Sv: Lærerstreiken
Opprinnelig lagt inn av My, her.
Dette er vel ikke noe særegent for lærere. Dette tror jeg folk i mange yrkesgrupper opplever. Leger, journalister, politikere, saksbehandlere innen offentlig forvaltning (byggesak etc), yrkessjåfører, arkitekter, byplanleggere, barnevern, UDI ... Min rekord er da jeg jobbet i miljøavdelingen hos (daværende) Fylkesmannen, avdelingen som hadde ansvar for rovviltforvaltning. Det hjalp ikke å si at jeg jobbet i gruppa for avfall og forurensing, og overhodet ikke hadde noen ting med fellingstillatelser for ulv og gaupe å gjøre.
Folk mener en hel masse om fagområdet jeg jobber med nå også. Mange har Løsnignen TM, etter å ha lest diverse tabloide saker i media, og mansplainer for meg hvorfor vi bare må slutte å bygge på kvikkleire, eller bare kan pumpe litt salt nedi bakken.
Joda, det er sikkert mange som opplever andres synsemening om sitt fagområde. Kan bare tenke meg hvordan de som jobber i kraftselskaper har det nå. 
Likevel virker det som terskelen er bittelitt lavere for å påberope seg innsidekjennskap om hvordan det er å utøve yrket sitt i allmenne samfunnsinstitusjoner som skolen enn på mange andre arbeidsplasser. Man har faktisk begrenset innsikt i hvordan det er å jobbe som lærer selv om man har vært elev eller forelder til en elev. Jeg vil tippe man også møter på mye av det samme i helsesektoren når det gjelder de som har erfaring som pasient/pårørende. Selvsagt er elev-/pasient-perspektivet viktig når man diskuterer kvaliteten i tjenestene, men mindre relevant når det er snakk om arbeidsvilkår for dem som jobber der.