Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er jeg virkelig rasist?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-08-07, 10:33   #321
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er jeg virkelig rasist?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Og infoskriv... det får jeg faktisk ikke. Jeg har heller ikke mottatt dokumenter som forteller meg hva jeg bør og ikke bør si og skrive. Er det vanlig at det blir sendt ut infoskriv av karakter: "I dag slutter vi å si følgende: "?

Jeg leser plenty av aviser, HVER DAG, faktisk og ser på nyheter, men det er vel ingen der heller som sånn direkte har sagt at i dag slutter vi å si sånn og så. Derimot observerer jeg at uttrykk ikke forekommer. Men bare fordi ikke uttrykk forekommer i media betyr de ikke at man ikke kan bruke dem lenger? Eller? Hører ikke så mye i media om Blowjobs. Er det også et ulovlig uttrykk?

De fleste får det med seg uten at det behøver å komme infoskriv spesielt om saken. Når jeg sa infoskriv mente jeg ikke direkte om bruken av ordet, men om hva som helst, der hvor folkegruppen av en eller annen grunn nevnes.

Gammel 24-08-07, 10:36   #322
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ack, her.

Nei for meg er det helt i orden at de i offentligheten har sluttet å kalle negere for negere, men JEG trenger ikke å bry meg om det. Jeg kan snakke sånn jeg vil til de jeg kjenner fortsatt. Og de aller fleste jeg kjenner sier fortsatt neger (uten å mene noe stygt med det), men det er ikke dermed sagt at de ikke er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer.

Hvis de er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer, og samtidig opplyst om grunnen til det (som blant annet står i Maggies leksikon) men likevel tviholder på ordet, til tross for at det finnes andre, aksepterte ord å bruke, da vitner det jo om at de enten driter i andres følelser, har rasistiske holdninger, eller synes det er greit å bruke nedsettende betegnelser om folk så lenge de ikke hører det selv.

Sympatisk.

Gammel 24-08-07, 10:36   #323
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Ordet finnes og brukes jo åpenbart fortsatt, ellers hadde vi ikke hatt denne diskusjonen. At ordet forklares og defineres i et oppslagsverk, betyr ikke at det er "gangbart" i høflig omgang, det betyr bare at ordet faktisk har en betydning. Å si at det "svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse" er en veldig sterk formulering i leksikonsammenheng, og i alminnelig dagligtale betyr det at dette (i henhold til den som har skrevet dette) (og nei, det er ikke jeg ) er en rasistisk og nedsettende betegnelse.

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon. Og har ikke noe problemer med definisjonen i det hele tatt.

Gammel 24-08-07, 10:38   #324
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon.

Lille*My påpekte at ordet ikke brukes offisielt, og jeg vil si leksikonartikkelen du siterte støtter den påstanden.

Gammel 24-08-07, 10:38   #325
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Hvis de er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer, og samtidig opplyst om grunnen til det (som blant annet står i Maggies leksikon) men likevel bruker ordet, da vitner det jo om at de enten driter i andres følelser, har rasistiske holdninger, eller synes det er greit å bruke nedsettende betegnelser om folk så lenge de ikke hører det selv.

Sympatisk.

Iiiiik... jeg er enig med det Lille*My skriver her!!

Seriøst.. jeg er enig i at hvis man fortsetter å bruke ordet etter at man er informert om hvordan det oppfattes og hva det legges i det, så er man, om ikke dum, i alle fall rasistisk, dah.

Gammel 24-08-07, 10:39   #326
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Maggie leser ikke aviser, infoskriv eller dokumenter. Hun er altfor opptatt med å ta seg av barn og fundere over hva hun skal kalle de brune bollene i butikken.

Infoskriv og dokumeter? Kommer de bare dalende ned i postkassen?

Om man ikke har en jobb hvor det er viktig å bruke riktig betegnelse får man ikke infoskriv og dokumenter. Jeg har aldri fått det.

Min viten om dette kommer kun fra aviser og etterhvert nettdiskusjoner.
Jeg leser en del aviser. Det forundrer meg ikke at det har gått hus forbi for noen som ikke leste riktig avis til riktig tid.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:40   #327
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det.

Jeg sa at det ikke lenger brukes i offisiell sammenheng, men at det fortsatt henger igjen i dagligtalen hos mange.

