Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Filosofi (transperson som eksempel)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-24, 13:05   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Filosofi (transperson som eksempel)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg husker ikke strikke-gate, og nå er jeg usikker på om jeg ved å spørre, gjør akkurat det dere er inne på, ikke skal gjøre. (Men hvis noen strømmer over av lyst til å forklare, så for all del ).

Fritt fra hukommelsen: Det begynte med at en hvit, vestlig strikker snakket om sin inspirasjon fra India på en ganske kolonistisk måte. Overstrømmende og begeistret, men også på en måte man ikke snakker om andre menneskers liv og kultur på. Når hun fikk tilbakemeldinger på at dette var ugreit gikk hun først i voldsomt forsvar, etterhvert slettet alt og det ble en del drama. Men ut av dette kom det en ganske stor debatt i ulike håndarbeidsfora; bl.a. på Instagram om hvordan BIPOC (Black, Indigenious, People of Color) blir møtt i strikke/heklesamfunnet. I butikker, på samlinger, i profesjonelle sammenhenger etc. I dette kom det også opp at nå brukte de enormt mye tid og krefter på å utdanne og opplyse den hvite deler av samfunnet på, tid som de kanskje heller gjerne skulle brukt på andre ting, selv om alle de hvite syns det var så inspirerende, fint, hyggelig osv. Så en del begynte å lenke til ulike ordninger som "Buy me a coffee" for å få anerkjennelse og betalt for jobben de faktisk gjorde og tiden de la ned.
Her er en lengre gjennomgang.

Og jeg syns det var ganske opplysende, og er noe av det samme som Camara Joof peker på: at selv om vi; som majoritetsbefolkning setter pris på info, samtalen osv. så tenker vi ikke alltid på at denne samtalen ikke nødvendigvis gir motparten like mye. De har den ikke bare med oss, men med hundre andre også. Og det syns jeg vi kan respektere og ta til oss, uten at noen som bli fornærmet og mene at motparten er lettkrenka. Ja, vi har alle et ansvar for å ikke ta ting i verste mening, og et ansvar for å opplyse hverandre. Men det er lurt å tenke på at denne belastningen og ansvaret er større og tar mer tid for minoriteter enn for majoriteten.

Også blir jeg litt oppgitt over opphenget i "Hvor er du fra?". Hvorfor er det det mest interessante du kan spørre en som ser annerledes ut om? Ville du spurt blonde Camilla om det samme? Hvordan introduserer du noen på fest til noen andre for å starte en samtale? "Detter er Camilla, hun er fra Smøla". Eller "Dette er Camilla, hun har besteget Mount Everest". Hvorfor skal ikke Ramon få samme behandling? Hvorfor er det mest interessant at han er fra Chile, ikke at han jobber med superspennende forskning?

Sist redigert av Tallulah : 15-01-24 kl 13:16.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:25.