|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Epikur
|
![]() Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Naturlig at kvinnen er hjemme
![]() |
#2 |
Epikur
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Heisann Montebello, sier jeg bare.
![]() |
#7 |
VeloppDragen
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Si hva du vil, jeg syns likevel Knut Nærum har et poeng når han kommer med følgende:
Som en gullring i et grisetryne, er en vakker kvinne uten vett. (Sal. 11:22) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg er enig med henne ang. 40% kvoteringen. Beste mann/kvinne til jobben, sier nå jeg. Det måtte vært dritflaut å få jobb på kjønn alene.
![]() |
#9 |
En som trener
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg synes jeg møter denne typen holdninger fra ganske mange i den eldre generasjonen jeg, uavhengig av sosialt lag. Mormoren min f.eks., hun er langt fra noen rederfrue, men griner på nesen hver gang temaet barnehage kommer opp. Den eneste legitime grunnen for kvinner å gå ut i jobbmarkedet er at man absolutt ikke kan klare seg uten lønnen. Skal man jobbe 100 % må man ha VELDIG god grunn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Det er temmelig mange menn der ute som som har fått jobber og styreposisjoner på grunn av kjønn - alene. Med krav om 40% kvinner i styrene blir de fleste tvunget til å tenke litt, bare litt annerledes enn de alltid gjør. Og kikke på den andre siden av gjerdet etter kvalifiserte kvinner til styrene. Ikke kompisen til broren til svogeren.
![]() |
#11 |
VeloppDragen
|
Skal man jobbe mindre, bør man også ha veldig god grunn. For da må man likevel betale barnepass, får lite kontantstøtte, og har omtrent de samme reiseutgiftene. Dessuten har man ofte like mye arbeidsoppgaver, selv om man jobber deltid.
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Det må være noe alvorlig galt med genene mine...
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
Jo, men da kunne de heller formulert noe som at om man stiller med like gode kvalifikasjoner, så skal kvinnen velges. Ikke det SKAL 40% inn, koste hva det koste vil.
![]() |
#14 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det finnes alltid noen (kvinner) med like gode kvalifikasjoner. Men mannfolka som styrer gidder ikke ta seg bryet med å finne dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
VeloppDragen
|
Alternativt - kvinnene gidder ikke (har ikke selvtillit til) å melde seg. Mange kvinner har mye å lære om nettverksbygging, tror jeg.
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har fått nytt nick
|
Men hvorfor skal det ikke være mulig å finne minst 40% godt kvalifiserte kvinner til styrene? Kvinner tar i dag høyere utdannelse på lik linje med menn (faktisk er det vel noe fler kvinner enn menn i høyere utdanning), Kvinner er aktive i arbeidslivet. Alikevel er det altså lavere gjennomsnittslønn for kvinner, flere kvinner enn menn på ufrivillig deltid og altså langt færre kvinner i styrer og topplederstillinger. Hvorfor er det slik? Selvsagt er ikke kvotering en ideell løsning, men enn så lenge ser det ut til å være nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
En som trener
|
Dette er logiske argumenter du kommer med, du skjønner vel at de ikke biter på noen som for lengst har bestemt seg og har holdningene til Fru Wilhelmsen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Sliter med tastaturet
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
VeloppDragen
|
Sant nok. Men det kunne du sagt FØR jeg gikk fem år på høgskole. Nå har jeg ikke råd.
![]() |
![]() |
![]() |
|
|