Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreiken

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-09-22, 12:44   #201
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lærerstreiken

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg er ikke udelt positiv til mer digitalisering, verken som lærer eller forelder. Flipped classroom er en fantastisk mulighet hvis man bruker det riktig, men det er også greit å være bevisst på at det innebærer at jeg gjør jobben min to ganger og får betalt for én. Jeg bruker mye MYE men har full forståelse for at ikke alle lærere orker/vil/kan det.

Med den muligheten det ligger i å digitalisere opplæring, så tenker jeg at det burde være mulig å opprette en form for databank hvor de som er aller flinkest til å lære bort, lager opplæringsmateriale. Dette materialet kan elevene få tilgang til (både på skolen og hjemmefra), og så kan læreren brukes til å gi individuell hjelp til hver enkelt elev.

Jeg kan ikke forstå hvorfor hver enkelt lærer skal lage sitt digitale opplegg. Det burde da vært bedre å ha mange forskjellige opplegg tilgjengelig, slik at opplegget kan tilpasses forskjellige måter å lære på?

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 12:49   #202
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Færre elever per lærer betyr flere lærere. Og det ligger ikke en ubrukt pott av dem noe sted, for å si det forsiktig.

Gammel 17-09-22, 12:49   #203
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille meg, her.

Jeg kan ikke forstå hvorfor hver enkelt lærer skal lage sitt digitale opplegg. Det burde da vært bedre å ha mange forskjellige opplegg tilgjengelig, slik at opplegget kan tilpasses forskjellige måter å lære på?

Vi kan heldigvis enn så lenge bestemme selv hvordan vi underviser i klasserommet. Den dagen det blir borte så slutter jeg.

Når det er sagt så finnes det jo et hav av opplegg tilgjengelig på for eksempel Youtube som kan brukes i matte som er et av mine fa. Jeg gjør ofte, enten til de som er veldig gode eller de som henger etter eller sliter.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 14:17   #204
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi kan heldigvis enn så lenge bestemme selv hvordan vi underviser i klasserommet. Den dagen det blir borte så slutter jeg.

Jeg syns det er svært uheldig om hver enkelt lærer skal kunne bestemme hvordan man underviser i klasserommet. Burde man ikke også innenfor skoleverket være opptatt av hva som er den mest effektive måten å undervise på? Hva som gir best resultat, ikke hvilken metode man selv mener er best? I de fleste andre yrker er det å være fleksibel og å kunne ta til seg ny og oppdatert kunnskap, et krav for å kunne fortsette i jobben.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at det å skulle ha standard klasseromsundervisning med ca 30 elever med til dels stor forskjell i både evner og motivasjon, er svært utfordrende. Man kan ikke legge nivået for høyt, for da faller mange av. Og legger man nivået for lavt, så faller andre deler av elevgrupperingen av.

Med digitale verktøy som standard, så kunne man tilpasset undervisningen bedre, og heller hatt mer tid til å hjelpe hver enkelt elev.

Når det er sagt så finnes det jo et hav av opplegg tilgjengelig på for eksempel Youtube som kan brukes i matte som er et av mine fa. Jeg gjør ofte, enten til de som er veldig gode eller de som henger etter eller sliter.

At det finnes massevis av digitale opplegg betyr ikke at det er enkelt for en demotivert elev å finne dette, og det betyr heller ikke at kvaliteten alltid er tilstrekkelig. Det er kjempeflott at du har lett fram undervisningsmateriale som er tilpasset den enkelte elevs behov, men jeg syns det er merkelig at ikke dette er noe skoleverket i mye større grad utnytter.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 14:36   #205
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns det er svært uheldig om hver enkelt lærer skal kunne bestemme hvordan man underviser i klasserommet. Burde man ikke også innenfor skoleverket være opptatt av hva som er den mest effektive måten å undervise på? Hva som gir best resultat, ikke hvilken metode man selv mener er best? I de fleste andre yrker er det å være fleksibel og å kunne ta til seg ny og oppdatert kunnskap, et krav for å kunne fortsette i jobben.

Korriger meg gjerne om jeg tar feil, men jeg har forstått det slik at det å skulle ha standard klasseromsundervisning med ca 30 elever med til dels stor forskjell i både evner og motivasjon, er svært utfordrende. Man kan ikke legge nivået for høyt, for da faller mange av. Og legger man nivået for lavt, så faller andre deler av elevgrupperingen av.

