|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?
Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???
![]() |
#2 |
Ringskrømt
|
Herlighet, gjør du deg bare dum? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.
![]() |
#4 |
Ringskrømt
|
Visst siterte jeg riktig. Det virker som du håner litt i det innlegget, at du er på bølgelengde med ack, at du fremdeles har problemer med å forstå hva vi prøver å fortelle deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er jeg virkelig rasist?Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig. Men nå ser jeg jo at det også kan være at du fniser over at du er flink til å gå forbi dem uten å kjøpe dem, og at resten bare var en saksopplysning.
![]() |
#6 |
|
![]() |
#7 |
flisespikker
|
Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg
![]() |
#8 |
|
Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon. Og har ikke noe problemer med definisjonen i det hele tatt.
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Lille*My påpekte at ordet ikke brukes offisielt, og jeg vil si leksikonartikkelen du siterte støtter den påstanden.
![]() |
#10 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg sa at det ikke lenger brukes i offisiell sammenheng, men at det fortsatt henger igjen i dagligtalen hos mange.
![]() |
#11 |
Borte
|
Kanskje du ville forstått hva "Det brukes ikke lenger offisielt" betød om du opptrappet leksikonbruken din en smule.
![]() |
#12 |
|
Kanskje jeg skulle lese leksikonet fremfor alle krimbøkene jeg leser! *hmm* God ide!!
![]() |
Trådverktøy | |
Visningsmåter | |
|
|