Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?
Ja 57 63,33%
Nei 1 1,11%
Ja, men jeg kjenner noen få som ikke gjør det 15 16,67%
Nei og jeg kjenner noen får som er enige 0 0%
Ja me jeg kjenner mange som ikke gjør det 1 1,11%
Nei og de fleste rundt meg tror heller ikke på det 0 0%
Brokkoli 0 0%
Ja, men mye av endingene er også naturlige 16 17,78%
Deltakere: 90. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-07-22, 13:18   #16
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tror du klimaendringene er menneskeskapt?

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

De av oss som snakker om begge deler er ikke der at klimaendringer benektes eller at naturlige endringer overdrives. Det handler for min del mer om hvordan jeg synes debatten ofte blir helt misvisende.

De variasjonene vi erfarer, også de litt voldsomme er jo i stor grad naturlige. Vær og klima er ikke konstanter og derfor kan ikke det faktum at vintrene 2009 og 2010 var sprengkalde hverken bevise eller motbevise klimaendring. Det kan heller ikke en enkelt storm eller en ukes hetebølge som vi kjenner på kroppen.

I møte med skeptikerne er det nødvendig å møte folk på dette, for å i det hele tatt finne en inngang til samtale. Naturlig variasjon, også med ekstreme utslag har alltid eksistert og det skjer selvsagt nå også, men tendensen, gjennomsnittet, utvikling og statistikk viser dystre tall.
Det er hyppigheten på stormene som er skumle, hyppigheten på kraftige hetebølger og issmelting.

Jeg ser ofte i debatter med skeptikere at begge sider trekker fram punkterfaringer som argumenter og det funker dårlig.

Og ja, jeg har folk på FB som hver eneste kalde vinterdag legger ut morsomheter om klimaendringer.

Ja, dette handler om misforståelser når det gjelder vær og klima. Vær er endringer fra dag til dag, eller sesong til sesong. Klima er "gjennomsnittsværet" i løpet av en 30-årsperiode. Hvis man ikke legger det samme til grunn så sammenligner man epler og pærer.

Edit: Ser at Strå har skrevet omtrent det samme.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:00.