Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Naturlig at kvinnen er hjemme
Rederfrue Ninni Inger H. Wilhelmsen mener kvinner med småbarn bør holde seg hjemme. - Det ligger i genene våre, sier hun.
Jeg har følt at det er riktig å være på plass i hjemmet, og har hele tiden støttet opp om min mann, sier Ninni Inger H. Wilhelmsen til Dagens Næringsliv. Hun har selv vært hjemmeværende i mange år.
Trygg forankring
Mannen hennes heter Wilhelm Wilhelmsen og er styreformann i industrigruppen Wilh. Wilhelmsen, som leverer maritime tjenester globalt.
Ifølge fru Wilhelmsen er det en god ting at kvinnen er hjemme når det er småbarn i familien og mannen har en krevende jobb.
- Det er viktig for barna å ha en trygg forankring. Da vet mannen at det blir fulgt opp, og han kan enklere følge opp utfordringene i sitt arbeid, sier hun.
Presses til å jobbe
Wilhelmsen synes ikke mannen bør være hjemme med barna, for som hun sier til Dagens Næringsliv:
- Det er forskjell på mann og kvinne. Kvinner har en litt annen hånd om hjemmet. Det ligger i genene våre. For meg er det mest naturlig at kvinnen er hjemme.
Hun mener også kvinner presses ut i arbeidslivet.
- Kvinner blir trukket inn i styrer, presset ut i arbeidslivet. Jeg tror presset er for stort. Det er ikke alle som er sterke nok til å takle alt presset, synes hun.
Loven om 40 prosent kvinner i styrene er hun også skeptisk til.
- Jeg vet ikke om de som blir valgt, er kvalifisert, sier hun.