Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 11:26   #341
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Nei for meg er det helt i orden at de i offentligheten har sluttet å kalle negere for negere, men JEG trenger ikke å bry meg om det. Jeg kan snakke sånn jeg vil til de jeg kjenner fortsatt. Og de aller fleste jeg kjenner sier fortsatt neger (uten å mene noe stygt med det), men det er ikke dermed sagt at de ikke er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer.

Da er det vel helt i orden at jeg kaller det ignorant idiot. Det er nemlig ikke vondt ment, bare en saksopplysning.

Sånne argumenter minner meg om mobbere som forklarer ertingen sin som "jeg spøkte jo bare". Så lenge den som blir utsatt for "spøken" ikke er enig, så er det en dårlig spøk.

Forøvrig er jeg villig til å røyke fredspipe med Maggie, jeg tror ikke du er så ille - du bare setter ting langt ut på spissen.

*spiste masse n***boller i 13-15-årsalderen tidlig og midt på 1990-tallet*
Men nå fikk jeg veeldig lyst på sjokoladeskumbollene det var bilde av for noen sider siden.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:39   #342
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har trodd det var tull, men nå jeg bare spørre:

Har det noen gang vært vanlig å kalle sjokoladeboller for negerboller?
Jeg er 35 og har aldri hørt det uttrykket.

Dere som ikke har fått med dere at negeordet ikke er særlig populært: det er jo ikke lenge siden det var blest om dette i media og VG slo det stort opp på førstesiden:
Pippi Langstrømpes pappa er ikke lenger negerkonge, men sydhavskonge. Egners sang om negergutten Boa skulle trekkes fra bøkene etter ønske fra Egners familie.

Det sto til og med på pakken, gjorde det ikke?

Ellers het negergutten "Hoa". Jeg synes det er litt trist med den sangen, for jeg har så gode minner med den (vi pleide å leke den i barnehagen, og Hoa var helterollen som alle ville spille). Den er også på storebrors yndlingsCD, og vi hopper ikke over sangen.

Gammel 24-08-07, 11:41   #343
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men nå fikk jeg veeldig lyst på sjokoladeskumbollene det var bilde av for noen sider siden.

De er veldig gode. Det er også overraskende lite kalorier i dem, så man kan spise dem med god samvittighet. :sporer helt av:

Gammel 24-08-07, 11:42   #344
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De fleste har nok samme forhold til hoa hottentott som deg Tangina, men jeg skjønner godt at familien til Egner vil ha den ut, av redsel for at den skal sette forfatteren i et dårlig lys hos de nyere generasjoner.

Den har nok rett og slett gått ut på dato og ville neppe blitt skrevet slik i dag.

Sist redigert av My : 24-08-07 kl 11:48.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:44   #345
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

De fleste har nok samme forhold til hoa hottentott som deg Tangina, men jeg skjønner godt at familien til Egner vil ha den ut, av redsel for at den skal sette forfatteren i et dårlig lys hos de nyere generasjoer.

Den har nok rett og slett gått ut på dato og ville neppe blitt skrevet slik i dag.

Ja, jeg er også sikker på at Egner aldri ville skrevet den sånn i dag.

Gammel 24-08-07, 11:45   #346
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har trodd det var tull, men nå jeg bare spørre:

Har det noen gang vært vanlig å kalle sjokoladeboller for negerboller?
Jeg er 35 og har aldri hørt det uttrykket.

Jeg ante heller ikke at sjokoladeboller ble kalt noe annet enn sjokoladeboller.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:51   #347
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Ellers het negergutten "Hoa".

Ok. :redigerer:

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:53   #348
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Du sier det sikkert varmt og kjærlig. JA det kan det faktisk være.

Eh nei. Jeg synes ikke det. Nei vel, men det synes jeg.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du driter i hva "de" mener.

Hvor jobbet du sa du? I mottaksskranken for slaveimport? USA 1850? JA, hvor ellers?

Jeg er i grunnen enig med Skremmern. ack og vennene hennes er ikke ordentlige personer. For det finnes ikke slike mennesker, gjør det ?

Ja, tenk om det finnes andre typer mennesker enn dere selv. Gud a meg for en krise.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:55   #349
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ack, kan du ikke svare på hvorfor det er så viktig for deg å få fortsette å si neger på tross av at det oppfattes nedlatende og rasistisk?

Hvorfor vil du aldri slutte å bruke ordet neger?

Gammel 24-08-07, 11:55   #350
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det veldig diskriminerende å kalle ack for en røding?

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:57   #351
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Er sikker på at ack kun provoserer for å provosere. Typisk nettroll.
Atpåtil titulerer h*n seg som neger. Det er tåpelig.

