Sv: Er jeg virkelig rasist?
Jeg synes ikke man er rasist om man sier "neger". Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger. Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert.
Jeg synes faktisk "neger" er bedre enn "svart". "Svart" blir for meg helt feil. Mulig det er helt greit å si "black" på engelsk, men ikke på norsk... Hvis man skal snakke om at ord er assossiert med noe negativt, så har faktisk "svart" to betydninger. Det er ikke bra hvis noen kaller meg for "svart", for å si det slik.
Så egentlig synes jeg "neger-debatten" er tullete og veldig preget av engelsk (amerikansk?) språk og tankegang, det lar seg ikke uten videre overføre til norsk. Men den har likevel fått meg til å tenke - hvorfor må jeg absolutt betegne folk med hudfarge eller rase? Hvorfor må jeg absolutt si at noen er en "neger"? Burde ikke hudfargen være uvesentlig? Og dess mer jeg tenker over det, dess mer ser jeg at "neger" er et fullstendig unødvendig ord, ja kanskje er det til og med rasistisk å føle behov for å bruke det. Jeg bestrever meg nå på å bruke "rasenøytrale" beskrivelse, og det kjennes faktisk godt. 
|