|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
| Se resultatene: Tror du klimaendringene er menneskeskapt? | |||
| Ja |
|
57 | 63,33% |
| Nei |
|
1 | 1,11% |
| Ja, men jeg kjenner noen få som ikke gjør det |
|
15 | 16,67% |
| Nei og jeg kjenner noen får som er enige |
|
0 | 0% |
| Ja me jeg kjenner mange som ikke gjør det |
|
1 | 1,11% |
| Nei og de fleste rundt meg tror heller ikke på det |
|
0 | 0% |
| Brokkoli |
|
0 | 0% |
| Ja, men mye av endingene er også naturlige |
|
16 | 17,78% |
| Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?Jeg er enig med deg Guava. Det er mange som ikke forstår forskjellen på klima (over tid) og vær (punkterfaring). Noen iskalde vinterdager her gjør ikke at hele kloden får kaldere klima, eller at varmere vær totalt sett er fake. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Leser
|
Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Ja, så enkelt kan det sies.
|
|
|
#4 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Men altså, hvordan kan man IKKE merke at klima har forandret seg her i Norge også? Ikke like drastisk som i andre mer utsatte land, men det har jo skjedd ting her også. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Leser
|
Ja, jeg er enig. Og jeg tror det kommer til å komme en stor omveltning nå med tanke på hva folk synes. Men vi har vært "beskyttet" (<- ok, ikke helt bra ord, men ...) i forhold til mange andre land.
Tror Guava er helt enig med deg - hun bare påpeker at det er for mange sammenligninger mellom epler og pærer på begge sider. Kan godt være det gjøres i beste mening, men hvis side A gjør det åpner den for at side B gjør det (Jeg så en film i går som omhandlet en politiker som diktet opp en fiktiv skikkelse som var ment å skape empati og brukte denne skikkelsen til å få gjennom en lovendring. Legg merke til hvor mye journalistikk som er vinklet på denne måten: De bruker enkeltpersoner for å fremme saker, eller sannheter)
|
|
|
#6 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.
|
|
|
#7 |
|
|
Nemlig og der syndes det på begge sider. Mild vinter i fjor er ikke et godt argument for at menneskeskapte klimaendringer har kommet langt, like lite som at en sprengkald vinter er argument for det motsatte. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Mild vinter i fjor er et godt argument kun hvis det brukes som en del av statistikken over at slike vintre kommer oftere og oftere.
|
![]() |
| Trådverktøy | |
| Visningsmåter | |
|
|