den andre siden av gjerdet etter kvalifiserte kvinner til styrene. Ikke kompisen til broren til svogeren.

Vanlig kvotering er jeg altså helt for, ikke radikal kvotering - der man velger kjønn uavhengig av egenskaper. Rett person til jobben er viktig, og selv om det ikke alltid må være en mann, så må mange ha en ekstra dytt for å se dette.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:32   #11
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Dragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtidDragen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Jeg synes jeg møter denne typen holdninger fra ganske mange i den eldre generasjonen jeg, uavhengig av sosialt lag. Mormoren min f.eks., hun er langt fra noen rederfrue, men griner på nesen hver gang temaet barnehage kommer opp. Den eneste legitime grunnen for kvinner å gå ut i jobbmarkedet er at man absolutt ikke kan klare seg uten lønnen. Skal man jobbe 100 % må man ha VELDIG god grunn.

Skal man jobbe mindre, bør man også ha veldig god grunn. For da må man likevel betale barnepass, får lite kontantstøtte, og har omtrent de samme reiseutgiftene. Dessuten har man ofte like mye arbeidsoppgaver, selv om man jobber deltid.

Gammel 20-07-07, 10:32   #12
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det må være noe alvorlig galt med genene mine...

Jeg har vært hjemme nå i tre år - høyst ufrivillig - og alle mine gener hyler:
"Jeg trenger en jobb - nå - ellers blir jeg gal!!!"

Gammel 20-07-07, 10:33   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Det er temmelig mange menn der ute som som har fått jobber og styreposisjoner på grunn av kjønn - alene. Med krav om 40% kvinner i styrene blir de fleste tvunget til å tenke litt, bare litt annerledes enn de alltid gjør. Og kikke på den andre siden av gjerdet etter kvalifiserte kvinner til styrene. Ikke kompisen til broren til svogeren.

Vanlig kvotering er jeg altså helt for, ikke radikal kvotering - der man velger kjønn uavhengig av egenskaper. Rett person til jobben er viktig, og selv om det ikke alltid må være en mann, så må mange ha en ekstra dytt for å se dette.

Jo, men da kunne de heller formulert noe som at om man stiller med like gode kvalifikasjoner, så skal kvinnen velges. Ikke det SKAL 40% inn, koste hva det koste vil.

Gammel 20-07-07, 10:36   #14
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jo, men da kunne de heller formulert noe som at om man stiller med like gode kvalifikasjoner, så skal kvinnen velges. Ikke det SKAL 40% inn, koste hva det koste vil.

Det finnes alltid noen (kvinner) med like gode kvalifikasjoner. Men mannfolka som styrer gidder ikke ta seg bryet med å finne dem.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:38   #15
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Det finnes alltid noen (kvinner) med like gode kvalifikasjoner. Men mannfolka som styrer gidder ikke ta seg bryet med å finne dem.

Alternativt - kvinnene gidder ikke (har ikke selvtillit til) å melde seg. Mange kvinner har mye å lære om nettverksbygging, tror jeg.

Gammel 20-07-07, 10:40   #16
MsM
Har fått nytt nick

MsM sin avatar

Hvor: Nittedal
Blogginnlegg: 220
MsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt liktMsM er virkelig godt likt
Standard

Men hvorfor skal det ikke være mulig å finne minst 40% godt kvalifiserte kvinner til styrene? Kvinner tar i dag høyere utdannelse på lik linje med menn (faktisk er det vel noe fler kvinner enn menn i høyere utdanning), Kvinner er aktive i arbeidslivet. Alikevel er det altså lavere gjennomsnittslønn for kvinner, flere kvinner enn menn på ufrivillig deltid og altså langt færre kvinner i styrer og topplederstillinger. Hvorfor er det slik? Selvsagt er ikke kvotering en ideell løsning, men enn så lenge ser det ut til å være nødvendig.
Kanskje får vi en situasjon etterhvert der de som ansetter ledere, og sitter i styrene, blir en mer hetrogen gruppe som er i stand til å se mer enn kjønn når de igjen skal rekruttere. Den dagen man blir ansatt på bakgrunn av kvalifikasjoner alene, og ikke uvesentligheter som kjønn, nasjonalitet, seksuel legning osv.Da har kvoteringen utspillt sin rolle. Kanskje må vi rett og slett ty til kvotering for å komme dit. Det kan virke sånn...

MsM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:41   #17
Mandarin
godt brukt

Mandarin sin avatar

Hvor: Der
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Festlig lesning i år 2007!!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:41   #18
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Skal man jobbe mindre, bør man også ha veldig god grunn. For da må man likevel betale barnepass, får lite kontantstøtte, og har omtrent de samme reiseutgiftene. Dessuten har man ofte like mye arbeidsoppgaver, selv om man jobber deltid.

Dette er logiske argumenter du kommer med, du skjønner vel at de ikke biter på noen som for lengst har bestemt seg og har holdningene til Fru Wilhelmsen?

Neida, du kan vel skjønne at man kan jobbe en dag eller to i uka, eller bare et par timer, og ha parkplass eller ha barna hos en venninne. Det er mange typer jobber hvor du ikke har like mye arbeidsoppgaver om man jobber redusert. F.eks. kan man jo jobbe i en undertøysbutikk noen timer hver uke.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:43   #19
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Flott innspill, fru Ninni.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-07-07, 10:45   #20
Dragen
VeloppDragen

Dragen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av MinaX, her.

Neida, du kan vel skjønne at man kan jobbe en dag eller to i uka, eller bare et par timer, og ha parkplass eller ha barna hos en venninne. Det er mange typer jobber hvor du ikke har like mye arbeidsoppgaver om man jobber redusert. F.eks. kan man jo jobbe i en undertøysbutikk noen timer hver uke.

Sant nok. Men det kunne du sagt FØR jeg gikk fem år på høgskole. Nå har jeg ikke råd.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.