Det er ikke bare ord som brukes i offisiell sammenheng som står i leksikon. Selv om man har sluttet å bruke det offisielt, på grunn av at det har et nedsettende og rasistisk innhold, betyr ikke det at det har opphørt å eksistere.

Gammel 24-08-07, 10:40   #328
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men det var jo akkurat poenget mitt. Lille*My la frem saken som at ordet ikke eksisterer lenger, slik jeg forstod det. Dermed bare informerte jeg om hva jeg nettopp leste i mitt relativt ubrukte leksikon. Og har ikke noe problemer med definisjonen i det hele tatt.

Kanskje du ville forstått hva "Det brukes ikke lenger offisielt" betød om du opptrappet leksikonbruken din en smule.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:40   #329
ack
HATER Bergen by

ack sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
ack har et hav av muligheter foran seg
Standard

Hvis de er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer, og samtidig opplyst om grunnen til det (som blant annet står i Maggies leksikon) men likevel tviholder på ordet, til tross for at det finnes andre, aksepterte ord å bruke, da vitner det jo om at de enten driter i andres følelser, har rasistiske holdninger, eller synes det er greit å bruke nedsettende betegnelser om folk så lenge de ikke hører det selv.

Sympatisk.

Ja. "Alle" jeg kjenner er ufølsomme rasister.

ack er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:41   #330
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Kanskje du ville forstått hva "Det brukes ikke lenger offisielt" betød om du opptrappet leksikonbruken din en smule.

Kanskje jeg skulle lese leksikonet fremfor alle krimbøkene jeg leser! *hmm* God ide!!

Nei, takke meg til google.

Gammel 24-08-07, 10:47   #331
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Frost, her.

Infoskriv og dokumeter? Kommer de bare dalende ned i postkassen?

Infoskriv og dokumenter kan være så mangt. Kan være et infoskriv fra Amnesty ang innsamlingsaksjon, hvor det blant annet står om dødsstraff i USA og hvor mye større sannsynlighet det er for sorte enn for hvite å bli dømt til døden, det kan være infoskriv om noe helt annet hvor folk av afrikansk opprinnelse nevnes av en eller annen grunn. Mente ikke infoskriv spesifikt om bruken av ordet neger.

Ordet negere blir uansett ikke brukt i offisielle papirer/dokumenter (altså alt som ikke er private brev)

Gammel 24-08-07, 10:49   #332
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Iiiiik... jeg er enig med det Lille*My skriver her!!

Gammel 24-08-07, 10:50   #333
Maggie74

Maggie74 sin avatar

Standard

Infoskriv og dokumenter kan være så mangt. Kan være et infoskriv fra Amnesty ang innsamlingsaksjon, hvor det blant annet står om dødsstraff i USA og hvor mye større sannsynlighet det er for sorte enn for hvite å bli dømt til døden, det kan være infoskriv om noe helt annet hvor folk av afrikansk opprinnelse nevnes av en eller annen grunn. Ikke infoskriv spesifikt om bruken av ordet neger.

Men slike ting må man oppsøke for å få. Jeg har ikke fått noe som er i nærheten av det du beskriver her i min postkasse. Ikke engang ang. innsamlingsaksjoner.

Men, som jeg blir mer og mer klar over, så føler jeg at google funker veldig godt.

Gammel 24-08-07, 10:53   #334
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Ok, det var bare et eksempel. Glem ordet infoskriv. Poenget var at man ser ikke ordet brukt lenger, på noe skrevet materiell (aviser, ukeblad, reklamer, produkter, stillingsutlysninger, offentlige brev eller hvor det måtte være) som ikke er privat.

Gammel 24-08-07, 10:53   #335
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan da fint finne på å si guling også, altså sånn helt for meg selv. F.eks når jeg kjører bil. Jeg synes det kommer helt an på måten man sier ting på.

Du sier det sikkert varmt og kjærlig.

Ordet hore er sikkert sårende for noen, ordet kjerring er sårende for noen, flatbanker er sikkert sårende for noen, sånn er det sikkert med mange ord. Skal man liksom ikke få bruke disse ordene da?

Eh nei. Jeg synes ikke det.

