Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Og så er det snart jul igjen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-10-06, 20:33   #1
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Og så er det snart jul igjen

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Hvorfor er det rart at mor ikke feirer jul hvis far feirer jul? Skal man bare hoppe over på et annet livssyn og nye tradisjoner fordi mannen har disse tradisjonene? Når han selv forstår mine grunner for å ikke delta i julefeiringen?

"Rart" trenger ikke være synonymt med "galt". Ja, jeg synes det er rart om noen i en kjernefamilie feirer jul og resten ikke, fordi jeg oppfatter julefeiringen veldig som en felles familieting. Fordi, som sagt, jeg er vant til å "feire jul" ved å pynte huset, være sammen, spise god mat sammen, gi hverandre gaver og kose seg sammen, og jeg synes det er rart om ett av familiemedlemmene ikke skulle være med på det. Jeg mener ikke det er galt, men jeg mener det er rart. (Og upraktisk.)

Og det er vel ingen her som sier man må hoppe over på et annet livssyn fordi mannen har et annet livssyn. Men at man deler tradisjoner med hverandre, og blir enige om hvilke man ønsker å videreføre, det synes jeg er naturlig når man skaper en familie sammen.

Jeg mener ikke å kritisere deg, og jeg opplever ikke at det er det som skjer i denne tråden heller. Men du spurte om vi syntes situasjonen virker problematisk, og så svarer vi på hva vi eventuelt ser som problematisk. Greit nok det, vel?

Gammel 13-10-06, 20:43   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

"Rart" trenger ikke være synonymt med "galt". Ja, jeg synes det er rart om noen i en kjernefamilie feirer jul og resten ikke, fordi jeg oppfatter julefeiringen veldig som en felles familieting. Fordi, som sagt, jeg er vant til å "feire jul" ved å pynte huset, være sammen, spise god mat sammen, gi hverandre gaver og kose seg sammen, og jeg synes det er rart om ett av familiemedlemmene ikke skulle være med på det. Jeg mener ikke det er galt, men jeg mener det er rart. (Og upraktisk.)

Ja, for meg er FELLESSKAP det som er jul, ikke religion. En tid man kan bare sette seg ned og være sammen. Ser det er mange som stresser avgårde på kino osv i julen, men jeg syns faktisk at de dagene kan man bruke til samvær på en litt annerledes måte enn i den hektiske hverdagen.

Forøvrig så syns jeg at AC´s splittelse av familien i julen er veldig rart, jeg hadde heller svelgt en kamel (som å spise ribbe fremfor pinnekjøtt ) eller fem fremfor å la mine barn oppleve en splittet familie i det som for meg er den ENE skikkelige familiehøytiden.

Gammel 13-10-06, 20:47   #3
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Forøvrig så syns jeg at AC´s splittelse av familien i julen er veldig rart, jeg hadde heller svelgt en kamel (som å spise ribbe fremfor pinnekjøtt ) eller fem fremfor å la mine barn oppleve en splittet familie i det som for meg er den ENE skikkelige familiehøytiden.

Det er slik jeg også tenker.

Når vi feirer jul hos svigers leses ikke juleevangeliet opp og det fokuseres ikke på kristne verdier. Det er slik det er hos dem og vi er sammen om å være der. Selvfølgelig ville jeg helst hatt det på min måte, men det å være sammen er viktigst.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 20:52   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

…eller for å trekke den litt videre, litt merkelig at ikke mannen min velger å droppe julen og respekterer mitt syn for ikke å splitte familien.

Kanskje det er det at vi faktisk kompromisser denne ene tiden på året som gjør at vi ikke er en splittet familie på noen måte.

Jeg nekter å gå med på at det at vi ikke er sammen 100% av tiden en julaften i ny og ne splitter familien.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 21:18   #5
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Solveigmor, her.

Sitatet er fjernet.

Ja, for meg er det ikke et stort offer at mannen min tar med seg barna til svigers julaften. Her var vel poenget at familien skulle være samlet, og da måtte jo jeg nødvendigvis være med. Og det ER faktisk vanskelig for meg å delta i noe som jeg ikke føler er riktig, tradisjon eller ei.

Nå er ikke dette et faktisk dilemma, men jeg er litt fascinert i at det automatisk er jeg som burde lempe på min overbevisning for ikke å splitte familien, siden jul skal feires for enhver pris. Som sagt, dette er kun av hypotetisk interesse for meg. Jeg SKJØNNER at julefeiringen er viktig for mange, at den er årets høydepunkt, at det er tradisjoner. Alt jeg ber om er at du skjønner at det går an å ha andre syn på det, uten at man er et ondt menneske av den grunn.

Sist redigert av Nenne : 13-10-06 kl 23:12. Årsak: Solveigmor ba om fjerning av sitatet.
Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-10-06, 21:20   #6
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Du må for gjøre som du vil.
Bryr meg fint lite om hva andre gjør.

Men det jeg synnes litt rart er hvordan ungene blir å reagerer på dette?
Annen hvert år men jul og et år uten. Liksom.
"nei i år får dere ikke pakker og i år er det ikke jul"

Turbo er 3 år og driver alerede nå å snakker om julen, for da kommer tante og onkel og så får han masse godteri ,og så ønsker han seg en sark i julegave og sånt.

For meg handler ikke jule om jesus, det har den aldri gjort. For jesus er født i april\mai.
Men handler om god mat, familien samles, folk kommer fra fjernt og nær og man koser seg ilag.
Tror ikke vi har en eneste "jesus julepynt" men nisser hihi

Men hadde sikkert vært fint om dere startet deres egen tradisjon, eks dro på hytta eller noe sånt i julen. Var ilag og koste dere. Og spiste god mat hehe
Det vet jeg mange som gjør.
Noen har juletre noen har det ikke.
For da har ungene fått en tradisjon.
At i jula så drar man på ferie[hytta,fjellet what ever hehe] og koser seg
Jeg bare tenker masse rart nå hehe

For mannen min som er vant med ribbe på julaften så mener han mine og familien min sine tradisjoner med kaklun på julaften er hel håll i hode hihi
For på julaften skal man spise ekkel stygg ribbe

Sist redigert av Honda : 13-10-06 kl 21:25.
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:37.