Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Opprinnelig lagt inn av Guava, her.
De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende.
De variasjonene vi erfarer, også de litt voldsomme er jo i stor grad naturlige. Vær og klima er ikke konstanter og derfor kan ikke det faktum at vintrene 2009 og 2010 var sprengkalde hverken bevise eller motbevise klimaendring. Det kan heller ikke en enkelt storm eller en ukes hetebølge som vi kjenner på kroppen.
I møte med skeptikerne er det nødvendig å møte folk på dette, for å i det hele tatt finne en inngang til samtale. Naturlig variasjon, også med ekstreme utslag har alltid eksistert og det skjer selvsagt nå også, men tendensen, gjennomsnittet, utvikling og statistikk viser dystre tall.
Det er hyppigheten på stormene som er skumle, hyppigheten på kraftige hetebølger og issmelting.
Jeg ser ofte i debatter med skeptikere at begge sider trekker fram punkterfaringer som argumenter og det funker dårlig.
Og ja, jeg har folk på FB som hver eneste kalde vinterdag legger ut morsomheter om klimaendringer.
Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.
Edit: Ser at Strå har skrevet omtrent det samme.