|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Fortynnet
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)
Jeg har lest den formuleringen så mange ganger, men er ikke helt enig i at man gjør det hjemmeværende gjør, i tillegg til full jobb. Man passer jo ikke på barna de åtte (?) timene man er på jobb og de er i barnehagen, man lager ikke mat til dem, rydder etter dem, kler av og på, skifter bleier, leser, synger, baker, går tur og alt det man ville gjort ... Men alt husarbeidet osv. ellers er selvfølgelig det samme, det må man gjøre om man er hjemme eller på jobb. |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Epikur
|
Jojo. Men det blir jo en del av dette både om morgenen, om ettermiddagene/kveldene og i helger og ferier. Men du har jo delvis rett. Flisespikker.
|
|
|
#63 |
|
Fortynnet
|
Jeg har jo rett, da. Ikke bare delvis. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Kidding, right?
|
Nei, ingen beundring. Men sikkert misunnelse fra opptil flere. Og det at det er misunnelse i Norge er da intet nytt, og trenger ikke en artikkelserie i DN ihvertfall... Agurktid - ja det er nok riktig ja!
|
|
|
|
#65 |
|
Epikur
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Jeg håper virkelig ingen tror jeg er misunnelig. Det kan jeg love at jeg ikke er. Jeg kunne overhodet ikke tenke meg å ikke få jobbe. Å være arbeidsledig må være helt redselsfullt.
|
|
|
#66 |
|
Tante Sofie
|
Selvom ikke du er misunnelig, er det nok noen som er det. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bedreviter
|
Jeg ønsker ikke en ektefelle som tjener godt nok til at jeg ville vurdere å si opp jobben min. Jeg vil heller ha en mann som jobber normal arbeidsdag det meste av tiden og som har en jobb der det er akseptabelt at også menn tar 6 måneder fødselspermisjon. |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Eg ville nok ha hoppa rett på det medisinstudiet eg alltid har angra på at eg ikkje tok |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Jeg tror ikke du skal kalle dem arbeidsledige, det tror jeg ikke de er. De bare fyller dagen sin med annet enn vanlig jobb. Og jeg kan godt innrømme at jeg ikke hadde hatt min vanlige jobb hvis mannen tjente millioner. Men jeg hadde fylt opp dagene mine med noe annet, bedre tid til barna, studier, deres fritidssysler, hobbyer og egenpleie, evnt sannsynligvis finansiert min egen business der jeg var mer min egen herre.
|
|
|
#70 |
|
Epikur
|
Jo, absolutt. Jeg er bare drittlei av at så fort det kommer en kritisk røst eller to, så skal noen si: Stakkars fattiglus, du er bare misunnelig!
|
|
|
#71 |
|
Epikur
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Dersom det plutselig ramlet inn en fet millionarv på konto, hadde vi kjøpt oss et hus i strøket, fortsatt nogenlunde som før. 80% ville kanskje vært å vurdere for oss begge.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 22-07-07 kl 12:13. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Kidding, right?
|
Det er jo selvsagt satt bort forlengst. Det er jo steg 1. Du skal ha MYE tid til å bedrive egne interesser i dette scenariet.
|
|
|
|
#73 |
|
Epikur
|
Nei, jeg kalte ikke dem arbeidsledig, jeg refererte til meg selv og at jeg aldri i livet ville klart å digge meg sjæl mer enn et par uker i slengen uten å føle meg syndig og skitten. :weberiansk moralistisk selvstraffende protestant:
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 21-07-07 kl 22:53. |
|
|
|
|
|
#74 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Samme her, jeg var arbeidsledig en måned da jeg var 20 år, for en forferdelig følelse av unyttiggjørelse. Jeg kunne ikke vært på evig ferie, men jeg ser helt klart at disse svært priviligerte damene har nok å fylle hverdagen sin med slik at det er meningsfylt for dem.
Det er bedre å vere lita og tøff, enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!) Gutt 2002 og jente 2005 Sist redigert av Harriet Vane : 21-07-07 kl 22:53. Årsak: rette den siterte teksten |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Ok - la oss snu det på hodet. *tankeeksperiment*
|
|
|
|
#76 |
|
Ferdig!
Her kommer garantert ikke noen millionarv på konto, men hadde det så hadde jeg ikke vurdert å bli hjemmeværende.
Tror nok kasnkje de rike hemmafruene tenker på det som et slags statussymbol :tenker høyt: "Mannen min tjener så mye at jeg ikke trenger jobbe. Vi har hushjelp og jeg kjøper Gucci til full pris allikevel". :missforstå meg rett her: |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Naturlig at kvinnen er hjemme (dn.no)Og bare så det er sagt, jeg er ikke ute etter å forsvare den aktuelle livsstilen som diskuteres altså; jeg ser at det kan virke sånn. Jeg bare kjeder meg og vil diskutere.
|
|
|
|
#78 |
|
Bedreviter
|
Mannen min ville nok ikke ønsket en permanent tilværelse som "hemmafru" noe mer enn meg – selv om han nok ville ha holdt ut lenger. (Han er mer vant til det, etter å ha hatt en jobbreisende kone i flere år.) Han ville nok heller ikke ønsket at jeg skulle ofre familien for karrieren i så stor grad som du antyder her, så svaret blir nok at verken herr eller fru Teofelia kommer til å gjøre kometkarriere som statsminister eller tjene en formue som skipsreder noen gang. I alle fall ikke før ungene har blitt store – da skal vi nok konvertere oss tilbake til våre gamle jeg som arbeidsnarkomane begge to igjen, tenker jeg. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Epikur
|
Bildet er ikke helt ulikt det som skjedde oss da jeg tok den jobben som jeg har nå. Bortsett fra at han ikke trappet mye ned. Han byttet stilling og slapp nattevakter og mange av kveldsvaktene. Dermed kunne jeg (for ikke så veldig veldig høy lønn) jobbe vettet av meg for folk og fedreland. Han ville ha styrt hjemmefrånnten glitrende på heltid, om det var det om å gjøre. han ville likt det bedre enn meg. Men han elsker jobben sin, tempoet, menneskene der, så han hadde nok ikke greid å kutte ut helt mer enn maks en lang permisjonsperiode.
|
|
|
#80 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg hadde nok ikke sluttet å jobbe om ektefellen hadde tjent bøttevis, da jeg liker å ha penger selv, hadde ikke klart å leve på ham.
|
![]() |
|
|