Med digitale verktøy som standard, så kunne man tilpasset undervisningen bedre, og heller hatt mer tid til å hjelpe hver enkelt elev.

At det finnes massevis av digitale opplegg betyr ikke at det er enkelt for en demotivert elev å finne dette, og det betyr heller ikke at kvaliteten alltid er tilstrekkelig. Det er kjempeflott at du har lett fram undervisningsmateriale som er tilpasset den enkelte elevs behov, men jeg syns det er merkelig at ikke dette er noe skoleverket i mye større grad utnytter.

Jeg har mange ganger både laget egne digitale instruksjonsvideoer og også brukt andres. Felles for begge typer, er at elevene følger ekstremt mye dårligere med og får med seg utrolig mye mindre enn når jeg underviser dem direkte i klasserommet. Ikke undervurder det menneskelige møtet! Ikke undervurder hva spørsmål fra elevene underveis i gjennomgangen har å si for å avdekke feiloppfatninger hos mange av de som sitter der.

Digital undervisning kan aldri erstatte direkte undervisning, men den kan være til hjelp når man ikke har nok mennesker til å gi alle undervisning på eget nivå.

Det er de menneskelige møtene at den store utviklingen skjer.

Gammel 17-09-22, 14:57   #206
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et kroneksempel på en kommentar som får meg til å ville slutte som lærer og aldri, aldri, aldri gå inn i et klasserom igjen, slik at jeg bare kan trekke på skuldrene av slike skråsikre, uvitende kommentarer.

Lærere ER fleksible og vi TAR faktisk til oss ny kunnskap, vi ER opptatt av å utvikle oss. Og FORDI vi er opptatt av hva som er den beste måten å undervise på, aksepterer vi ikke noe annet enn at hver enkelt lærer kan velge selv det som passer for SIN klasse og seg selv.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 15:05   #207
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil også bare få si at det er ingen forskning som entydig viser at digitale verktøy gir best læringsutbytte, så det hadde vært veldig spennende å vite hvilken kunnskap du baserer påstandene dine på, Lille Meg.

Gammel 17-09-22, 15:29   #208
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er et kroneksempel på en kommentar som får meg til å ville slutte som lærer og aldri, aldri, aldri gå inn i et klasserom igjen, slik at jeg bare kan trekke på skuldrene av slike skråsikre, uvitende kommentarer.

Lærere ER fleksible og vi TAR faktisk til oss ny kunnskap, vi ER opptatt av å utvikle oss. Og FORDI vi er opptatt av hva som er den beste måten å undervise på, aksepterer vi ikke noe annet enn at hver enkelt lærer kan velge selv det som passer for SIN klasse og seg selv.

Jeg ble så oppgitt over det som ble skrevet at jeg måtte sitte på hendene mine litt. Takk for at du setter ord på dette

Gammel 17-09-22, 16:07   #209
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble så oppgitt over det som ble skrevet at jeg måtte sitte på hendene mine litt. Takk for at du setter ord på dette

Helt enig. Kjenner jeg koker inni meg.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 16:13   #210
vixen

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere blir så sinte over det. Jeg synes det er kjempebra at klasserommene åpnes mer opp. Det er mer jobbing trinnvis, tolærersystem, teamarbeid nå og mer fokus på utvikling enn før da vi gikk på skolen. Den helt autonome læreren som eier klassen er jo heldigvis ikke målet lenger. Vi jobbet mye med det samme i Nav og vi gjør det nå der jeg jobber med miljøterapauter. Ny forskning kommer og vi må hele tiden utvikle oss og kanskje endre oss. Dette betyr jo ikke at alle må bli like på noe vis.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 16:17   #211
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor dere blir så sinte over det. Jeg synes det er kjempebra at klasserommene åpnes mer opp. Det er mer jobbing trinnvis, tolærersystem, teamarbeid nå og mer fokus på utvikling enn før da vi gikk på skolen. Den helt autonome læreren som eier klassen er jo heldigvis ikke målet lenger. Vi jobbet mye med det samme i Nav og vi gjør det nå der jeg jobber med miljøterapauter. Ny forskning kommer og vi må hele tiden utvikle oss og kanskje endre oss. Dette betyr jo ikke at alle må bli like på noe vis.