Ja ja, nå hører uansett ikke "de" hvordan ord jeg bruker så jeg snakker akkurat sånn jeg vil. Hva "de" eller noen her mener om saken er ett fett for meg. Jeg kommer aldri til å slutte å kalle en neger en neger.

Hilsen politisk ukorrekt.

Jeg tviler ikke et øyeblikk på at du driter i hva "de" mener.

Nå har det seg sånn at jeg allerede har vært i en slik jobb i 6 år og brukt dette ordet flere ganger offentlig blant alle slags mulige folkeslag. INGEN reagerte. INGEN!!!!! Men det var jo før i tiden hvor folk ikke trengte å være så jævlig politisk korrekte og før det ble "forbudt" å bruke det.

Hvor jobbet du sa du? I mottaksskranken for slaveimport? USA 1850?

Nei for meg er det helt i orden at de i offentligheten har sluttet å kalle negere for negere, men JEG trenger ikke å bry meg om det. Jeg kan snakke sånn jeg vil til de jeg kjenner fortsatt. Og de aller fleste jeg kjenner sier fortsatt neger (uten å mene noe stygt med det), men det er ikke dermed sagt at de ikke er opplyst om at det ikke brukes offentlig mer.

Jeg er i grunnen enig med Skremmern. ack og vennene hennes er ikke ordentlige personer. For det finnes ikke slike mennesker, gjør det ?

Gammel 24-08-07, 10:59   #336
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er helt utrolig hvor seiglivet denne tråden er.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:00   #337
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er sikker på at ack kun provoserer for å provosere. Typisk nettroll.
Atpåtil titulerer h*n seg som neger. Det er tåpelig.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:06   #338
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hører ikke så mye i media om Blowjobs. Er det også et ulovlig uttrykk?

Undring: Hvor mange som sliter med å komme seg ut i heisen, ta den ned 8 etasjer for å tørre å gå å hente posten har behov for å tenke på samfunnsrelaterte ting?

Det er vel kanskje fordi blowjob er et pornouttrykk av den litt vulgære sorten, at det ikke er en del av det offentlige ordskiftet?

Jeg ante ikke at det var sammenheng mellom angst og manglende behov for å være opptatt av hva som rører seg der ute. Men jeg har aldri slitt med angst, så jeg aner ikke.

Google og wikipedia er IKKE de beste eller mest troverdige kildene, og jeg vil anbefale at du skaffer deg relevant og oppdatert kunnskap på annet vis i tillegg.

Her er noen boktips:

Walid Al-Kubaisi Rasisme forklart for barn

Emman Emali: Rasisme i Norge
offerets historie

R.G. Grant: Rasisme i det 20. århundre

Ottar Brox: De liker oss ikke
den norske rasismens ytringsformer

Gammel 24-08-07, 11:14   #339
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Maggie, jeg oppfattet også at du fniste over at det ikke var lov til å kalle sjokoladebollene for negerboller lenger. Som i at du syntes det var tåpelig. Men nå ser jeg jo at det også kan være at du fniser over at du er flink til å gå forbi dem uten å kjøpe dem, og at resten bare var en saksopplysning.

Jeg har trodd det var tull, men nå jeg bare spørre:

Har det noen gang vært vanlig å kalle sjokoladeboller for negerboller?
Jeg er 35 og har aldri hørt det uttrykket.

Dere som ikke har fått med dere at negeordet ikke er særlig populært: det er jo ikke lenge siden det var blest om dette i media og VG slo det stort opp på førstesiden:
Pippi Langstrømpes pappa er ikke lenger negerkonge, men sydhavskonge. Egners sang om negergutten Hoa skulle trekkes fra bøkene etter ønske fra Egners familie.

Sist redigert av 007 : 24-08-07 kl 11:52. Årsak: Hoa, ikke Boa.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:25   #340
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Liven, her.

Jeg har trodd det var tull, men nå jeg bare spørre:

Har det noen gang vært vanlig å kalle sjokoladeboller for negerboller?
Jeg er 35 og har aldri hørt det uttrykket.

Jeg er omtrent like gammel som deg, og jeg tar meg innimellom i å si negerboller, for det har det hett fra jeg var liten. Og siden jeg alltid har likt bollene uten kokos best, så sitter det ganske dypt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:34.