Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 10:10   #1
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg skjønner meg ikke helt på deg.

I det ene øyeblikket er du kjempeforståelsesfull og ivrig etter å lære, i det neste virker det som du synes det er urettferdig at det ikke er greit å si neger lenger.

Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???

Jeg skjønner at det er mye du ikke skjønner.

Gammel 24-08-07, 10:12   #2
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Og dette klarte du å dra ut av at jeg går forbi sjokoladebollene i butikken, frustrert over at jeg ikke bør kjøpe dem???

Jeg skjønner at det er mye du ikke skjønner.

Herlighet, gjør du deg bare dum?

Jeg har da lest samtlige innlegg fra deg i denne diskusjonen. Innlegg 309 understreker mitt poeng.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:24   #3
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Herlighet, gjør du deg bare dum?

Jeg har da lest samtlige innlegg fra deg i denne diskusjonen. Innlegg 309 understreker mitt poeng.

At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet. Jeg regner jo med at de stedene det er sluttet å bruke/eller hvor man foretrekker andre ord, bla. er i Norge. Ikke noe problemer med det, jeg. For all del. At du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

Gammel 24-08-07, 10:28   #4
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At du ikke kan quote riktig gjør meg dum. Ja jøss! DEN er jeg med på.

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet. Jeg regner jo med at de stedene det er sluttet å bruke/eller hvor man foretrekker andre ord, bla. er i Norge. Ikke noe problemer med det, jeg. For all del. At du ikke skjønner hva jeg mener kan jeg desverre ikke gjøre noe med.

Visst siterte jeg riktig. Det virker som du håner litt i det innlegget, at du er på bølgelengde med ack, at du fremdeles har problemer med å forstå hva vi prøver å fortelle deg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:29   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig. Men nå ser jeg jo at det også kan være at du fniser over at du er flink til å gå forbi dem uten å kjøpe dem, og at resten bare var en saksopplysning.

Gammel 24-08-07, 10:31   #6
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig.

Men det var jo ikke meningen.. Jeg satte inn smilyen som en kommentar til den siste setningen min hvor jeg påstod at jeg ikke kjøpte sjokoladeboller.

Forøvrig har jeg aldri brukt uttrykket negerboller eller afrikaboller på det. Hørte det første gang da jeg var 15-16 år tror jeg, og skjønte ikke sammenhengen.

Gammel 24-08-07, 10:31   #7
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I innlegg 309 understrekte jeg bare at ordet ikke er sluttet helt å bruke. Jeg sier jo ikke noe der om at jeg synes det er greit, men at i 1998 var det fremdeles et ord i vokabularet vårt. Så vidt jeg kan lese så har jeg vel ikke noe sted der skrevet at JEG bruker det på grunnlag av leksikonet. Hele innlegget var et direkte svar til innlegg 306, hvor jeg påpekte at det ingen steder i mitt leksikon står at det offisielt er sluttet å bruke ordet.

Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg ) er en rasistisk og nedsettende betegnelse.

Gammel 24-08-07, 10:36   #8
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg ) er en rasistisk og nedsettende betegnelse.

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon. Og har ikke noe problemer med definisjonen i det hele tatt.

Gammel 24-08-07, 10:38   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon.

Lille*My påpekte at ordet ikke brukes offisielt, og jeg vil si leksikonartikkelen du siterte støtter den påstanden.

Gammel 24-08-07, 10:40   #10
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det.

Jeg sa at det ikke lenger brukes i offisiell sammenheng, men at det fortsatt henger igjen i dagligtalen hos mange.

Det er ikke bare ord som brukes i offisiell sammenheng som står i leksikon. Selv om man har sluttet å bruke det offisielt, på grunn av at det har et nedsettende og rasistisk innhold, betyr ikke det at det har opphørt å eksistere.

Gammel 24-08-07, 10:40   #11
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon. Og har ikke noe problemer med definisjonen i det hele tatt.

Kanskje du ville forstått hva "Det brukes ikke lenger offisielt" betød om du opptrappet leksikonbruken din en smule.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:41   #12
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Kanskje du ville forstått hva "Det brukes ikke lenger offisielt" betød om du opptrappet leksikonbruken din en smule.

Kanskje jeg skulle lese leksikonet fremfor alle krimbøkene jeg leser! *hmm* God ide!!

Nei, takke meg til google.

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:15.