Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Ja 57 63,33%
Nei 1 1,11%
Ja, men jeg kjenner noen få som ikke gjør det 15 16,67%
Nei og jeg kjenner noen får som er enige 0 0%
Ja me jeg kjenner mange som ikke gjør det 1 1,11%
Nei og de fleste rundt meg tror heller ikke på det 0 0%
Brokkoli 0 0%
Ja, men mye av endingene er også naturlige 16 17,78%
Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-22, 11:22   #1
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende.

De variasjonene vi erfarer, også de litt voldsomme er jo i stor grad naturlige. Vær og klima er ikke konstanter og derfor kan ikke det faktum at vintrene 2009 og 2010 var sprengkalde hverken bevise eller motbevise klimaendring. Det kan heller ikke en enkelt storm eller en ukes hetebølge som vi kjenner på kroppen.

I møte med skeptikerne er det nødvendig å møte folk på dette, for å i det hele tatt finne en inngang til samtale. Naturlig variasjon, også med ekstreme utslag har alltid eksistert og det skjer selvsagt nå også, men tendensen, gjennomsnittet, utvikling og statistikk viser dystre tall.
Det er hyppigheten på stormene som er skumle, hyppigheten på kraftige hetebølger og issmelting.

Jeg ser ofte i debatter med skeptikere at begge sider trekker fram punkterfaringer som argumenter og det funker dårlig.

Og ja, jeg har folk på FB som hver eneste kalde vinterdag legger ut morsomheter om klimaendringer.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 11:41   #2
Strå
Lesende

Strå sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med deg Guava. Det er mange som ikke forstår forskjellen på klima (over tid) og vær (punkterfaring). Noen iskalde vinterdager her gjør ikke at hele kloden får kaldere klima, eller at varmere vær totalt sett er fake.

Klima handler om de store trendene og endringene, mens været i dag er noe annet. Det er klimaet vi har tulla til, og det merkes allerede godt på været her og der.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 11:48   #3
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Strå, her.

Jeg er enig med deg Guava. Det er mange som ikke forstår forskjellen på klima (over tid) og vær (punkterfaring). Noen iskalde vinterdager her gjør ikke at hele kloden får kaldere klima, eller at varmere vær totalt sett er fake.

Klima handler om de store trendene og endringene, mens været i dag er noe annet. Det er klimaet vi har tulla til, og det merkes allerede godt på været her og der.

Ja, så enkelt kan det sies.

MEN jeg tror at grunnen til at så mange nordmenn er skeptiske til klimaendringen er nettopp at de ikke har merket det på været. I de landene hvor man er mye mer eksponert for klima er det nok flere som er overbevist. Australia har vært mye mer "på" naturvern etc og det tror jeg har en sammenheng med at de har en mye mer sårbarn natur og derfor merker ting "på kroppen". Det er leit, men sant: Det er mange som ikke tror på noe som helst før de får førstehands erfaring.

Gammel 04-07-22, 12:07   #4
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Ja, så enkelt kan det sies.

MEN jeg tror at grunnen til at så mange nordmenn er skeptiske til klimaendringen er nettopp at de ikke har merket det på været.

Men altså, hvordan kan man IKKE merke at klima har forandret seg her i Norge også? Ikke like drastisk som i andre mer utsatte land, men det har jo skjedd ting her også.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 14:18   #5
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Men altså, hvordan kan man IKKE merke at klima har forandret seg her i Norge også? Ikke like drastisk som i andre mer utsatte land, men det har jo skjedd ting her også.

Ja, jeg er enig. Og jeg tror det kommer til å komme en stor omveltning nå med tanke på hva folk synes. Men vi har vært "beskyttet" (<- ok, ikke helt bra ord, men ...) i forhold til mange andre land.

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Tror Guava er helt enig med deg - hun bare påpeker at det er for mange sammenligninger mellom epler og pærer på begge sider. Kan godt være det gjøres i beste mening, men hvis side A gjør det åpner den for at side B gjør det (Jeg så en film i går som omhandlet en politiker som diktet opp en fiktiv skikkelse som var ment å skape empati og brukte denne skikkelsen til å få gjennom en lovendring. Legg merke til hvor mye journalistikk som er vinklet på denne måten: De bruker enkeltpersoner for å fremme saker, eller sannheter)

Gammel 04-07-22, 13:18   #6
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende.

De variasjonene vi erfarer, også de litt voldsomme er jo i stor grad naturlige. Vær og klima er ikke konstanter og derfor kan ikke det faktum at vintrene 2009 og 2010 var sprengkalde hverken bevise eller motbevise klimaendring. Det kan heller ikke en enkelt storm eller en ukes hetebølge som vi kjenner på kroppen.

I møte med skeptikerne er det nødvendig å møte folk på dette, for å i det hele tatt finne en inngang til samtale. Naturlig variasjon, også med ekstreme utslag har alltid eksistert og det skjer selvsagt nå også, men tendensen, gjennomsnittet, utvikling og statistikk viser dystre tall.
Det er hyppigheten på stormene som er skumle, hyppigheten på kraftige hetebølger og issmelting.

Jeg ser ofte i debatter med skeptikere at begge sider trekker fram punkterfaringer som argumenter og det funker dårlig.

Og ja, jeg har folk på FB som hver eneste kalde vinterdag legger ut morsomheter om klimaendringer.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Edit: Ser at Strå har skrevet omtrent det samme.

Gammel 04-07-22, 13:22   #7
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Nemlig og der syndes det på begge sider. Mild vinter i fjor er ikke et godt argument for at menneskeskapte klimaendringer har kommet langt, like lite som at en sprengkald vinter er argument for det motsatte.

Det er dessverre der mye av debatten ligger, også blant mennesker med politisk makt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-22, 13:25   #8
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nemlig og der syndes det på begge sider. Mild vinter i fjor er ikke et godt argument for at menneskeskapte klimaendringer har kommet langt, like lite som at en sprengkald vinter er argument for det motsatte.

Det er dessverre der mye av debatten ligger, også blant mennesker med politisk makt.

Mild vinter i fjor er et godt argument kun hvis det brukes som en del av statistikken over at slike vintre kommer oftere og oftere.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.