Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-08-07, 13:49   #11
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Jeg synes ikke man er rasist om man sier "neger". Man trenger heller ikke være uviten og dum fordi man ikke har fått med seg at "neger" ikke er allment akseptert lenger. Men hvis man fortsetter å insistere på at man VIL bruke "neger" - uansett hva andre måtte mene - da begynner det å tendere... I beste fall er man lite reflektert.

Jeg synes faktisk "neger" er bedre enn "svart". "Svart" blir for meg helt feil. Mulig det er helt greit å si "black" på engelsk, men ikke på norsk... Hvis man skal snakke om at ord er assossiert med noe negativt, så har faktisk "svart" to betydninger. Det er ikke bra hvis noen kaller meg for "svart", for å si det slik.

Så egentlig synes jeg "neger-debatten" er tullete og veldig preget av engelsk (amerikansk?) språk og tankegang, det lar seg ikke uten videre overføre til norsk. Men den har likevel fått meg til å tenke - hvorfor må jeg absolutt betegne folk med hudfarge eller rase? Hvorfor må jeg absolutt si at noen er en "neger"? Burde ikke hudfargen være uvesentlig? Og dess mer jeg tenker over det, dess mer ser jeg at "neger" er et fullstendig unødvendig ord, ja kanskje er det til og med rasistisk å føle behov for å bruke det. Jeg bestrever meg nå på å bruke "rasenøytrale" beskrivelse, og det kjennes faktisk godt.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:34.