Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Ja, men som gajamor sier så er de naturlige klimavariasjonene med på å dempe de menneskeskapte, de klimaendringene vi ser nå går i motsatt retning av hva de naturlige skulle tilsi.
De syklusene Gajamor nevner er naturlige, og det er det selvsagt ingen som benekter. Særlig ikke klimaforskere, de har jo vært kjent lenge, det er jo ingen hemmelighet at vi har hatt flere istider i løpet av kvartær f.eks, og at klimaet endres naturlig. Men det er jo ikke det som diskuteres, det som diskuteres er om de klimaendringene vi ser, med økte temperaturer og mer ekstremvær (i gjennomsnitt de siste 5-7 tiår), er mennekskeskapte eller naturlige. Ikke om de naturlige klimasyklusene eksisterer.
At temperaturen i atmosfæren og havet øker er det ikke tvil om. Det er ikke på grunn av, men på tross av naturlige klimaendringer.
Er langvarige vulkanutbrudd med på å dempe? Det er stikk motsatt av hva jeg har lest, men jeg er ikke fagperson. Jeg har trodd, basert på lesing at slike naturlige endringer kan eskalere de menneskeskapte. Veldig bra om det er Feliz
|