Det er ingenting av det du skriver som opprører meg, for det er sånn er å jobbe i skolen. Men den dagen noen skal fortelle meg hva slags metode jeg skal bruke for å lære det bort så forsvinner jeg fra skolen.

Gammel 17-09-22, 16:18   #212
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg/vi reagerer på har jo absolutt ingenting med dette å gjøre!

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 16:18   #213
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Hvis noen tror at man kan gå inn i ulike klasser å gjøre akkurat det samme med samme resultat, så har man virkelig ikke forstått noe av hva det vil si å undervise.

Gammel 17-09-22, 16:22   #214
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Med all respekt, Lille Meg, her aner du ikke hva du snakker om. Hva som er den mest effektive måten å undervise på? For hvem, spør jeg. Og i hvilken kontekst?

Det finnes ingen entydige svar på hva som er «effektiv undervisning». Rett og slett fordi læring er en særdeles kompleks prosess, som er høyst individuell. Å finne bevis for hvordan én enkelt faktor - som undervisningsmetode - påvirker læringsutbytte, er nærmest umulig. (Og joda, hvis du googler, så finner du Hatties effektstudier, som fikk stor påvirkning på norsk skole da den kom, men som er svært omdiskutert i dag.) Det er blant annet derfor lærerplanen ikke sier noe om metode, bare mål for opplæringen.

Selv om det er umulig å gi et one size fits all-svar på hva som er effektiv undervisning (det lugger litt bare å skrive «effektiv undervisning», i grunnen, men jeg forutsetter at du snakker om kvalitativt god undervisning), så vet vi ganske mye om hvilke forutsetninger som fremmer læring. Motivasjon, for eksempel, er en viktig faktor. Å få tilbakemeldinger på det man har gjort og hva man bør gjøre videre, er en annen. At elevene deltar aktivt i egne læringsprosesser og at undervisningen er variert, er også viktige nøkler. Og selvsagt at elevene er en del av et trygt sosialt samspill.

Alle lærere kan dette. Det er en del av nøkkelkompetansen. (Og med «alle» inkluderer jeg ikke de unntakene som aldri skulle vært i et klasserom. I et yrke som teller så mange individer, vil de alltid finnes, dessverre.) Når det kommer ny og oppdatert kunnskap om hva som fremmer læring, så kan du banne på at alle lærere blir oppdatert på det. Det er en del av den felles profesjonsutviklingen som foregår på alle skoler. (Det er blant annet sånne ting de utskjelte planleggingsdagene brukes til, for eksempel).

Det med variasjon er et artig poeng, forresten. Det i seg selv antyder jo at det er en fordel at undervisningen er ulik avhengig av kontekst. Lærere i Norge har det som kalles metodefrihet. Det handler om at på et relevant styringsnivå - det kan være i hvert klasserom, på skolenivå eller i en kommune - så skal det tas pedagogiske beslutninger om hva slags undervisningsmetode som passer best for våre elever, i vårt fag, på vår skole, i vårt lokalmiljø, akkurat nå. Det passer også som hånd i hanske med at alle elever i Norge har rett til tilpasset opplæring, (nei, ikke individuelt, det er en vanlig misforståelse, men på gruppenivå). Det handler nemlig om å tilrettelegge med varierte vurderingsformer, læringsressurser, læringsarenaer og læringsaktiviteter slik at alle får tilfredsstillende utbytte av opplæringen. Så digitale undervisningsmetoder, som du nevner som eksempel, er vel og bra, der hvor det passer. Men ikke for alle, alltid. Dog er jeg enig med deg i én ting, og det er at det er masse mer potensiale å hente i bruk av digitale verktøy i undervisning og læring, og jeg er sikker på at vi vil kunne hente ut mye mer differensiering både i nivå og læringsstil her i fremtiden.

Så uheldig at hver enkelt lærer bestemmer hvordan hen planlegger og utfører sin undervisning? På ingen måte. Det ville tvert i mot vært svært uheldig dersom undervisningen ble standardisert langt unna de elevene den skal treffe. Det er jo nettopp dette som er spesialkompetansen til lærerne! Å finne de riktige undervisningsmetodene til mine elever og mitt fag her og nå, som bidrar til motivasjon, aktivitet, variasjon, gode tilbakemeldinger og et trygg og godt sosialt samspill. Og det er derfor vi ikke kan hanke folk inn fra gata og slenge dem inn i klasserommene. Det er et fag, goddammit! En stolt profesjon med lange tradisjoner, som blir mer og mer kunnskapsbasert hele tiden.