Jeg er ikke noe nettroll. HVorfor er det tåpelig med neger som tittel? Det er jo det jeg har fått høre hele livet. "åååå, du er så heldig, du ser ut som en neger". "jøss, hvor har du vært i sommer da, du er jo neger jo?". Helt fra jeg bare var barnet har jeg hørt dette, så hvorfor ikke?

Gammel 24-08-07, 12:00   #352
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Men ack, kan du ikke svare på hvorfor det er så viktig for deg å få fortsette å si neger på tross av at det oppfattes nedlatende og rasistisk?

Hvorfor vil du aldri slutte å bruke ordet neger?

FOrdi det rett og slett er enklest. HVis jeg skal forklare noen, så er det bare enklere å si "han neger'n" enn å forklare i hauger og spann.

Jeg ser ikke noe poeng i at jeg skal slutte å bruke det. Det er da ingen uti den store verden som bryr seg om hvordan jeg snakker likevel. Ingen som hører meg heller. Jeg er bare et lite menneske i en stor verden som bare bor og lever her. Om jeg sier neger eller ikke kommer ikke til å gjøre noen forskjell likevel.

Gammel 24-08-07, 12:02   #353
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Er det veldig diskriminerende å kalle ack for en røding?

Det blir litt feil. Jeg er sjeldent rød, men jeg rødmer lett da.

Gammel 24-08-07, 12:18   #354
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Det er da ingen uti den store verden som bryr seg om hvordan jeg snakker likevel. Ingen som hører meg heller.

Vi er en hel gjeng her som tydeligvis bryr oss. :åpplyser:

Gammel 24-08-07, 12:19   #355
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det blir litt feil. Jeg er sjeldent rød, men jeg rødmer lett da.

Her inne er du i alle fall udiskutabelt og velfortjent rød.

Og jeg har også kommet til konklusjonen at du er et troll, og lurer litt på hvilket FP-nick du bruker til daglig, når du ikke morer deg med å fyre opp folk ved å leke uvitende rasist.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:24   #356
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Her inne er du i alle fall udiskutabelt og velfortjent rød.

Og jeg har også kommet til konklusjonen at du er et troll, og lurer litt på hvilket FP-nick du bruker til daglig, når du ikke morer deg med å fyre opp folk ved å leke uvitende rasist.

Ja sånn rød ja. Tenker ikke på det jeg. Jeg tenkte mer som solbrent. Nå ligger jeg forresten ute å blir mer neger.

Jeg er ikke noe troll sier jeg jo. Egentlig skulle jeg bare ha ac som nick, men det gikk ikke an her, å bare ha to bokstaver som nick.

Gammel 24-08-07, 12:26   #357
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Mange bruker 'blond' som et negativt uttrykk også, for å si at noen er dumme.

Her har i aller høyeste grad rett, selv om det her på FP omskrives som blånn og gjerne etterfulgt med en dum og deilig-smiley, denne:

:ekte blondine:

Gammel 24-08-07, 12:26   #358
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Vi er en hel gjeng her som tydeligvis bryr oss. :åpplyser:

Det erjo greit nok, men dere hører uansett ikke hvordan jeg snakker til daglig. (Ikke at jeg bruker ordet neger til daglig, jeg har svært sjeldent bruk for det)

Gammel 24-08-07, 12:52   #359
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

FOrdi det rett og slett er enklest. HVis jeg skal forklare noen, så er det bare enklere å si "han neger'n" enn å forklare i hauger og spann.

Jeg ser ikke noe poeng i at jeg skal slutte å bruke det. Det er da ingen uti den store verden som bryr seg om hvordan jeg snakker likevel. Ingen som hører meg heller. Jeg er bare et lite menneske i en stor verden som bare bor og lever her. Om jeg sier neger eller ikke kommer ikke til å gjøre noen forskjell likevel.

Nei kjære vene, det er strengt tatt ingen som bryr seg om hva du sier, så snakk i vei. Foreslår at du holder på disse ordene også:
tulling, gærning, krøpling, ludder - for å ta et par (også kalt psykisk utviklingshemmet, psykisk syk, fysisk utviklingshemmet, prostituert). Hvis du likevel insisterer på å snakke et språk slik at andre kan vite hvem du er, mener jeg.

Men det jeg lurer på - hvis det er så enkelt å si "han neger'n" i stede for å forklare så mye. De aller fleste jeg snakker om er ikke negre, går ut fra at det gjelder for deg også, hva sier du da når de skal beskrives?? (han brilleslangen, han feite, han stygge, ??)

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:53   #360
Mamma Rosa
strikker

Mamma Rosa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Mamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt liktMamma Rosa er virkelig godt likt
Standard

Jeg er ikke noe troll sier jeg jo.

Ann Christin fra NM?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.