Gammel 17-09-22, 16:23   #215
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Men jeg synes fortsatt streiken burde ende nuh, da.

Gammel 17-09-22, 16:24   #216
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Men jeg synes fortsatt streiken burde ende nuh, da.

Ja det er jeg HELT enig i.

Gammel 17-09-22, 16:51   #217
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Takk!

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-09-22, 16:52   #218
Input

Input sin avatar

Standard

Det er ikke det at det kommer ny forskning og at jeg må utvikle meg som gjør meg sint, for det er noe av det jeg virkelig elsker med jobben min. Det som gjør meg sint er den ufattelig nedlatende holdningen Lille meg utviser.

Hvis noen tror at man kan gå inn i ulike klasser å gjøre akkurat det samme med samme resultat, så har man virkelig ikke forstått noe av hva det vil si å undervise.

Det er nettopp det som er så viktig å forstå. Jeg har hvert år minst to klasser på samme nivå samtidig, og jeg har aldri samme undervisning i begge klassene selv om vi har om samme tema (det hadde spart meg for enormt mye tid om jeg bare ga lang f i at det ikke funker). Når jeg planlegger undervisningen min, tenker jeg gjennom så utrolig mange faktorer, og særlig hva som fungerer for hvilke elever og hva som ikke gjør det, jeg slår opp i forskningslitteratur hver eneste dag, jeg diskuterer med kolleger hver eneste dag, jeg evaluerer meg selv og det jeg gjør hver eneste dag. Jeg leser ny forskning, kjøper faglitteratur for egne penger (selv om jeg kunne fått det på jobben, men fordi jeg lærer mer når jeg kan notere i margen, vil jeg eie det selv), jeg går frivillig på kurs selv om det gir meg mindre tid til alle de andre tingene jeg må gjøre. Og da blir jeg rett og slett utrolig lei meg og sint når noen får seg til å skrive dette:

Sitat:

Burde man ikke også innenfor skoleverket være opptatt av hva som er den mest effektive måten å undervise på? Hva som gir best resultat, ikke hvilken metode man selv mener er best? I de fleste andre yrker er det å være fleksibel og å kunne ta til seg ny og oppdatert kunnskap, et krav for å kunne fortsette i jobben.

For det er en så voldsom nedvurdering av det jeg driver med. Jeg sleit litt med å forklare hva slags holdninger, kommentarer og diskusjoner om yrket mitt som gjør meg lei, oppgitt og umotivert, men denne kommentaren er virkelig et prakteksemplar. Jeg orker det bare ikke.

Og PS: Digitale verktøy er standarden i norske skoler i dag. Det er påtvunget blant annet av læreplanen.

Gammel 17-09-22, 17:14   #219
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Uten sammenlikning forøvrig.

Heller ikke kirurgen som opererte bort kreften på nesa mi kunne bruke den eksakt samme metoden på oss fire som var der til operasjon den dagen. Selv om målet var det samme.

Vi er ikke roboter, og det er i svært få yrker man kan gjøre eksakt det samme hver gang i alle situasjoner.

Gammel 17-09-22, 18:19   #220
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Færre elever per lærer betyr flere lærere. Og det ligger ikke en ubrukt pott av dem noe sted, for å si det forsiktig.

Nei. Det mener jeg ikke heller. Det er jo dette jeg mener med at det er strukturelle problemer i norsk skole. Og problemer som ligger over hver enkelt skole.

PS: Digitale verktøy er standarden i norske skoler i dag. Det er påtvunget blant annet av læreplanen.

Jeg burde ha uttrykt meg tydeligere: Jeg mente ikke at elevene skulle ha hver sin ipad (Selv om det også kan ha sine fordeler). Et konkret eksempel er muligheten for elever som er syke å streame av undervisningen. Så vidt jeg vet er det i dag ingen standardisert måte å gjøre dette på slik at feks lærere er skjermet mot opptak. (Helse Norge har jo også samme utfordring mtp AMK - der har de enda problemer med å sende data fra ambulansene over til sykehusene.)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:11.